مهمترین علل ایجاد کننده حالت تهوع بعد از غذا خوردن

داشتن حالت تهوع بعد از غذا خوردن می تواند یک رویداد نگران کننده باشد. البته، این حالت ممکن است  در زمان های دیگر در طول روز نیز وجود داشته باشد. با این حال، اگر، پس از هر بار که غذا می خورید، احساس تهوع مانع از لذت بردن از غذا می شود، ممکن است سرگیجه، گاز و درد شکم را نیز داشته باشید.

دلایل بسیاری برای داشتن حالت تهوع بعد از غذا خوردن وجود دارد. حالت تهوع بعد از غذا خوردن می تواند با استرس، بیماری گوارشی، زخم معده، سوء هاضمه و یا بیماری های دیگر مرتبط باشد. البته، برخی از این دلایل می تواند باعث شود شما در زمان های دیگر در طی روز نیز احساس ضعف داشته باشید.

در اغلب موارد، حالت تهوع بعد از غذا خوردن جای نگرانی ندارد. همچنین داروهای خانگی موثری نیز برای درمان و پیشگیری از آن وجود دارد.

در این مقاله، در مورد علت حالت تهوع بعد از غذا خوردن اطلاعاتی را کسب کرده و خواهید فهمید چه زمانی این حالت خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل متداول برای حالت تهوع بعد از غذا خوردن

شناسایی دلایل اساسی برای حالت تهوع بعد از غذا خوردن اولین گام در حل این مشکل ناخوشایند، است. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا با درمان علل تهوع از وعده های غذایی که می خورید لذت ببرید.

مسمومیت غذایی

مصرف مواد غذایی آلوده، یک دلیل بسیار شایع برای احساس بیماری در معده پس از خوردن است. غذا می تواند توسط ویروس ها ناشی از مواد غذایی، باکتری یا انگل آلوده شده باشد. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی در محیط آلوده نگه داشته شده و یا خوب نپخته باشند.

پزشکان در کلینیک مایو می گویند که علائم مسمومیت غذایی، تهوع، اسهال، دل درد و معده درد پس از خوردن است. این علائم ناخوشایند می توانند در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر شوند. با این حال، در برخی از موارد، علائم می تواند روزها یا حتی هفته ها پس از مصرف مواد غذایی حاوی میکروب، ایجاد شود.

اسهال و استفراغ (التهاب معده)

ورم معده و روده که گاهی اوقات آنفلوآنزای معده گفته می شود، می تواند باعث شود شما حالت تهوع بعد از غذا خوردن داشته باشید. ورم معده و روده در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد و باعث التهاب در روده شده و علائمی شبیه به مسمومیت غذایی دارد. بنابراین، اگر ورم معده دارید ممکن است درد شکمی، استفراغ و مدفوع آبکی پس از غذا خوردن را نیز تجربه کنید.

دکتر تیم کنی می گوید که مسمومیت غذایی در برخی از موارد باعث اسهال و استفراغ می شود. شایع ترین موجودات ریز در معده که می توانند حالت تهوع و بیماری بعد از غذا خوردن ایجاد کنند عبارتند از:

  • اشریشیا کلی
  • سالمونلا
  • کمپیلوباکتر

بهترین راه برای پیشگیری از ورم معده، رعایت بهداشت فردی و شستن دست ها بعد از استفاده از دستشویی است.

گاستریت

گاستریت به التهاب دیواره معده گفته می شود که می تواند حالت تهوع بعد از غذا خوردن ایجاد کند. گاستریت که اغلب توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود می تواند به پوشش داخلی معده آسیب بزند. سایر علل گاستریت عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از الکل
  • استرس
  • استفراغ مزمن
  • برخی از داروها

اگرچه گاستریت می تواند در هر زمان از شبانه روز باعث حالت تهوع شود اما محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می گویند که ناراحتی معده و حالت تهوع در این شرایط معمولا پس از غذا خوردن رخ می دهد. در این حالت بیمار گاز، استفراغ و درد معده را نیز تجربه می کند.

