جایگزین گیاهی برای متفورمین

متفورمین (گلوکوفاژ، گلومتزا، فورتامت) به طور معمول برای مقابله با اثرات مقاومت به انسولین و بهبود پاسخ انعطاف پذیر بدن به انسولین یا همان هورمون کاهش دهنده قند خون، تجویز می شود. مقاومت به انسولین می تواند منجر به قند خون بالا شود و در نهایت ممکن است به پیش دیابت یا دیابت نوع ۲  ، تبدیل شود. متفورمین حساسیت انسولین به بافت های بدن را بهبود می بخشد و تولید گلوکز کبد را کاهش می دهد، که هر دو موضوع به کاهش سطح قند خون کمک می کنند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که متفورمین به عنوان اولین انتخاب دارویی برای درمان دیابت نوع ۲، در نظر گرفته شود. متفورمین هم چنین گاهی اوقات همراه با ورزش و کاهش وزن در افراد مبتلا به پیش دیابت استفاده می شود.  برخی شواهد نشان می دهد که چند گیاه وجود دارند که ممکن است دارای برخی از اثرات مشابه متفورمین باشند. با این حال، هیچ گیاهی یک جایگزین اثبات شده برای متفورمین نیست. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی جایگزین گیاهی برای متفورمین خواهیم پرداخت

جایگزین گیاهی برای متفورمین

گالگا (علف شیر آور)

گالگا (نام علمی: Galega officinalis) یک درمان خانگی قدیمی است. در گذشته، از آن برای  درمان بیماری های مختلف، از جمله دیابت استفاده می شد. متفورمین یک ماده شیمیایی ساخته شده  توسط انسان است که ارتباط  نزدیکی با ماده یافت شده در گالگا دارد. مطالعات حیوانی از دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ نشان داد که مواد موجود در گالگا دارای اثرات کاهش دهنده قند خون هستند. با این حال، برخی از این مواد شیمیایی می توانند سمی باشند، بنابراین نیازمند انجام مطالعات بر روی انسان نیز می باشند.

در یک مطالعه اخیر حیوانی که در آوریل سال ۲۰۰۸ در “مجله بریتانیایی فارماکولوژی” منتشر شد، محققان دریافتند که موش هایی که از گالگین، یک ماده شیمیایی یافت شده در گالگا، تغذیه می کردند در مقایسه با موش هایی که از این ماده تغذیه نمی کردند، کاهش وزن و کاهش قند خون بیشتری داشتند. مصرف گالگا برای درمان دیابت توسط اداره غذا و داروی آمریکا و یا کمیسیون E آلمان، مرجع راهنمایی علمی بررسی و تایید گیاهان دارویی، تایید نشده است. کمیسیون E آلمان خطرات سلامتی قابل توجه را با مصرف گالگا و دسترسی به درمان های موثر دیابت یاداوری کرد. مهمتر از همه، مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف گالگا ممکن است در دوران بارداری مضر باشد.

خربزه تلخ

خربزه تلخ  مدت طولانی است که به عنوان یک درمان خانگی برای دیابت به کار می رود. به نظر می رسد که مواد موجود در میوه و دانه های خربزه تلخ حاوی اثرات کاهش دهنده قند خون هستند. با این حال، تحقیق در مورد اثربخشی خربزه تلخ به عنوان جایگزین گیاهی برای متفورمین هنوز اثبات نشده است. مقاله ای با عنوان “بررسی داروهای جایگزین” در فوریه سال ۲۰۰۲ نشان داد که ۲ مطالعه کوچک انجام شده در افراد مبتلا به دیابت، مصرف این ماده اثرات کاهش دهنده قند خون را نشان دادند.

با این حال، مقاله «تغذیه و دیابت» در دسامبر ۲۰۱۴ که نتایج حاصل از ۴ مطالعه را تجزیه و تحلیل کرد، گزارش داد که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، در مقایسه با افرادی که مواد غیرفعال مصرف کردند هیچ گونه کاهش معنی دار (قابل توجهی) در قند خونشان اتفاق نیفتاد. مصرف خربزه تلخ برای درمان دیابت توسط سازمان غذا و داروی امریکا مورد تایید نمی باشد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که خربزه تلخ ممکن است باروری را کاهش دهد و خطر سقط جنین را افزایش دهد.

