ثابت نگه داشتن سطح قند خون

طی فرایند هضم، غذاهایی که می خورید، بخصوص کربوهیدرات ها، به گلوکز که نوعی قند است، تقسیم می شوند. جریان خون شما این قند را به بافت ها و اندام های بدن می دهد تا به عنوان سوخت استفاده کنند. حفظ سطح قند خون در طول روز به صورت پایدار نه تنها برای تامین انرژی بدن ضروری است؛ بلکه همچنین می تواند خطر ابتلا به عوارض دیابت را کاهش دهد.

چه شما دچار دیابت باشید؛ و یا فقط بخواهید میزان مصرف کاری روزانه را کاهش دهید، آنچه که می خورید و هنگام غذا خوردن، کلیدی برای اجتناب از افزایش قند خون است. با تنظیم چند نکته در برنامه غذایی، ثابت نگه داشتن سطح قند خون در تمام روز ممکن می شود.

در این مطلب پیام سلامت این موارد را طی ۵ نکته با شما در میان می گذاریم:

نکات ثابت نگه داشتن سطح قند خون در طول روز

  1. روز خود را با صبحانه شروع کنید. با توجه به مطالعه دانشگاه Clemson، صبحانه قند خون شما را پس از خواب شبانه تجدید می کند و به بدن شما انرژی می دهد تا از نظر ذهنی و جسمی فعالیت بهتری داشته باشد. بلغور (جو دو سر) پخته شده با شیر کم چرب و انواع توت تازه، نان تست سبوس دار و کره بادام زمینی با سیب انتخاب های خوبی در این زمینه است.
  2. به غذاهای آماده و میان وعده هایی که کربوهیدرات ها، پروتئین ها و مقدار کمی چربی را ترکیب می کنند، توجه بیشتری داشته باشید. هنگامی که این غذاها ترکیب می شوند، فرآیند هضم، زمان بیشتری را صرف می کند؛ و بدن شما را با سوختن آهسته مواد غذایی به سمت داشتن میزان قند خون پایدار در طول روز سوق می دهد.
  3. یک سینه مرغ بدون پوست با برنج قهوه ای و کلم بروکلی بخار پز شده؛ و یا ماست کم چرب با میوه های تازه و یک تکه نان کامل (سبوس دار)، دو ترکیب غذایی عالی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است.
  4. هر روز بجای وعده های اصلی، چند وعده غذای کوچک بخورید و از خوردن وعده های غذایی اصلی اجتناب کنید. به عبارت دیگر فاصله بین وعده های غذا خوردن را حدود سه تا چهار ساعت تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که بدن شما در تمام طول روز سوخت پایدار دریافت می کند؛ تا به حفظ سطح قند خون پایدار کمک کند. با توجه به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، صرف غذا به یک باره می تواند منجر به افزایش ناگهانی گلوکز خون و کاهش ناگهانی توانایی جسمی شما می شود.
  5. اضافه کردن کربوهیدرات غنی از فیبر به وعده های غذایی روزانه یک راه حل مهم است. مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک گزارش می دهد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲، یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به تثبیت میزان قند خون کمک کند. غذاهای با فیبر زیاد مانند نان و غلات کامل، میوه های تازه و سبزیجات و حبوبات، در این زمینه انتخاب خوبی هستند.
  6. اجتناب از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده، از جمله آرد سفید، شکر و محصولات ساخته شده با آنها، مانند آب نبات، کیک، نان سفید و نوشیدنی های شیرین آخرین پیشنهاد ماست. نشاسته ساده و تصفیه شده و قند می تواند سبب افزایش و سقوط ناگهانی قند خون شما شود.