زخم معده

اگر شما به طور مداوم بعد از خوردن غذا احساس تهوع دارید، این حالت می تواند به دلیل التهاب ناشی از زخم معده باشد. زخم ها توسط عفونت باکتریایی H.pylori در دیواره معده ایجاد می شوند. ناراحتی و تهوع به صورت متناوب می آید و می رود اما اغلب بعد از خوردن غذا احساس می شود.

به گفته دکتر گرگوری تامپسون، علائم شایع زخم شامل نفخ یا تهوع پس از خوردن، احساس سوزش در ناحیه شکم و درد در اطراف شکم است. برای خلاص شدن از درد و احساس تهوع، شما باید عفونت باکتریایی را درمان کنید.

جوش شیرین و آب می تواند علائم زخم معده را کاهش دهد. شما باید ۱/۲ تا ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید. اثر قلیایی جوش شیرین کمک می کند تا اسید معده که تحریک کننده دیواره معده است خنثی شود. این محلول را بعد از غذا به مدت ۱۰ روز بنوشید.

بارداری

بارداری معمولا با احساس بیماری و تهوع همراه است. با این حال، در برخی از زنان، برخی غذاها می تواند حالت تهوع بعد از غذا خوردن را آغاز کند.

یک مطالعه در مورد علل تهوع و استفراغ در دوران بارداری نشان می دهد که تغییرات در سطوح هورمون در زنان باردار می تواند با تهوع و استفراغ بعد از غذا خوردن همراه باشد. علاوه بر آن، دکتر تیم کنی می گوید که بعضی از خانم ها حتی با بوی برخی از غذاها می توانند حالت تهوع و استفراغ بگیرند. اگر شما هم باردارید و این حالت به شما دست می دهد باید به دنبال آن غذایی باشید که باعث ایجاد این حالت در شما می شود.

سنگ کیسه صفرا

افزایش تجمع مایع گوارشی سفت شده در کیسه صفرا، یا سنگ کیسه صفرا، می تواند به شما حالت تهوع بعد از غذا خوردن بدهد. سنگ های صفراوی یک بیماری بسیار شایع هستند. از علائم شایع سنگ های صفراوی درد بالای شکم، است که توسط تهوع و استفراغ ایجاد می شود. این علائم اغلب پس از صرف غذا رخ می دهد.

نوشیدن آب لیمو به طور منظم یک راه حل برای درمان سنگ کیسه صفرا و پاک کردن کبد است.

رفلکس اسید / سوزش سر دل

اگر شما احساس سوزش در معده یا قفسه سینه و حالت تهوع بعد از غذا خوردن دارید، این حالت می تواند نشانه ای از سوزش سر دل باشد. سوزش سر دل زمانی اتفاق می افتد که اسید از معده بالا آمده و به مری می رسد. این حالت باعث تحریک و احساس سوزش می شود که به نام ریفلاکس می گویند.

رفلکس اسید می توانید در دراز مدت به سوء هاضمه تبدیل شود. این یک اصطلاح کلی برای ناراحتی های معده است که باعث تهوع بعد از غذا خوردن، آروغ زدن، نفخ و درد ناحیه بالای شکم می شود.

برای جلوگیری از سوزش سر دل و احساس تهوع، نوشیدن مقداری آب آلوئه ورا قبل از غذا کمک کننده است. برای این کار شما باید ۱/۴ فنجان آب آلوئه ورا را حدودا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده غذایی بنوشید.

