پیام سلامت:بسیاری از زوجهای جوان از نزدیکی در زمان بارداری خودداری میکنند و یا با ترس و استرس این عمل را انجام میدهند در این مقاله در این باره توضیحاتی داده میشود.آیا می توانیم در طول بارداری آمیزش داشته باشیم؟ معمولاً در یک بارداری عادی نزدیکی برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. برخی پزشکان آمیزش جنسی را در ۴ هفته آخر بارداری ممنوع می کنند، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند. معمولاً زوجین می توانند فعالیت جنسی قبلی خود را ادامه دهند. البته اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا به تشخیص پزشک خود دچار حاملگی پرخطر باشید بهتر است از نزدیکی خودداری نمایید.

بی خطر بودن برای جنین:

معمولا زوج ها می خواهند بدانند که آیا فعالیت جنسی به جنین صدمه می رساند یا خیر. آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک در بارداری عادی خطری برای مادر وجنین نخواهد داشت. جنین در محفظه عضلانی رحم و درون یک کیسه محافظ به نام کیسه آمنیوتیک قرار دارد. این کیسه حاوی مایعی به نام مایع آمنیوتیک است که جنین را در برابر ضربات و صدمات احتمالی محافظت می کند.به علاوه یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند که مانع از انتقال عفونت نیز می شود.

میل جنسی در دوران بارداری:

طی سه ماهه اول ممکن است دچار تهوع و ضعف باشید. طی سه ماهه سوم ممکن است افزایش وزن، بزرگ شدن شکم و حساسیت سینه ها و سایر مشکلات باعث شوند کمتر میل به تماس جنسی داشته باشید. این حالت طبیعی است.تعداد زیادی از خانم ها حس میکنند دیگر به عنوان یک زن برای همسر خود جذاب نیستند. برای برگرداندن میل جنسی خانمها اولین و مهمترین نکته این است که آنها را مجبور به برقراری ارتباط جنسی نکنید که نتیجه عکس دارد. دوم اینکه اگر زوج نزدیکی نمی کنند تماس فیزیکی را قطع نکنند. نوازش کردن و بوسیدن بدن خانم باعث می شود که هورمونهایی که در نهایت باعث میل جنسی می شوند از مغز ترشح بشوند. زوج ها باید با هم در مورد نحوه نگاهداشتن تماس فیزیکی شان در حین بارداری صحبت کنند. اینکه چه کاری را بیشتر دوست دارند و چه کاری را کمتر. این کار باعث می شود که زوج به مرور شیوه خاص خودشان را شکل بدهند و از آن در طول زمان لذت ببرند.

موارد منع از تماس جنسی در بارداری :
-جفت سه راهی ( پایین واقع شدن جفت در رحم )؛ نارسایی دهانه رحم
-سابقه زایمانهای مکرر ؛ چندقلو بودن حاملگی
– آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی؛ پاره شدن کیسه آب
– دیابت و حاملگی های پرخطر
-درد به هنگام آمیزش جنسی
-خونریزی و یا ترشح بدون علت از واژن
– وجود ضایعه بهبود نیافته هرپسی در همسر