مردم عادی گاهی از عبارات زوال عقل و بیماری آلزایمر به جای هم استفاده می کنند. اما زوال عقل و آلزایمر دارای معانی متفاوت هستند. دانستن تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل بسیار مفید است. زیرا می توان به اتخاذ بهترین شیوه درمان کمک کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بیان تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل خواهیم پرداخت.

زوال عقل مجموعه ای از علائم را توصیف می کند. این عارضه به عنوان مشکلی در استدلال، یادآوری، تفکر و بروز رفتارهای شدید در زندگی روزمره تعریف می شود. در حالی که کاهش اندکی از حافظه با افزای سن طبیعی است، اما زوال عقل به معنی از دست دادن حافظه است که بدتر از حد انتظار در یک سن خاص می باشد.

بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است. طبق گفته متخصصان انجمن آلزایمر آمریکا، این بیماری حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را شامل می شود.

تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل

علت زوال عقل چیست؟

بیماری ها، صدمات و حتی کمبود های تغذیه ای می توانند موجب زوال عقل شوند. در هر مورد، دمانس یا همان زوال عقل ناشی از آسیب دیدگی سلول های مغزی است. این آسیب می تواند بر روی نحو احساسات، عمل و تفکر بیمار تاثیر بگذارد.

بیماری آلزایمر اغلب در ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه است شروع می شود. در نتیجه، یکی از اولین علائم بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه می باشد.

انواع متداول زوال عقل

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. علائم آن از زمان شروع بیماری به صورت خفیف شروع شده و با افزایش سن به سایر نقاط مغز گسترش یافته و بدتر می شود. دومین نوع دمانس شایع، دمانس عروقی است. زوال عقل عروقی هنگامی رخ می دهد که یک سکته مغزی، عروق خون در مغز را مسدود کرده است. علائم این بیماری نیز مشابه بیماری آلزایمر هستند، به جز این که این علائم می توانند به صورت ناگهانی رخ دهند.

علل دیگر زوال عقل عبارتند از:

  • وارد آمدن آسیب به سر
  • بیماری هانتینگتون
  • بیماری Creutzfeldt-Jakob
  • بیماری HIV

از آنجا که انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد، بسیار مهم است که پزشک بیماری را درست تشخیص دهد. تشخیص درست اولین گام در درمان مناسب است.

تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل
تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل

آیا این علائم نشان دهنده بیماری دمانس هستند؟

اگر دچار مشکلی در فکر کردن و یا به خاطر سپردن نکات هستید، باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه کنید. برای تشخیص زوال عقل، پزشک درباره نشانه هایی که دارید از شما سوال خواهد کرد. به جای گفتن “من با حافظه خودم مشکل دارم”، سعی کنید مثال هایی از کاهش قدتر حافظه خود را بنویسید. در اینجا به چند جمله که فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است بگوید اشاره می کنیم:

  • “هفته گذشته شام خوردم اما چند دقیقه یا چند ساعت بعد فراموش کردم که این کار را انجام داده ام.”
  • “دخترم به من می گوید که وقتی صحبت می کنم گاهی اوقات از کلمات اشتباه استفاده می کنم.”
  • “برای پیاده روی به پارک رفتم ام هنگام برگشت در خیابان گم شدم.”

ممکن است لازم باشد معاینه فیزیکی یا تست های آزمایشگاهی انجام دهید. همچنین ممکن است زوال عقل تشخیص داده شود اما نوع آن مشخص نباشد. در این مورد، پزشک ممکن است شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

انواع درمان

اگر آلزایمر دارید، درمان می تواند به شما در بهبود کیفیت زندگی و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. اگر علت ایجاد زوال عقل قابل درمان نباشد، داروها و درمان های زیادی برای کمک به کاهش علائم در دسترس هستند. از دکتر خود بپرسید چه درمان هایی ممکن است به شما کمک کند.