ناهنجاری تنه مشترک شریانی

تنه مشترک شریانی یک نقص مادرزادی است که در آن یک رگ خون بزرگ، به جای یک شریان ریوی و آئورت، از قلب خارج می شود. خون رقیق شده از سمت راست قلب و سیلاب اکسیژن از سمت چپ قلب هر دو وارد یک رگ بزرگ (شریان آرتروس) شده و مخلوطی از خون اکسیژنه شده و خون رقیق شده به بدن و ریه ها منتقل می شود.

علائم این بیماری شامل آبی شدن رنگ پوست (سیانوز) و علائم نارسایی قلبی، از جمله تنگی نفس، بی اشتهایی، عرق کردن، و تنفس سریع است. تشخیص ناهنجاری تنه مشترک شریانی نیز توسط اکوکاردیوگرافی انجام می شود.

هنگامی که قلب و عروق خونی در جنین ایجاد می شود، ابتدا تنها یک لوله بزرگ به نام truncus از قلب خارج می شود. به طور معمول، truncus به دو رگ خونی، یعنی شریان ریوی و آئورت تقسیم می شود. گاهی اوقات truncus در طول رشد جنین و بعد از تولد تقسیم نمی شود.

ناهنجاری تنه مشترک شریانی حدود ۱ تا ۲ درصد از نقص های مادرزادی قلب را تشکیل می دهد. بعضی از کودکان که دارای مشکلات مادرزادی دیگر مانند سندرم DiGeorge هستند نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد علائم، روش های تشخیص و درمان ناهنجاری تنه مشترک شریانی صحبت کنیم.

علائم ناهنجاری تنه مشترک شریانی

نوزادان مبتلا معمولا رنگ پوستشان متمایل به آبی است و علائم و نشانه های نارسایی قلبی را دارند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تنفس سریع
  • تغذیه ضعیف
  • تعریق در چند هفته اول زندگی
ناهنجاری تنه مشترک شریانی
ناهنجاری تنه مشترک شریانی

روش های تشخیص

روش های تشخیص ناهنجاری تنه مشترک شریانی عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرافی
  • کاتتریزاسیون قلبی
  • تصویربرداری رزونانس از قلب (MRI)
  • آنژیوگرافی کامپیوتری (CT)

تشخیص بر اساس یافته های انجام شده در طول بررسی پزشک از نوزاد انجام می شود. در این نوزادان سر و صدا ایجاد شده توسط جریان خون آشفته در دریچه هایی که محکم بسته می شوند، از طریق ساختارهای غیر طبیعی قلب ایجاد می شود. یافته های حاصل از اشعه ایکس قفسه سینه و الکتروکاردیوگرام، زمانی که پزشکان مشکوک به نقص قلب می شوند، معمولا نشانه ها بیشتری برای تشخیص دارند. اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب) تشخیص را تایید می کند.

روش های کاتتریزاسیون قلبی، MRI، یا CT اسکن گاهی اوقات برای شناسایی مشکلات دیگری که ممکن است در کنار این ناهنجاری وجود داشته باشند، قبل از جراحی استفاده می شوند.

روش های درمان ناهنجاری تنه مشترک شریانی

  • جراحی ترمیمی
  • درمان نارسایی قلبی (به عنوان مثال مصرف دیورتیک ها، دیگوکسین و مهارکننده ACE) قبل از جراحی

درمان نارسایی قلبی با داروها برای بهبود تنفس قبل از عمل جراحی انجام می شود.

جراحی معمولا قبل از اینکه نوزاد ۲ ماهه شود انجام می شود. این جراحی شامل قرار دادن یک پچ برای ترمیم نقص جداره بطنی است. سپس پزشک شریان ریوی را از truncus جدا می کنند و با استفاده از یک لوله آنها را به بطن راست وصل می کند. پس از این تعمیر، truncus به عنوان آئورت در بدن عمل می کند.