سندرم روده تحریک پذیر

برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، احساس تهوع بعد از خوردن غذاهای خاصی را دارند. مدیریت IBS پیچیده است و می تواند در دستگاه گوارش شما اختلال ایجاد کند. این امر باعث اسهال، نفخ، گرفتگی عضلات شکم و یبوست می شود.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان دادند که سندرم روده تحریک پذیر می تواند مشکلات گوارشی که هضم برخی از غذاها را برای بدن دشوار می کند ایجاد کند. این مشکلات می توانند باعث تهوع، گاز، سوزش سر دل و دل درد پس از خوردن این مواد غذایی شوند. به عنوان مثال، مصرف فراورده های لبنی حاوی لاکتوز می تواند باعث تهوع و دل درد بعد از ۳۰ دقیقه از مصرف آن ها شود.

اضطراب

زمانی که اضطراب افزایش می یابد، شما ممکن است بعد از خوردن غذا حالت تهوع داشته باشید. استرس می تواند در بیماری های دستگاه گوارش مانند زخم و سندرم روده تحریک پذیر، که هر دو می توانند حالت تهوع پس از غذا خوردن را تشدید کنند، نقش مهمی داشته باشد.

یک مطالعه که در مجله Cell and Tissue Research منتشر شده نشان می دهد که استرس روانی می تواند تاثیر شدیدی بر عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد. علائم این مشکلات می تواند در هر بازه ای از زمان اتفاق بیافتد، اما ناراحتی معده ناشی از استرس بیشتر پس از خوردن رخ می دهد. همچنین، یک مطالعه بر روی اثرات استرس بر روی روده نشان داد که محصولات لبنی خاص، کافئین و الکل، می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را در برخی از افراد پس از مصرف آنها ایجاد کند.

سوء هاضمه

سوء هاضمه می توان با وجود اسید زیاد در معده، اضافه وزن، بارداری و مصرف برخی از داروها ایجاد شود. اگر شما سوء هاضمه داشته باشید معمولا پس از صرف غذا حالت تهوع می گیرید. سوء هاضمه همراه با احساس تهوع بعد از غذا خوردن، باعث نفخ، گاز و رفلکس اسید می شود.

تغییر عادات غذایی یکی از راه های طبیعی برای مدیریت سوء هاضمه است. سعی کنید در محیط آرام غذا بخورید و قبل از قورت دادن غذا، آن را خوب بجوید.

حساسیت غذایی

یکی از علائم حساسیت غذایی حالت تهوع بعد از خوردن غذا است. آلرژی غذایی و عدم تحمل غذاهای خاص می تواند بر روی افراد مختلف تاثیرات متفاوتی داشته باشد. به غیر از حالت تهوع، کهیر، اگزما و مشکلات گوارشی نیز در این حالت ایجاد می شود.

سازمان جهانی آلرژی اعلام کرده است که یک آلرژی غذایی یا عدم تحمل می توند باعث دل درد، استفراغ، اسهال و تهوع بلافاصله پس از خوردن غذا شود. گاهی اوقات، علائم می تواند تا ۲ ساعت بعد از خوردن غذا نیز رخ دهد.

اثر شیمی درمانی

درمان شیمی درمانی می تواند استفراغ مداوم و مکرر را القا کند. دکتر جنیفر رابینسون به برخی از راهنمایی های مفید برای کاهش احساس تهوع و استفراغ بعد از غذا خوردن اشاره کرده است. برخی از آنها عبارتند از:

  • غذاهایی که هم دمای اتاق هستند را بخورید، زیرا بوی غذاهای گرم می تواند حالت تهوع را بدتر کند.
  • از نوشیدن مشروبات با غذا اجتناب کنید.
  • مواد غذایی را بخورید که کمتر احساس حالت تهوع به شما بدهد.
  • مواد غذایی را به آرامی بخورید و کاملا بجوید.
  • از خوردن غذاهایی که سخت هضم هستند، مانند غذاهای تند، چرب و خامه ای اجتناب کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

حالت تهوع بعد از غذا خوردن که نشان از مشکل جدی دارد باید همراه با علائم زیر باشد:

  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی شدید شکم
  • سرگیجه و یا غش
  • تب بالا و سفتی گردن
  • استفراغ خونی یا سبز رنگ