تمرینات بازیابی آسیب های مغزی

آسیب مغزی می تواند نه تنها به ناتوانی های فیزیکی و عدم عملکرد جسمی، بلکه در مورد حافظه، گفتار، تفکر شناختی و فرایندهای استدلال نیز منجر شود. با توجه به شبکه بازیابی آسیب های مغزی، در بعضی موارد ممکن است بتوان عملکرد و استفاده از مناطق آسیب دیده مغز را از طرق فیزیکی، گفتار درمانی یا کار درمانی بازگرداند. درک اصول اولیه تمرینات بازیابی آسیب های مغزی و آنچه که این تمرینات انجام می دهند، برای ارائه بهترین نوع توانبخشی و بازسازی عملکرد جسمی و شناختی که ممکن است پس از آسیب مغزی رخ دهد؛ کمک کننده است.

دامنه حرکت

تمرینات حرکتی نوعی از فیزیوتراپی است؛ که مفاصل را متحرک و دارای عملکرد نگه می دارد. تمرینات حرکتی می تواند توسط فرد و یا با کمک درمان های فیزیکی به روش شناخته شده به عنوان محدوده منفعل حرکت، انجام شود. با توجه به شبکه بازیابی آسیب مغز، تمرینات حرکتی به حفظ قدرت کمک می کند و می تواند به اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت تفکیک شود. چنین تمرین هایی به سادگی گسترش و خم کردن ساعد و یا پاها است؛ و به حفظ ماهیچه ها و عملکرد رباط و تاندون کمک می کند و شما را به تدریج در دست آوردن قدرت و یا عملکرد اندام یاری می رساند.

تمرینات شناختی و توجه

مدل های مختلفی از فعالیت ها و تمرینات که کمک می کند تا مهارت های شناختی را بهبود بدهیم؛ از پیشنهاد مدل آسیب های مغزی آسیب دیده دانشگاه آلاباما استفاده می کنند. چنین تمرین هایی روی مهارت های نوشتن از طریق طراحی یا کپی برداری اشکال هندسی مهارت های تمرکز می کنند. مهارت های فضایی و نوشتن دقیق تر ممکن است به رشد و تقویت و هماهنگی بخش هیا آسیب یه مغزی کمک کنند. از این جمله می توان به نقاشی با نقاط یا علائم در وسط خطوط طولانی و یا بازنویسی حروف الفبای اشاره کرد.

تمرین گوش دادن

یک لیست از حروف یا اعداد را در یک لحظه آهسته و شمرده بگویید و از فردی که از آسیب مغزی رنج می برد بپرسید. و هر بار که شماره یا حرف خاصی را درست می شنود، علامت بزنید. یا حروف الفبا یا کلمات کوتاه را تکرار کنید و از بیمار بخواهید وقتی که صدای آن را شنید آن را صدا بزند یا دستش را بلند کند.

تمرینات مغزی در عمل

طبق نظر مؤسسه فرانکلین، انجام هر روزه تمرینات عصبی پایه، به ایجاد و توسعه سلول های عصبی و مسیرهای عصبی مغز کمک می کند. در عمل نیز می توان به معنای واقعی کلمه تمرین مغز انجام شود. به عنوان مثال، به جای مسواک زدن یا هرکار دیگری (البته کارهای بی خطر) با دست غالب، سعی کنید با دست دیگر مسواک بزنید. چنین تمریناتی باعث تحریک و چالش مغز، افزایش انعطاف پذیری، یا شکل گیری رشد و پیشرفت آن می شود.