رابطه بین تغذیه ضعیف در نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی چیست؟

تحقیقات جدید نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی ممکن است برای خانم هایی که رژیم غذایی نامناسب در دوران نوجوانی داشته اند، بالاتر باشد. در واقع در این مطالعه محققان توانستند که رابطه بین تغذیه ضعیف در نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی را کشف کنند. با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با شما از نتایج این تحقیق بیشتر صحبت کنیم.

مطالعات قبلی که بر روی رژیم غذایی نامناسب به ویژه رژیم هایی که از سبزیجات کم، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده زیاد انجام شده بود مشخص کرده بودند که این نوع رژیم ها با ایجاد التهاب مزمن ممکن است خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش دهند.

رابطه بین تغذیه ضعیف در نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه

با توجه به مطالعات جدید، این التهاب ناشی از رژیم غذایی است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را قبل از یائسگی افزایش دهد.

مطالعه انجام شده و توسط دکتر Karin B. Michels، استاد و رئیس گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس و همکارانش، در مورد رابطه بین تغذیه ضعیف در نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی، اخیرا در مجله Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده است.

پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان در ایالات متحده است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۲،۷۱۰ مورد جدید از سرطان تهاجمی پستان در این کشور تشخیص داده شده و بیش از ۴۰،۰۰۰ زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

دکتر Karin B. Michels می گوید: “حدود ۱۲ درصد از زنان در ایالات متحده در طول زندگی خود سرطان سینه را تجربه می کنند. با این حال، خطر ابتلا به سرطان سینه در هر زنی بر اساس عوامل متعددی، از جمله استعداد ژنتیکی، نژاد و شیوه زندگی متفاوت است. “

در این تحقیق دکتر Michels و همکارانش به دنبال تعیین این موضوع بودند که چگونه یک رژیم غذایی ضد التهابی در دوران نوجوانی ممکن است بر روی زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان، در مراحل بعدی زندگی  تأثیر می گذارد.

آن ها به این نتیجه رسیدند که استفاده از رژیم غذایی التهابی تا ۴۱ درصد خطر سرطان سینه را افزایش می دهد. محققان داده های ۴۵۲۰۴ زن که بخشی از مطالعه بودند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بعضی از این زنان در سال ۱۹۹۱، زمانی که بین ۲۷ تا ۴۴ سالگی بودند به این بیماری مبتلا شده بودند. از آن ها خواسته شد که در همان سال ها یک پرسشنامه تغذیه ای را تکمیل کرده و در آن جزئیات رژیم غذایی خود را در اوایل بزرگسالی ذکر کنند. سپس از آن سال تا کنون، این پرسشنامه هر ۴ سال یک بار پر شد.

در سال ۱۹۹۸، هنگامی که آن ها بین ۳۳ تا ۵۲ سالگی بودند، رژیم غذایی برخی از آن ها در دروان دبیرستان بررسی شد. محققان با استفاده از یک تکنیک که مصرف غذا را با نشانگر التهاب در خون مرتبط می کند، نمره التهابی را برای این رژیم ها در نظر گرفتند. سپس زنان بر اساس نمره التهابی خود به پنج گروه تقسیم شدند.

کسانی که بالاترین نمره را در این طیف گرفته بودند، (یعنی غذای التهابی بیشتری را مصرف می کردند) در مقایسه با زنان که کمترین نمره را در رژیم غذایی التهابی در دوران نوجوانی داشتند، (یعنی غذاهای التهابی کمتری مصرف می کردند)، در معرض خطر بالقوه بروز سرطان پستان قبل از سن یائسگی قرار داشتند.

در واقع نتایج حاصل از بررسی رابطه بین تغذیه ضعیف در نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی نشان داد که زنانی که بالاترین میزان مصرف غذایی التهابی را در دوران نوجوانی داشتند، در مقایسه با کسانی که غذاهای التهابی کمی مصرف می کردند، ۴۱ درصد بیشتر به سرطان سینه قبل از یائسگی مبتلا می شوند.

تیم تحقیقاتی گزارش داده که رژیم غذایی ضد التهابی با بروز سرطان پستان و یا خطر ابتلا به سرطان پستان همراه نیست. اگر چه این مطالعه نمی تواند علت و معلول بین رژیم غذایی ضد التهابی در دوران نوجوانی یا  و سرطان زودرس سینه قبل از سن یائسگی باشد، اما این گروه معتقد است که نتایج این تحقیق بیشتر اهمیت یک رژیم سالم را برجسته می کند.

خلاصه آنچه از این تحقیق نوشته شده است به شرح زیر می باشد:

“مطالعه ما نشان می دهد که رژیم غذایی که سبب التهاب مزمن می شود، یکی دیگر از عواملی است که بر خطر ابتلای زنان به سرطان سینه تاثیر می گذارد. در طول دوره نوجوانی و هنگامی که غده پستان به سرعت در حال رشد است، مواردی مانند سبک زندگی، حساسیت به رژیم غذایی، مصرف سبزیجات، میوه، غلات کامل، آجیل، دانه و حبوبات، و اجتناب از مصرف نوشابه، شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند تا حدودی بر روی این غده تاثیر گذار باشند.”