تفاوت داروهای ضد التهابی و استامینوفن

وجود درد مزمن و حتی خفیف در بدن مثل دردهای آرتروز و میگرن ما را به این فکر می اندازد که به داروخانه رفته و قرص مسکن تهیه کنیم اما جالب اینجاست که وقتی به داروخانه می رسیم حجمه ای از داروهای ضد التهابی ما را در بر می گیرد. چگونه قرص خود را انتخاب کنیم؟ چه دارویی برای شما مناسب است؟ تفاوت بین آسپیرین، استامینوفن، ایبوپروفن چیست؟ این ها همه داروهای ضد التهابی هستند. آسپرین و ایبوپروفن به عنوان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است که معمولا به نام NSAID از آن ها یاد می شود. NSAID ها و استامینوفن می تواند درد را متوقف کرده و تب را کاهش دهند. اما این دو با یکدیگر تفاوت دارند با ما همراه شوید تا تفاوت داروهای ضد التهابی و استامینوفن را در ادامه متوجه شوید.

تفاوت داروهای ضد التهابی و استامینوفن چیست؟

تفاوت اصلی بین داروهای ضد التهابی و استامینوفن (Acetamin، تیلنول) در روش تسکین درد و علل ایجاد درد نهفته است. کار اصلی استامینوفن در مغز است. این دارو باعث می شود پیام مغز به محل آسیب دیده نرسد در واقع این دارو در پیام درد مغز، اختلال ایجاد می کند. مثلا وقتی که شما تب دارید استامینوفن در قسمتی از مغز که پیام تب را منتقل می کند نفوذ کرده و مانع از ایجاد پیام می شود. این بدان معناست که می تواند به رفع سردرد و دردهای جزئی کمک کند اما دردهایی که همراه با التهاب است با این دارو مرتفع نمی شود.
التهاب یکی از ویژگی های مشترک بسیاری از بیماری های مزمن و جراحات است. داروهای ضد التهابی حاوی برخی مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین است که در کاهش التهاب موثر است. استفاده از داروهای ضد التهابی می تواند تورم و درد را تواما کاهش دهد.

تفاوت داروهای ضد التهابی و استامینوفن
تفاوت داروهای ضد التهابی و استامینوفن

برخی از داروهای ضد التهابی  چه هستند؟

شما احتمالا در حال حاضر با چند نوع از داروهای ضد التهابی آشنا هستید. به عنوان مثال، آسپرین یک قرص مسکن ضد التهابی است که به طور گسترده ای استفاده می شود. از NSAID ها پر مصرف دیگر می توان به ایبوبروفن و یا ناپروکسن سدیم اشاره کرد.

نمونه های دیگر از داروهای ضد التهابی شامل موارد زیر است:

  • دیکلوفناک
  • فنوپروفن
  • فلوربیپروفن
  • ناپروکسن

برخی از قرص های ضد درد، مانند اکسدرین میگرن ، ترکیبی از  یک داروهای ضد التهابی و استامینوفن است.

نوع دیگری از داروهای ضد التهابی وجود دارد که فقط با نسخه پزشک تجویز شده و به عنوان یک مهار کننده COX-2 مصرف می شوند. این داروها مانند داروهای ضد التهابی ساده، موجب تسکین درد می شوند ولی کمتر احتمال دارد برای معده مشکل ایجاد کنند. سلکوکسیب از جمله این داروها است.