بربرین

بربرین یک ماده شیمیایی بالقوه قوی است که از گیاهان مختلف از جمله خوک طلایی، نخ زرین و زردچوبه حاصل می شود. این درمان گیاهی در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های مختلف، از جمله دیابت استفاده شده است. مقاله منتشر شده در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ که بر روی نتایج حاصل از ۱۴ مطالعه که در آن ها از بربرین برای درمان دیابت نوع ۲، استفاده شده بود تحقیقات می کرد، نشان داد که مصرف بربرین به همراه رژیم غذایی و ورزش، نسبت به  رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش به تنهایی، منجر به کاهش سطوح قند خون می شود.

محققان این پژوهش به شواهدی اشاره کردند که نشان می دهد افزودن بربرین به داروهای خوراکی دیابتی سبب کاهش قند خون در مقایسه با مصرف داروهای خوراکی دیابتی به تنهایی می شود. با این حال، محققان اخطار دادند که کیفیت مطالعات انجام شده به طور کلی ضعیف است و می تواند منجر به نتیجه گیری نادرست شود. برای تعیین اینکه آیا بربرین می تواند جایگزین گیاهی برای متفورمین باشد یا خیر، انجام مطالعات بزرگ با طراحی مناسب لازم است. از سال ۲۰۱۶ مصرف بربرین برای درمان دیابت توسط سازمان دارو و غذای امریکا دیگر تایید نشده است. مصرف دوزهای بالا این ماده ممکن است باعث ناراحتی سیستم گوارش، علایم سوزش، کمبود نفس و فشار خون پایین شود. هم چنین ممکن است با تحریک انقباضات رحم، خطر سقط جنین را افزایش دهد.

دارچین

دارچین نیز به عنوان یکی از مواد جایگزین گیاهی برای متفورمین پیشنهاد می شود. مقاله پزشکی خانواده سالانه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ نتایج ۱۰ مطالعه را که در آن ۵۴۳ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲، به طور روزانه دارچین یا پلاسبو (دارونما) را به مدت ۴ تا ۱۸ هفته، مصرف کردند جمع آوری کرد. بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه داروهای خوراکی دیابتی را نیز مصرف کردند. محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که از دارچین استفاده کردند نسبت به افرادی که از دارونما استفاده کردند، سطح قند خون ناشتای پایین تری داشتند.

با این حال، این روش هیچ تاثیری بر روی A1C جهت اندازه گیری و کنترل قند خون در درازمدت، نداشت. محققان هشدار دادند که تحقیقات کافی برای گنجاندن این یافته ها به عنوان درمان معمول دیابت انجام نشده است. تحقیقات بیشتری نیز برای تعیین مقدار دوز، بهترین فرم دارچین برای استفاده و برای روشن شدن این که این درمان گیاهی برای چه کسانی مفید است، مورد نیاز می باشد. از سال ۲۰۱۶ مصرف دارچین برای درمان دیابت توسط سازمان جهانی دارو و غذای امریکا تایید نشده است. در حالی که دارچین به طور کلی ایمن است، مطالعات حیوانی نشان می دهد که دوزهای بالای آن ممکن است باعث التهاب کبدی و و کاهش توانایی لخته شدن خون شود. مطالعات ایمنی کافی برای کشف تاثیر آن بر روی خانم های باردار و شیرده انجام نشده است.

دستور العمل احتیاطی در مورد جایگزین گیاهی برای متفورمین

تاکنون هیچ گیاه جایگزین ایمن و مؤثر برای متفورمین کشف نشده است. هرگز نباید قبل از مشاوره با پزشک خود میزان دوز مصرفی دارو را تغییر دهید و یا مصرف متفورمین را متوقف کنید. توقف و یا کاهش مصرف داروهای دیابت می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود و می تواند مرگ آور باشد. همچنین مهم است که بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروهای گیاهی در ترکیب با داروهای دیابت را شروع نکنید. از آن جایی که کاهش خطرناک سطح قند خون می تواند رخ دهد، هرگر بدون مشورت دست به مصرف مکمل نزنید. مکمل های گیاهی همچنین می توانند با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کنند و تاثیر آن ها را کمتر و سمیت آن ها را بیشتر کنند.