روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها

گربه حیوان خانگی دوست داشتنی است. بازی کردن گربه با یک پتو نرم، بازی کردن او با اسباب بازی مورد علاقه و حتی جست و خیز کردنش بین پاهایتان یک تصویر دوست داشتنی است. اما اگر از گبه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید، مسئولیت مراقبت از سلامت او را نیز باید مد نظر داشته باشید. برای حفظ سلامت بدن او، مهم است که مطمئن شوید که سیستم ایمنی قوی دارد. درست مانند سیستم ایمنی بدن انسان، سیستم ایمنی بدن گربه نیز یک سیستم پیچیده است. از طرفی داشتن سیستم ایمنی سالم از گربه شما در برابر انواع مهاجمان، از جمله ویروس ها، باکتری ها، میکروب ها، انگل ها و سموم محافظت می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها صحبت می کنیم.

اگر گربه شما ضعف در سیستم ایمنی داشته باشد، خطر ایجاد بیماری های مختلف در او نیز بسیار زیاد است. بنابراین، برای محافظت از حیوان خانگی خود، نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن او دارید.

روش های ساده و کارآمد برای تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها

رژیم غذایی سالمی را برای او فراهم کنید

درست مانند انسان، گربه ها نیز نیاز به تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود دارند. تغذیه متعادل و پر از ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها بسیار ضروری است. غذای مصرفی او باید از پروتئین ها غنی شده باشد. مواد غذایی غنی از پروتئین، حجم زیادی از اسید آمینه ها را وارد بدن حیوان می کنند. پروتئین ها برای ایجاد و حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند.

همچنین مطمئن شوید که رژیم غذایی گربه شما حاوی کربوهیدرات کمی است. این کار خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می دهد.

حتی می توانید از غذاهای بسته بندی که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز حیوان خانگی شما هستند، استفاده کنید. برای خرید یک غذای آماده با کیفیت بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید. میزان غذایی که به گریه می دهید باید با اندازه بدن حیوان خانگی تناسب داشته باشد.

شما همچنین می توانید با اضافه کردن مکمل به رژیم غذایی گربه، موجب بهبود سلامت بدن او شوید. قبل از استفاده از مکمل برای تغذیه حیوان خانگی خود، همیشه با دامپزشک مشورت کنید.

اطمینان حاصل کنید که حیوان به آسانی به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارد

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها
روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها

مصرف آب به اندازه کافی برای سلول های بدن حیاتی است. آب حتی سیستم ایمنی بدنتان را نیز تقویت می کند. مصرف آب کافی از دفع سموم مضر از بدن نیز حمایت می کند.

بنابراین، تامین آب مورد نیاز گربه ها بسیار مهم است. علاوه بر میزان آبی که حیوان شما مصرف می کند، سلامت آب نیز اهمیت دارد. بنابراین از آب آشامیدنی تصفیه شده برای او استفاده کنید. این کار باعث می شود که سیستم ایمنی بدن او همیشه آماده مبارزه با پاتوژن ها باشد.

سطح استرس او را کاهش دهید

گربه ها نیز مانند انسان ها می توانند از استرس رنج ببرند. استرس بالا می تواند دفاع بدن گربه را کاهش دهد، بنابراین شما باید اقدامات لازم را برای کاهش میزان استرس گربه انجام دهید.

فراهم کردن یک محیط امن و مراقبتی، به طوری که گربه شما احساس تنهایی و یا تنش نکند، اهمیت زیادی دارد. گربه ها زیاد به مکان های شلوغ نبرید. زیرا این مکان ها می توانند سطح استرس او را افزایش دهند.

همچنین قرار گرفتن او در محیط های شلوغ و بدون تهویه باعث افزایش مواجهه حیوان با بیماری ها می شود و بر سیستم ایمنی گربه شما تأثیر می گذارد. محیط زندگی او را نیز تمیز نگه دارید، همانطور که همه ما می دانیم گربه ها از زندگی کردن در محیط های غیر بهداشتی نفرت دارند.

مهمتر از همه، گربه خود را به عنوان یک عضو خانواده تلقی کنید، به او عشق بورزید و از آن مراقبت کنید.

او را به صورت منظم به پیاده روی ببرید

مانند رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن به صورت منظم نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. ورزش کردن خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می دهد. یادتان نرود که اضافه وزن می تواند مکانیزم دفاعی بدن گربه ها را ضعیف کند.

گربه هایی که وقت زیادی را در خارج از منزل صرف می کنند و درگیر شکار، بازی و کاوش هستند، کمتر مستعد بیماری بوده و مصونیت زیادی دارند. اگر نمی توانید او را به پیاده روی ببرید، در داخل منزل اسباب بازی در اختیارش قرار دهید.

سرکه سیب را به مواد غذایی او اضافه کنید

اگر در حال حاضر حیوان شما سیستم ایمنی ضعیفی دارد، کافی است که کمی سرکه سیب بخورد. مواد غذایی متعددی وجود دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها کمک می کنند. این مواد غذایی از عفونت هایی مانند سیستیت و عفونت های دستگاه ادراری در گربه ها جلوگیری می کنند.

شما می توانید سرکه سیب را بسته به وزن گربه خود به غذایش اضافه کنید. برای این کار از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • برای گربه های ۱۵ تا ۲۰ پوندی باید نیم قاشق چای خوری در روز استفاده شود.
  • برای گربه های ۷ تا ۱۴ پوندی باید ¼ قاشق چای خوری در روز استفاده شود.
  • برای گربه های ۴ تا ۶ پوندی باید ⅛ قاشق چای خوری در روز استفاده شود
  • برای گربه های کمتر از ۴ پوند باید ۵ قطره در روز استفاده شود.

از مصرف استروئیدها و آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها
روش های تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها

اگر چه در موارد خاص تزریق استروئیدها و آنتی بیوتیک ها مهم هستند، اما مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن حیوان تاثیر منفی داشته باشند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. زیرا مصرف زیاد این داروها بدون هیچ گونه واکنشی، باکتری های خوب و بد را با هم می کاهد. علاوه بر این، این کار ممکن است باکتری ها را به طور فزاینده ای مقاوم به آنتی بیوتیک کند. در این شرایط اثر آنتی بیوتیک ها کاهش پیدا می کند.

برای درمان بیماری های مخصوص گربه ها، رویکرد جامع تری را دنبال کنید و سریع به سراغ استروئیدها و آنتی بیوتیک ها نروید. دامپزشک ممکن است بتواند گزینه های جامع تری را به شما پیشنهاد دهد.

از مواد شیمیایی استفاده نکنید

معمولا گربه ها کنه یا کک دارند، مخصوصا اگر وقت خود را در خارج از منزل صرف کنند. در این شرایط افراد ممکن است به منظور مقابله با چنین مشکلی، به خرید شامپو یا سایر محصولات  شیمیایی ضد کنه، روی بیاورند.

مصرف بیش از حد محصولات تجاری ممکن است به مصونیت گربه شما آسیب برساند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات اغلب برای سلامت بدن گربه شما مضر هستند و می توانند عوارض جانبی متعددی را ایجاد کنند.

بنابراین اگر می خواهید از شر کک ها خلاص شوید، گزینه های طبیعی را امتحان کنید. علاوه بر این، حفظ بهداشت و حمام کردن حیوان خانگی به صورت منظم با صابون ها و شامپو های طبیعی و همچنین تمیز نگه داشتن محل زندگی حیوان، برای تقویت سیستم ایمنی بدن گربه ها بسیار مهم است.