توت فرنگی سفید

توت فرنگی آناناسی یک میوه غیر عادی است که از نظر ظاهری شبیه توت فرنگی است اما رنگش سفید با دانه های قرمز است. بسیاری از مصرف کنندگان می گویند که مزه این میوه آبدار کوچک و سفید مشابه مزه آناناس است. توت فرنگی آناناسی نام خود را از ترکیبی از کلمات آناناس و توت فرنگی وام گرفته است.

نگران نباشید، اگر قبلا هرگز درباره این نوع توت فرنگی چیزی نشیده اید، می توانید اطلاعات جالبی در مورد این میوه در ادامه این مقاله به دست آورید. این میوه در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده به بازار روانه شد و از آنجا که تولید آن کم است، پیدا کردنش در فروشگاه ها دشوار می باشد. با این حال اگر با خواندن خواص این میوه راغب شده اید که آن را مصرف کنید و حیاط خانه تان باغچه دارد، می توانید این بذر آن را در خانه پرورش دهید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که توت فرنگی آناناسی چه خواصی برای بدن دارد و چگونه می توانید آن را پرورش دهید.

توت فرنگی آناناسی چیست؟

توت فرنگی آناناسی یک نوع توت فرنگی سفید است که نام علمی آن Fragaria Ananassa می باشد. اما گاهی اوقات Fragaria Wonderful Pineberry نیز نامیده می شود. مشخصه اصلی این میوه رنگ سفید و دانه های قرمزش می باشد.

توت فرنگی سفید Fragaria chiloensis (توت فرنگی شیلی) ابتدا توسط بومیان شیلی کشت شد اما امروز می توان آن را در اکثر کشورها یافت.

به غیر از رنگ سفید، یکی از تفاوت های میان توت فرنگی معمولی و توت فرنگی آناناسی، اندازه میوه است. ابعاد میوه های گیاه توت فرنگی آناناسی از ۱٫۵ تا ۲٫۳ سانتی متر متغیر هستند. این بدان معنی است که این میوه کوچکتر از توت فرنگی معمولی است.

گیاه توت فرنگی آناناسی می تواند تا ۳۰ سانتی متر طول و ۴۵ سانتی متر عرض داشته باشد. میوه های این گیاه نیز در فصل تا بستان و قبل از رسیدن فصل سرما بیرون می آیند.

محققان دانشگاه میسوری می گویند که اگرچه این میوه دارای گوشت سفیدی است، اما نباید آن را با “توت فرنگی آلبینو” اشتباه گرفت. بعضی از اختلالات می توانند توت فرنگی قرمز را تحت تاثیر قرار دهند و سبب تولید میوه آلبینیو شوند. این نوع توت فرنگی مزه خوبی ندارد.

متاسفانه این میوه زمانی که رسیده می شود بسیار مستعد فساد است. یعنی زود خراب می شود. بنابراین امکان صادرات آن از کشوری به کشور دیگر وجود ندارد. بنابراین تنها راه دسترسی شما به توت فرنگی آناناسی کاشت گیاه آن در خانه است.

میوه توت فرنگی آناناسی از کجا می آید؟

توت فرنگی آناناسی یک نوع توت فرنگی است که از طریق پرورش متقابل، نه مهندسی ژنتیک، به دست آمده است. بنابراین، توت فرنگی آناناسی یک نوع میوه کاملا طبیعی است و تراریخته نمی باشد.

گزارش شده است که کشاورزان هلندی یک نوع توت فرنگی آمریکای جنوبی به نام Fragaria chiloensis را انتخاب کرده و آن را با یک گونه توت فرنگی آمریکای شمالی به نام Fragaria virginiana پیوند زده اند و توت فرنگی آناناسی را تولید کرده اند. در طول یک دوره ۶ ساله، قبل از اینکه این میوه به بازار عرضه شود، طعم و کیفیتش بهبود پیدا کرده است.

توت فرنگی سفید
توت فرنگی سفید

ارزش غذایی این میوه

توت فرنگی آناناسی یک میوه تازه وارد است و از آن جا که میوه ای پیوندی است، می توان انتظار داشت که ارزش غذایی آن مشابه با میوه هایی باشد که در پیوند آن شریک بوده اند. اگر چه وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) هنوز اطلاعات مربوط به ارزش غذایی میوه توت فرنگی آناناسی را رسمی منتشر نکرده است، اما می توان با مراجعه به ارزش غذایی میوه های مشابه، ارزش غذایی این میوه را نیز به دست آورد.

مثلا ۱۰۰ گرم توت فرنگی قرمز، که برابر با حدود ۱۵ عدد توت فرنگی آناناسی است، حاوی تقریبا ۱۰۰٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین C می باشد. همچنین، دانه های سیاه توت فرنگی منبع مهمی از فیبر هستند. ۱۵ عدد توت فرنگی کوچک به شما ۲ گرم فیبر می دهد که ۸ درصد از نیاز روزانه بدنتان به فیبر می باشد.

توت فرنگی آناناسی همچنین ممکن است مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی مشابه با توت فرنگی را در خون جای دهد.

