عوارض و خطرات تولد زودرس نوزاد

تولد زودرس نوزاد به حالتی گفته می شود که نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری به دنیا بیایید. این زودتر از موعد به دنیا آمدن می تواند عواقب بسیاری برای نوزاد به همراه داشته باشد در این مقاله می خواهیم به عوارض تولد زودرس نوزاد و درمان ها پیشگیرانه آن بپردازیم.

انواع تولد زودرس نوزاد

مجموعه از تولد زودرس، بر اساس سن حاملگی به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • به شدت زودرس زمانی است که کودک زیر ۲۸ هفتگی به دنیا بیاید.
  • بسیار زودرس زمانی است که کودک بین ۲۸ تا ۳۲ هفتگی به دنیا بیاید.
  • متوسط رو به بالا زمانی که کودک بین ۳۲ تا ۳۷ هفتگی به دنیا بیاید.

به همین خاطر معمولا سزارین قبل از ۳۹ هفتگی نباید انجام شود اما در شرایط اضطرار و با تشخیص پزشک قبل از این زمان نیز انجام می شود.

عوارض تولد زودرس نوزاد

سالانه حدود ۱۵ میلیون نوزاد زودرس در دنیا متولد می شوند. در این میان از هر ۱۵ نوزاد ۱ کودک، که تقریبا حدود ۱ میلیون نفر می شود، بر اثر عوارض ناشی از زایمان زودرس می میرند. بسیاری از بازماندگان نیز در طول عمر خود با ناتوانی هایی، از جمله ناتوانی در یادگیری و مشکلات بینایی و شنوایی دست و پنجه نرم می کنند. در سطح جهانی، نارس بودن علت اصلی مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال است. متاسفانه در تقریبا همه کشورها، با داده های قابل اعتماد، نرخ تولد زودرس در حال افزایش است.

عوارض و خطرات تولد زودرس نوزاد
تولد زودرس نوزاد

در محیط های کم درآمد، نیمی از نوزادان متولد شده در زیر ۳۲ هفتگی، جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که اقدامات مقرون به صرفه برای مراقبت، مانند گرما، تغذیه با شیر مادر و حمایت های عاطفی و مراقبت های اولیه برای عفونت و مشکلات تنفسی می تواند در کاهش این نرخ موثر باشد. در کشورهای با درآمد بالا، تقریبا همه نوزادان نارس زنده می مانند.

راه جلوگیری از تولد زودرس نوزاد چیست؟

بیش از سه چهارم از نوزادان نارس را می توان با اعمال ساده مانند مراقبت های اساسی در طول تولد و در دوره پس از تولد برای مادر و نوزاد، تزریق استروئید پیش از تولد (معمولا به زنان بارداری که در معرض خطر زایمان زودرس قرار داشته و تحت معیارهای تعیین شده برای تقویت ریه ها نوزادان تزریق می شود)، مراقبت از مادر و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت نوزاد نجات داد. برای کمک به کاهش نرخ تولد زودرس نوزاد ، زنان بهتر است مراقبت های بهتری قبل، بین و در طول بارداری داشته باشند. دسترسی بهتر به روش های پیشگیری از بارداری و افزایش توان نیز می تواند به کاهش خطر تولد زودرس کمک کند.