تهدید به سقط جنین چیست و چه نشانه هایی به همراه دارد؟

تهدید به سقط جنین به خونریزی واژینالی که در ۲۰ هفته اول بارداری رخ می دهد، گفته می شود. خونریزی گاهی با گرفتگی عضلات شکم همراه است. این علائم نشان می دهد که سقط جنین ممکن است رخ دهد. به همین دلیل این حالت را تهدید به سقط جنین یا سقط جنین تهدیدی می گوبند.

خونریزی واژینال در زنان باردار نسبتا شایع است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از زنان خونریزی را در طول ۲۰ هفته اول بارداری تجربه می کنند. حدود ۵۰ درصد از این زنان می توانند کودک خود را در رحم به مدت طولانی تر نگه دارند.

علت دقیق تهدید به سقط جنین معمولا شناخته شده نیست. با این حال، این عارضه در میان زنانی که پیش از این سقط جنین داشته اند، شایع تر است.

نشانه های تهدید به سقط جنین چیست؟

هر گونه خونریزی واژینالی که در طول ۲۰ هفته اول بارداری رخ دهد می تواند نشانه ای از یک سقط جنین تهدیدی باشد. برخی از زنان درد شکمی یا درد کمر را نیز همراه خونریزی دارند.

در طول سقط جنین واقعی، زنان اغلب یا یک درد مبهم یا تیز در شکم و کمر رو به رو هستند. آنها همچنین ممکن است بافت لخته ای مانند از واژن خود تخلیه کنند. پس اگر باردار هستید و هر کدام از این علائم را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

چه کسی در خطر ابتلا به سقط جنین تهدیدی قرار دارد؟

علت واقعی تهدید به سقط جنین همیشه شناخته شده نیست. با این حال، عوامل خاصی وجود دارند که ممکن است خطر ابتلا به این حالت را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

  • وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی در دوران بارداری
  • ضربه به شکم
  • سن مادر (بالای ۳۵ سال)
  • قرار گرفتن در معرض داروهای خاص یا مواد شیمیایی

سایر عوامل خطرساز برای سقط جنین در معرض خطر، شامل چاقی و دیابت کنترل نشده می باشد. به این منظور اگر اضافه وزن دارید یا مبتلا به دیابت هستید، با دکتر خود در مورد راه هایی برای سالم ماندن در دوران بارداری صحبت کنید. علاوه بر این در این حالت بارداری در مورد داروها یا مکمل هایی که استفاده می کنید نیز با پزشک مشورت کنید. زیرا همان طور که می دانید مصرف برخی از داروها و یا حتی مکمل ها برای دوران بارداری ناامن است به همین جهت مصرف آن ها به هیچ عنوان، بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

تهدید به سقط جنین چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا زمانی که پزشک به سقط جنین تهدیدی مشکوک می شود معاینه لگنی اولین اقدام او است. در این معاینه اندام های تناسلی از جمله مهبل، دهانه رحم و خود رحم بررسی می شود. این کار برای یافتن منبع خونریزی انجام می شود. علاوه بر این زمانی که پزشک بخواهد تعیین کند که آیا کیسه آمنیوتیک پاره شده است یا خیر؟ این معاینه را انجام می دهد. معاینه لگنی چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

برای بررسی روند رشد جنین و شنیدن ضربان قلب او نیز سونوگرافی انجام می شود. سونوگرافی از سوی می تواند حجم و میزان خونریزی را نیز تعیین کند. سونوگرافی ترانس واژینال و یا سونوگرافی که با استفاده از یک پروب واژن انجام می شود، معمولا دقیق تر از سونوگرافی شکم در اوایل حاملگی است. در طول یک سونوگرافی ترانس واژینال، دکتر یک کاوشگر سونوگرافی را حدود ۲ یا ۳ اینچ داخل واژن وارد می کند. این کاوشگر با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویر اندام های تناسلی را ایجاد کرده و اجازه می دهد پزشک جزئیات بیشتری از آن ها را مشاهده کند.

