ارزش غذایی میوه خشک و تازه زیاد با یکدیگر تفاوت ندارند یکی از فرق های بین ارزش غذایی میوه خشک و تازه در ویتامین ها و مواد معدنی آن ها است. هر دو نوع این ماده حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند، که برای سلامتی شما مفید میباشند. اما میوه خشک درصد کمی از ویتامین های خود را بر اثر فرآیند خشک شدن از دست داده است. اگر بخواهیم استانداری برای برابری ارزش غذایی میوه خشک و تازه معرفی کنیم باید بگوییم که ارزش غذایی یک چهارم فنجان میوه خشک معادل ارزش غذایی یک فنجان میوه تازه است.

مقایسه ارزش غذایی میوه خشک و تازه

تراکم مواد مغذی

میوه های خشک و میوه های تازه هر دو سالم و مغذی می باشند. با اساس گزارش The Academy of Nutrition and Dietetics، مواد غذایی مغذی دارای مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی، با نسبتا کمی کالری می باشند. غذاهای مغذی باید میزان زیادی از رژیم غذایی ما را تشکیل دهند. نمونه های دیگری از غذاهای مغذی شامل سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات سبوس دار می باشند.

تفاوت ارزش غذایی میوه خشک و تازه
تفاوت ارزش غذایی میوه خشک و تازه

کالری و قند

میوه های خشک و میوه های تازه شامل تقریبا همان مقدار از کالری و شکر در هر وعده می باشند. برای مثال، در یک وعده سیب خشک که معادل ۱/۴ فنجان است، ۵۲ کالری و ۱۲ گرم قند وجود دارد، و در یک وعده سیب تازه که معادل ۱ فنجان است، ۶۵ کالری و ۱۳ گرم قند وجود دارد. با این حال، اگر شما در حال کاهش وزن هستید، به دلیل آن که میوه تازه حجم و آب بیشتری دارد، بهتر است از میوه تازه استفاده کنید.

ویتامین های C و A, B

در طول روند خشک کردن میوه، برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین B، فولات تیامین و ویتامین A ناپایدار شده و مقدار آن هم کمی می شود. به عنوان مثال، یک فنجان سیب تازه ۵٫۸ میلی گرم ویتامین C و ۴ میکروگرم فولات دارد، در حالی که ۱/۴ فنجان سیب خشک تنها حاوی ۰٫۸ میلی گرم ویتامین C و فولات است. گاهی اوقات برای جلوگیری از قهوه ای شدن میوه در فرآیندخشک کردن آن، گوگرد استفاده می کنند. این ماده علاوه بر این کار، بیشتر  از ویتامین C و ویتامین های دیگر میوه خشک محافظت کرده اما تیامین را تقریبا کاملا از بین می برد.

مواد معدنی

مواد معدنی نیز در مقادیر بالاتری در میوه های تازه یافت می شود. این میزان در میوه خشک کمتر است. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، در یک فنجان سیب تازه شما ۸ میلی گرم کلسیم، ۶ میلی گرم منیزیم و ۱۴ میلی گرم فسفر دارید اما در ۱/۴ فنجان سیب خشک ۳ میلی گرم کلسیم، ۳ میلی گرم منیزیم و ۸ میلی گرم فسفر وجود دارد. غلظت بالاتری از مواد معدنی باعث می شود میوه های تازه انتخاب مغذی تر از میوه های خشک شده باشند.