چه عواملی باعث تپش قلب در دوران بارداری می شود؟

تپش قلب در دوران بارداری یک اتفاق معمول است. این عارضه می تواند بدون هیچ دلیل ظاهری احساس شود. به خصوص هنگامی که تحت فشار، فعالیت بدنی، هیجان زدگی یا اضطراب باشید. معمولا، زنان باردار در هنگام مواجهه با تپش قلب، احساس تنگی نفس نیز دارند. با این همه، تپش قلب در دوران بارداری به طور معمول به خودی خود بعد از چند دقیقه از بین می رود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علل و روش های مقابله با تپش قلب در دوران بارداری صحبت می کنیم.

علل تپش قلب در دوران بارداری

افزایش حجم خون

بدن یک زن باردار معمولا تا ۵۰٪ خون بیشتری از کسانی که باردار نیست دارد. این افزایش حجم خون برای نیازهای کودک ایجاد می شود. در واقع این افزایش خون، برای خون رسانی به جنین و مادر ضروری است. با وجود افزایش خون در بدن، قلب مادر هنوز شرایط قبل را دارد. بنابراین قلب برای پمپ کردن این حجم خون باید بیشتر کار کند. بنابراین نتیجه فعالیت بیش از حد قلب، تپش است.

پروژسترون

هورمون پروژسترون در بدن یک زن باردار از زنان معمولی غلیظ تر می شود. این هورمون مسئول تغییرات مختلف جسمی و عاطفی در بدن می باشد. یکی از اثرات افزایش پروژسترون در بدن ضربان قلب است که در اثر افزایش بیش از فعالیت قلب به وجود می آید. افزایش پروژسترون باعث می شود حتی بدون این که حجم خون افزایش پیدا کند، خون کافی به رحم و جنین برسد. در این حالت نرخ ضربان قلب سریعتر از حد معمول می شود. ضمن این که میزان خطا در ضربان افزایش می یابد. در نهایت، تمام این عوامل باعث تپش قلب در دوران بارداری می شود.

مصرف کافئین

گاهی اوقات، تپش قلب می تواند نتیجه مصرف زیاد کافئین باشد. کافئین یکی از مواد اولیه در برخی از غذاهایی مانند شکلات، کوکی ها، کیک های شکلاتی و نوشابه های گازدار است. اگر کافئین علت اصلی تپش قلب باشد، کاهش مصرف آن می تواند ضربان را به حالت عادی باز گرداند.

پاسخ های هیجانی

تپش قلب می تواند توسط تغییرات احساسی نیز ایجاد شود. به این حالت تپش قلب در نتیجه اضطراب، استرس، شوک، عصبی بودن، فعالیت فیزیکی بیش از حد و یا ترس می گویند. اگر تپش قلب در  نتیجه استرس باشد، کاهش موقعیت هایی که باعث ایجاد استرس می شوند می تواند تپش را درمان کند. تنفس عمیق و استراحت برای کمک به کنترل چنین احساساتی مفید است. یوگا و ماساژ در دوران بارداری نیز می توانند بسیار مفید باشند.

چه زمانی باید در مورد تپش قلب در دوران بارداری نگران بود؟

  • در برخی از موارد، تپش قلب می تواند نشانه ای از کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. بیماری پرکاری تیروئید قادر است برای جنین مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین شناسایی و درمان این بیماری در اسرع وقت ضروری است.
  • گاهی اوقات نیز تپش قلب  همراه با تنگی نفس است. همزمانی این دو عارضه با هم می تواند نشانه ای از یک آریتمی قلبی شایع باشد. پس اگر چنین تپشی را در دوران بارداری تجربه کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلات تنفسی، غش، و سرگیجه همراه با ضربان نامنظم قلب داشته باشید ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشید.

در اغلب موارد، تپش قلب دائم در افراد عادی نشانه ای از بیماری قلبی است. پس اگر به بیماری قلبی مشکوک هستید می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا آزمایشات لازم را برایتان تجویز کند. در این بررسی ها ضربان قلب ۲۴ ساعت کامل اندازه گیری می شود. اگر تپش قلب بسیار مکرر بدون توقف ادامه داشت و یا با درد قفسه سینه، غش، تعرق و تهوع همراه بود، یعنی مشکل قلبی وجود دارد.

مقابله با تپش قلب در دوران بارداری

درمان تپش قلب، بستگی به علت ایجاد آن دارد. بیشتر موارد تپش قلب در دوران بارداری بی ضرر هستند و معمولا بدون مداخله درمانی از بین می روند. در چنین حالتی، پزشک به شما توصیه می کند که از چیزهای خاصی که عامل ایجاد آن است دوری کنید. معمولا در توصیه ها گفته می شود که موارد زیر را رعایت کنید:

  • کنترل استرس و اضطراب با درگیر شدن در روش های کاهنده استرس مانند حفظ آرامش، تای چی، یوگا، آروماتراپی و بیوفیدبک
  • اجتناب از مصرف غذاها و مواد خاصی مانند کافئین، نیکوتین، مواد مخدر و الکل
  • برخی از داروها می توانند در عملکرد بدن تداخل ایجاد کرده و به عنوان محرک شناخته شوند. داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه، و برخی از مکمل های غذایی و گیاهی از این دست داروها هستند. سعی کنید از مصرف آن ها خودداری کنید.