آزمایش خون، از جمله آزمایش خون CBC برای تعیین سطح غیر طبیعی هورمون ها انجام می شود. به طور خاص و در شرایطی که احتمال تهدید به سقط جنین وجود دارد، این نوع آزمایش برای اندازه گیری سطح هورمونی های خاص در خون به نام گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) و پروژسترون مورد استفاده قرار می گیرد. HCG هورمونی است که بدن شما در دوران بارداری تولید می کند، و پروژسترون هورمونی است که از بارداری پشتیبانی می کند. سطوح غیر طبیعی در هورمون ها ممکن است یک مشکل جدی را نشان دهد.

درمان تهدید به سقط جنین

به طور کلی، همیشه نمی توان از سقط جنین جلوگیری کرد. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است راه هایی برای کاهش خطر بروز سقط جنین انجام دهد.

در طی انجام این درمان ها پزشک ممکن است از شما بخواهد استراحت بیشتری کنید، فعالیت بدنی نداشته باشید و تا زمانی که علائمتان بهبود پیدا کند، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. علاوه بر این هر شرایط شناخته شده ای که خطر ابتلا به عوارض دوران بارداری را افزایش می دهد، مانند دیابت یا کم کاری تیروئید باید برای جلوگیری از سقط جنین، درمان شود.

در مواردی تزریق پروژسترون برای افزایش میزان این هورمون، می تواند از سقط جلوگیری کند. علاوه بر این گاهی ناسازگاری RH عامل سقط تهدیدی است. در این حالت RH خون مادر منفی و RH خون جنین مثبت است. اگر علت سقط شما این باشد، با مدیریت کردن Rh ایمونوگلوبولین می توان از ایجاد آنتی بادی توسط بدن مادر بر علیه خون کودک جلوگیری کرد.

بسیاری از زنانی که تهدید به سقط جنین می شوند، در ادامه بارداری خود نوزادی سالم به دنیا خواهند آورد. اگر جنین به دیواره رحم چسبیده باشد، به احتمال زیاد دهانه رحم باز نشده و بارداری شما به خطر نخواهد افتاد. اگر سطح هورمون های بدن غیر طبیعی باشد، هورمون درمانی اغلب می تواند به سلامت بارداری شما منجر شود.

حدود ۵۰ درصد از زنانی که تجربه سقط جنین تهدیدی را دارند، عملا جنینشان را سقط نمی کنند. اما از ۵۰ درصدی که سقط می کنند، بسیاری از آن ها می توانند در آینده مجددا حاملگی موفقی داشته باشند. اما اگر دو یا چند سقط جنین داشتید حتما برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

برای برخی از زنان، تهدید به سقط جنین یک تجربه بسیار استرس زا است و می تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود. پس در این زمینه مهم است که به محض مشاهده علائم سقط جنین، با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند با درمان به نگرانی های شما پایان بدهد. علاوه بر این گاهی این تهدید، جدی نیست. در این مورد نیز مشورت با پزشک می تواند خیال شما را راحت کند.

چگونه بارداری سالمی داشته باشیم؟

جلوگیری از سقط جنین مشکل است، اما رفتارهای خاصی می تواند به حمایت از یک بارداری سالم منجر شود. این رفتارها عبارتند از:

  • الکل مصرف نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • مواد مخدر و داروهای مضر استفاده نکنید.
  • مصرف کافئین را به حداقل برسانید.
  • از خوردن غذاهای خاص که می تواند شما را بیمار کرده و یا به جنین آسیب بزند، اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی و یا مواد شوینده قوی خودداری کنید.
  • هر گونه عفونت ویروسی یا باکتریایی که رخ می دهد را بی درنگ درمان کنید.
  • مصرف ویتامین های دوران بارداری، مانند اسید فولیک را فراموش نکنید.
  • حداقل دو ساعت در هفته ورزش کنید.