یکی از تفاوت های میان توت فرنگی سفید و قرمز، محتوای آنتی اکسیدانی آن ها است. رنگ قرمز توت فرنگی به وجود آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین در این میوه باز می گردد. هر چه توت فرنگی تیره تر و قرمزتر باشد، یعنی آنتی اکسیدان آن بیشتر است. مصرف آنتی اکسیدان بیشتر با کاهش التهاب، کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

شواهد غیر مستقیمی وجود دارد که نشان می دهند که میوه توت فرنگی آناناسی دارای محتوای آنتی اکسیدانی مشابه با توت فرنگی معمولی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ بر روی توت فرنگی سفید شیلی (Fragaria chiloensis) انجام شد، می گوید که این نوع توت فرنگی محتوای پلی فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

خواص توت فرنگی آناناسی

اگر چه تحقیقات کمی در مورد خواص توت فرنگی آناناسی انجام شده است، اما خواص آن ممکن است مانند خواص توت فرنگی باشد. توت فرنگی حاوی مقدار زیادی آب است. در واقع، حدود ۹۰٪ از وزن توت فرنگی را آب تشکیل می دهد.

فیبر و آب موجود در میوه توت فرنگی آناناسی (که به اندازه توت فرنگی معمولی است) برای هضم بسیار مفید است. فیبر به افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست کمک می کند. آب نیز برای کمک به حفظ حرکات روده ضروری است.

همانطور که قبلا ذکر شد، توت فرنگی قرمز و توت فرنگی سفید شیلی حاوی آنتی اکسیدان زیادی هستند.

در حالی که تا کنون هیچ مطالعه ای درباره توت فرنگی آناناسی به طور خاص انجام نشده است، اما مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ بر روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که مصرف این میوه موجب کاهش پاسخ های التهابی پس از آسیب دیدگی کبد می شود. این مطالعه همچنین اشاره کرد که توت فرنگی سفید شیلی منبع خوبی از آنتی اکسیدان های فنول می باشد.

نحوه کاشت این گیاه

توت فرنگی آناناسی مشابه با توت فرنگی معمولی رشد می کند. برای رشد این گیاه بهتر است آن را در جایی از باغچه بکارید که بین ۶ تا ۱۰ ساعت در روز نور دارد. مهم این است که خاک این گیاه به خوبی مرطوب شود. به یاد داشته باشید که اگر توت فرنگی آناناسی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، رنگش کمی صورتی می شود.

بهترین زمان کاشت بذر این گیاه بهار است. زیرا در این فصل خاک کمی گرم شده است. ابتدا خاک را کمی زیر رو کرده و علف های هرز را بکنید. برای جلوگیری از رشد قارچ هایی که بر روی رشد گیاه تاثیر می گذارند توصیه می شود که آن را در خاکی که قبلا تخم بادمجان، سیب زمینی یا گوجه فرنگی در آن جا کاشته اید، کشت نکنید.

پس از زیر رو کردن خاک کمی کود ارگانیک را با آن مخلوط کرده و حرفه هایی در آن ایجاد کنید که حدود ۳۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. سپس بذرهای آماده را در این حفره های قرار دهید. این بذرها باید در مراحل ابتدایی به خوبی آبیاری شوند. توصیه می شود که در طول رشد این میوه ها، گیاه را با کود گیاهی تغذیه کنید. این کار باعث می شود که رشد میوه بیشتر شود. بنابراین پوست میوه هایی که مصرف می کنید را خشک و پودر کرده و پای گیاه توت فرنگی آناناسی بریزید.

مشکلات رایج در هنگام رشد این گیاه

شایع ترین مشکلی که گیاه توت فرنگی آناناسی را تحت تاثیر قرار می دهد بیماری هایی است که می توانند بر روی برگ یا سیستم ریشه تاثیر بگذارند.

کمبود رطوبت و یا مواد مغذی می تواند باعث سوختگی برگ ها شود. این مشکل برگ های گیاه را به رنگ زرد و قهوه ای تبدیل می کند. رسیدن نور و آبیاری و تغذیه مناسب گیاه اغلب می تواند باعث جلوگیری از ایجاد این مشکل شود.

مانند هر گیاه دیگری، حشره هایی مانند راب، کنه های عنکبوتی و شپشک می توانند رشد این گیاه را تحت تاثیر قرار دهند. بهترین روش برای محافظت از گیاه در برابر این حشره ها این است که از مش خاص برای پوشش روی گیاه استفاده کنید.

راه دیگری که برای محافظت از گیاه در برابر حشره ها وجود دارد، استفاده از خاک دارای جدار سیلیسی (DE) است. این خاک قاتل حشرات طبیعی است و به گیاهان شما آسیب نمی رساند، اما به کاهش حشرات کمک می کند. یکی از نکاتی که باید هنگام استفاده از DE به یاد داشته باشید آن است که وقتی این خاک خیس می شود دیگر بر روی حشره ها تاثیر نمی گذارد. بنابراین هر زمان که باران بیایید یا گیاه را آبیاری کنید باید کمی از این خاک را پای گیاه بریزید.

منابع:

  1. Pineberry
  2. Pineberry: A Reintroduced Strawberry
  3. Changes in polyphenol composition and bioactivity of the native Chilean white strawberry (Fragaria chiloensis spp. chiloensis f. chiloensis) after in vitro gastrointestinal digestion
  4. Berries: emerging impact on cardiovascular health
  5. Dietary fiber: Essential for a healthy diet
  6. ?Does drinking water during or after a meal disturb digestion
  7. Chilean Strawberry Consumption Protects against LPS-Induced Liver Injury by Anti-Inflammatory and Antioxidant Capability in Sprague-Dawley Rats