تغییرات فیبروکیستیک پستان یک بیماری غیرسرطانی رایج است که بیشتر زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات  فیبروزیستیک در پستان شامل انواع مختلفی از علائم، از جمله حساسیت یا ناراحتی پستان، ظهور ناگهانی یا پدیدار شدن توده خوش خیم لپتاپا در پستان یا توده هایی در پستان که آزادانه حرکت می کنند، است. در اکثر موارد، هنگامی که پزشک تشخیص دهد که تغییرات پستان به علت سرطان نیست، درمانی لازم نمی باشد.

تغییرات فیبروزیستیک پستان چیست؟

تغییر فیبروزیستیک سینه یک بیماری رایج غیر سرطانی است که بیشتر زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری منجر به تغییرات کیستیک در بافت پستان می شود. این عارضه می تواند ثابت یا به صورت سیکلی (هر ماه)  رخ دهد.

چه کسی تغییرات فیبروکیستیک پستان را تجربه می کند؟

تغییرات فیبروکیستیک سینه در بین زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله رایج است. شیوع این عارضه در بین زنان یائسه ای که جایگزین هورمونی دریافت نمی کنند، بسیار نادر است. برآوردها نشان می دهد که این بیماری ۵۰٪ زنان بین ۲۰ تا ۵۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات فیبروزیستیک اغلب جزء ضایعات پستانی است.

نوشیدن الکل ممکن است خطر تغییرات فیبروکیستیک پستان را به ویژه در زنان جوان بین ۱۸ تا ۲۲ سال افزایش دهد. کافئین نیز به شدت تغییرات و درد سینه فیبروکیستیک را تشدید می کند.

چه عواملی باعث تغییرات فیبروکیستیک در پستان می شود؟

در حالی که مکانیسم دقیق این عارضه مشخص نیست، اما احتمال دارد که این تغییرات ناشی از هورمون های نوسان گرا، به خصوص استروژن، در طول دوره قاعدگی باشد.

علائم تغییرات فیبروکیستیک پستان چیست؟

تغییرات فیبروکیستیک شامل انواع مختلفی از علائم، از جمله موارد زیر است:

  • حساسیت یا احساس ناراحتی پستان، که می تواند در طول دوره پیش از قاعدگی بدتر شود.
  • ظاهر شدن ناگهانی یا ناپدید شدن توده های خوش خیم در پستان.
  • ایجاد توده هایی در پستان که آزادانه حرکت می کنند. این توده ها اغلب در نزدیکی زیر بغل شکل می گیرند. اینها اغلب بدون علامت (بدون درد) هستند و به طور تصادفی و یا در طول خودآزمایی کشف می شوند.

این نشانه ها می توانند پس از ۳۰ سال بدتر شوند و پس از ۳۵ سال دوباره تشدید می شوند.

تغییرات فیبروکیستیک پستان
تغییرات فیبروکیستیک پستان

چگونه تغییرات فیبروکیستیک پستان تشخیص داده می شوند؟

هر گونه تغییر یا توده ای که در پستان یافت می شود، باید در اسرع وقت به پزشک اطلاع داده شود. پزشک ابتدا باید سرطانی یا خوش خیم بودن توده را تشخیص دهد. اولین گام در انجام این کار ماموگرام یا اسکن سونوگرافی است. برای زنان جوان می توان از سونوگرافی به تنهایی استفاده کرد، زیرا بافت پستان آن ها اغلب برای ارزیابی با ماموگرافی بسیار متراکم است.
دکتر ممکن است خوش خیم بودن توده را بر اساس چگالی، شکل و سایر ویژگی های تصویربرداری، تشخیص دهد.
با این حال، گاهی ممکن است تصویربرداری برای تشخیص کافی نباشد. گاهی انجام بیوپسی برای نمونه برداری از بافت نیاز می باشد. این روش معمولا با وارد کردن سوزن در مرکز پستان انجام می شود، هر چند گاهی اوقات انجام عمل جراحی برای بیوپسی ضروری است. بیوپسی، می تواند تعیین کند که آیا توده جامد است یا مایع؟

تغییرات فیبروکیستیک پستان چگونه درمان می شوند؟

در اکثر موارد، هنگامی که پزشک مشخص کند که تغییرات پستان به علت سرطان رخ نداده است، درمانی لازم نیست.
به کسانی که درد یا ناراحتی ناشی از تغییرات فیبروکیستیک پستان را تجربه می کنند توصیه می شود که از ورزش های تماسی و فعالیت های دیگر که می تواند باعث آسیب دیدگی بیشتر سینه شود جلوگیری شود. همچنین توصیه می شود از مصرف کافئین اجتناب کنید. قهوه، چای، نوشابه و شکلات می توانند به افزایش درد کمک کنند.
گاهی اوقات، در طول بیوپسی، کیست به طور کامل از طریق سوزن از بدن خارج می شود. اما ممکن است در آینده مجددا رخ دهند. ایجاد مجدد این توده ها باید بیشتر توسط پزشک نظارت شود.