تقویت عملکرد شناختی مغز

هنگامی که درباره اهمیت بهبود عملکرد شناختی می شنوید، ممکن است فکر کنید این موضوع درباره افراد مسن تر که سعی در کنار گذاشتن بیماری جدی مانند بیماری آلزایمر دارند، می باشد. در واقع، مهم است که اقدامات لازم برای افزایش تناسب شناختی خود را در هر سنی، و نه تنها پس از بازنشستگی انجام دهید. خوشبختانه، تعدادی از روش های لذت بخش برای تشویق مغز شما برای تولید سیناپس ها و نورون های جدید وجود دارد؛ که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت آنها را با شما در میان می گذاریم.

پیاده روی کنید

پیاده روی
پیاده روی

بیرون رفتن و لذت بردن از پیاده روی در مناطق خوش منظره می تواند علاوه بر سوختن کالری تاثیرات زیاد دیگری نیز داشته باشد. پیاده روی می تواند منجر به تغییرات مثبت قابل اندازه گیری در مغز شما شود. ثابت شده است که پیاده روی به مدت ۹۰ دقیقه برای بهبود حافظه، کاهش اضطراب و شادی بیشتر مفید است. مسیرهای پیاده روی محلی را از روی نقشه های آنلاین (مثل نقشه گوگل) مشاهده کنید و برخی از آنها را که مطابق شرایط جسمانی فعلی شماست انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر تازه پیاده روی را شروع کرده اید، در ابتدا از یک منطقه مسطح که تپه های شیب دار ندارد، شروع کنید. اگر سن شما بیشتر است و در مورد ایمنی خود در طول پیاده روی نگران هستید، می توانید با یکی از دوستانتان به پیاده روی بروید.

از پازل استفاده کنید

پازل
پازل

حل پازل یکی دیگر از راه های عالی برای تقویت عملکرد شناختی مغز شما است. نکته کلیدی این است که پازل هایی مانند جدول کلمات متقاطع، سودوکو، رمزنگاری یا پازل های فکری را که از آنها لذت می برید، انتخاب کنید، بنابراین احتمال بیشتری برای انجام آنها خواهید داشت. اگر به طور معمول هر یکشنبه جدول کلمات متقاطع روزنامه ها را حل می کنید، یک مقدار علایق خود را گسترش دهید و هر هفته یک نوع بازی فکری را امتحان کنید. شما معمولا می توانید پازل های مختلف زیادی را در کتاب فروشی ها پیدا کنید و هم چنین می توانید آنها را به صورت آنلاین دانلود کنید.

شروع به نواختن یکی آلت موسیقی کنید

پیانو زدن
پیانو زدن

راه دیگری برای اینکه مغز شما ارتباطات جدیدی بسازد، یادگیری یک ساز موسیقی است. شاید شما همیشه می خواسته اید پیانو بزنید. مهم نیست اگر شما ۳۰، ۵۰ یا ۸۰ ساله باشید، برای یادگیری هرگز دیر نیست. به یک مرکز آموزش موسیقی مراجعه کنید تا ببینید چه نوع آموزش هایی را برای بزرگسالان ارایه می دهند، یا به صورت آنلاین معلمان موسیقی را که به صورت خصوصی یا کلاس های گروهی آموزش می دهند جستجو کنید.

سرگرمی های جدید انتخاب کنید

بازی گروهی
بازی گروهی

تعدادی سرگرمی وجود دارد که در هر سنی باعث افزایش عملکرد شناختی مغز شما می شود. نکته مهم این است که فعالیتی را انتخاب کنید که به جای نشستن و تماشای آن نیاز به یادگیری دارد. به عنوان مثال، یک طرفدار بسکتبال بودن و تماشای بازی های NBA در تلویزیون تاثیری مشابهی بر مغز شما نسبت به زمانی که سرگرمی هایی مانند جمع کردن کلکسیون تمبر یا سکه، یادگیری خیاطی یا قلاب دوزی، احداث یک باغچه ارگانیک و پرورش دادن مواد ارگانیک در آن و یا یادگیری زبان اشاره انجام می دهید، نخواهد داشت. خودتان را مجبور به انجام یک سرگرمی فقط به خاطر اینکه بهترین دوستتان آن سرگرمی را دوست دارد نکنید. برای اینکه این استراتژی نتیجه بدهد، باید کاری را که واقعا دوست دارید انجام دهید. در صورت امکان، کتاب بخوانید یا در کلاس هایی که مربوط به سرگرمی جدید شما می شود شرکت کنید. به عنوان مثال، برای کلاس آشپزی ثبت نام کنید یا کتاب های مربوط به باغبانی را در کتابخانه جستجو کنید.

صرف وقت با دیگران و صحبت با آنها

گفتگو
گفتگو

احساس تنهایی و خود را در خانه زندانی کردن می تواند منجر به کاهش شناختی شود. برای مقابله با احساسات انزوا طلبی که ممکن است داشته باشید و سالم و شاد نگه داشتن مغز خود، تا اندازه ای که می توانید با دیگران ارتباط داشته باشید. برای مادران نوزادان تازه متولد شده، پیوستن به باشگاه مادران یک راه فوق العاده برای پیدا کردن دوستان جدید و گفتگو با دیگران است. ایده های دیگر شامل داشتن قرارهای منظم با دوستانتان برای صرف قهوه یا ناهار، دعوت از همسایه خود برای صرف نوشیدنی و کیک، رفتن به مکان های مذهبی و ماندن برای دیدن و صحبت کردن با دوستان بعد از آن و تماس تلفنی منظم با خویشاوندان برای احوال پرسی و صحبت کردن با آنها، می باشند. صرف نظر از اینکه چند ساله هستید، هرگز برای بهبود عملکرد شناختی دیر نیست؛ پس یکی از این سرگرمی ها یا راهنمایی ها را به منظور تقویت قدرت مغز خود شروع کنید.