چه عواملی باعث تغییر ناگهانی رفتار کودک در 18 ماهگی می شود؟

کودک ۱۸ ماهه شما ممکن است یک دقیقه با خوشحالی بازی کند، و چند دقیقه بعد، ممکن است کف زمین دراز بکشد. والیدن معمولا با دیدن این رفتارها تعجب می کنند و از خود سوال می پرسند که چه چیزی باعث تغییر ناگهانی رفتار کودک در ۱۸ ماهگی می شود؟ در حالی که دوران کودکی یک چالش برای شما و فرزندتان است، اما ممکن است قادر باشید در بعضی موارد تغییرات خلق و خوی او را کاهش دهید. تغییرات ایجاد شده در خلق و خوی مناسب با سن کودک است و درک دلایل این که چرا او چابک است، می تواند به شما کمک کند تا از گذر از دوران نوزادی، به دوران کودکی برسید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به دلایلی که باعث تغییر ناگهانی رفتار کودک در ۱۸ ماهگی می شود خواهیم پرداخت.

علل تغییر ناگهانی رفتار کودک در ۱۸ ماهگی

نارسایی زبان

کودک ۱۸ ماهه ممکن است قادر به بیان برخی کلمات باشد، اما معمولا قادر به بیان تمام خواسته ها و نیازهایش نیست. هنگامی که اشاره و تلاش او برای ارتباط برقرارکردن درک نمی شود، سرخوردگی او باعث می شود او در عرض چند ثانیه از حالت خوشحال به شکل عصبانی و ناامید در آید. در حالی که مهارت های ارتباطی او در سال آینده زندگی اش به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت، اما دکتر جی ال.هوکر توصیه می کند تا با آموزش برخی از علائم ساده، به کودک کمک کنید تا با دانش کلامی فعلی خود خواسته هایش را بازگو کند. آموزش سیگنال های دست برای درخواست های معمولی، از جمله “نوشیدن”، “بیشتر”، “گرسنه” و “خواب”، ممکن است به کاهش برخی از وقایع ناخوشایند کمک کند.

کنترل و استقلال

کودک نوپای شما شروع به یادگیری استقلال می کند، و در این سن، تنها راهی که او می تواند این کار را انجام دهد این است که در جواب خواسته های شما “نه” بگوید و خودش را روی زمین بیندازد. در حالی که گاهی اوقات نوسانات خلق و خوی او ممکن است از چیزی که از کنترل شما است خارج باشد. به عنوان مثال تمایل به نوشیدن آب در لیوان زرد در حالی که شما تنها لیوان قرمز دارید. در این حالت ممکن است با ارائه گزینه های دیگر قادر به کنترل اوضاع باشید. پرسیدن این سوال که آیا او مایل است پنیرش را در بشقاب بخورد یا کاسه یا این که ترجیح می دهد لباس صورتی بپوشد یا بنفش، به او اجازه می دهد تا حق انتخاب داشته باشد.

دندان در آوردن

کودک ۱۸ ماهه  ممکن است در حال دندان در آوردن باشد و این فرایند با ایجاد درد زیاد موجب تحریک پذیری او شود. علائم دیگر دندان در آوردن عبارتند از مشکل در خوابیدن یا خوردن غذا. دندان در آوردن که می تواند سبب کمبود خواب شود، ممکن است باعث تغییرات خلقی نیز گردد. اگر کودک به علت درد ناشی از دندان در آوردن در طول شب قادر به خوابیدن نباشد، بهتر است ظهر ها او را بیشتر بخوابانید. اگر واقعا احساس ناراحتی می کند از متخصص اطفال بخواهید که دوز مناسب یک داروی ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را برای او تجویز کند. در غیر این صورت، از کمپرس سرد، یخ و نوشیدنی های سرد برای تسکین لثه ها استفاده کنید.

ناراحتی فیزیکی

کودک نوپای شما هنگامی که احساس ناراحتی می کند، ممکن است با نوسان های خلقی واکنش نشان دهد. ممکن است او خیلی گرم یا خیلی سردش باشد، خسته، گرسنه یا بیمار باشد. عفونت گوش در کودکان نوپا رایج است و درد گوش می تواند باعث برانگیختگی و تحریک پذیری او شود. او هم چنین ممکن است به مراحل اولیه سرماخوردگی، که شامل گلو درد و گرفتگی بینی مبتلا شده و قبل از این که شما متوجه بیماری او شوید، واکنش نشان دهد. اگر اطمینان دارید که کودکتان به خوبی استراحت می کند، به تازگی غذا خورده، بثورات پوشکی ندارد و دمای بدن طبیعی است و بی هیچ دلیل ظاهری احساس ناراحتی می کند با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.