حساسیت به بادام زمینی ؛ نشانه ها و روش های طبیعی کاهش علائم آن

به تازگی مسئولان آموزش و پرورش ایالات متحده فروش ساندویج بادام زمینی را در مدارس محدود کرده اند. این اقدام به دلیل اختلالی تقریبا همه گیری به نام حساسیت به بادام زمینی انجام شده است.

در ایالات متحده، حدود ۱ تا ۲ درصد (یا بیشتر) جمعیت یعنی حدود ۳ میلیون نفر آلرژی به بادام زمینی دارند و این آمار نیز روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال، در دو دهه گذشته، شیوع آلرژی های بادام زمینی بیش از ۴ برابر شده است. در سال ۱۹۹۷ نزدیک به ۰٫۴ درصد، در سال ۲۰۰۸ حدود ۱٫۴ درصد و در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲ درصد مردم آمریکا حساسیت به بادام زمینی داشته اند.

آلرژی بادام زمینی بیشتر در میان کودکان زیر ۳ سال شایع است و خطر ابتلا به آن در کودکانی که خواهر و برادر مبتلا دارند؛ به ۷ درصد می رسد. به همین دلیل، بادام زمینی یکی از ۸ ماده غذایی به همراه تخم مرغ، ماهی، شیر، آجیل درختی، صدف، سویا و گندم است که تولید کنندگان محصولات غذایی باید هشدارهای لازم را در مورد وجود آن در محصولاتشان بر روی بسته بندی درج کنند.

واقعا نگران کننده است که هیچ دلیلی روشن و قطعی برای افزایش این نوع حساسیت وجود ندارد. اما تحقیقات جدید در مجله New England Journal of Medicine نشان می دهد که اجتناب از مصرف بادام زمینی در کودکی ممکن است تا حدی عامل این اتفاق باشد.

خوشبختانه، در ژانویه سال ۲۰۱۷ مؤسسه National Institute of Allergy and Infectious Diseases دستورالعمل هایی را برای والدین و متخصصان جهت کمک به معرفی غذاهای حاوی بادام زمینی منتشر کرد.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید تا علاوه بر علائم حساسیت به بادام زمینی ۵ روش طبیعی برای کاهش علائم آن را بیاموزید.

حساسیت به بادام زمینی

بر خلاف بسیاری از گیاهان زراعی، غلاف بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند. به همین دلیل، به بادام زمینی نام خاصی به نام hypogaea که به معنای “زیر زمین” است، داده می شود. اگر چه بادام زمینی به طور فنی جزء آجیل ها محسوب نمی شود اما افراد تمایل دارند که آن را نوعی آجیل درختی مانند بادام و گردو بدانند.

در آمریکا، کره بادام زمینی از خود بادام زمینی محبوب تر است. هنگامی که بادام زمینی را با مواد غذایی مانند امگا ۳ و دانه های چیا مصرف می کنید، موجب کاهش چربی بدن می شود. بادام زمینی به عنوان یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۶، فیبر غذایی، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، آهن، ویتامین B6 و منیزیم شناخته می شود.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ در مورد مواد مغذی نشان می دهد که مصرف بادام زمینی و درختی با کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی و سنگ های صفراوی در هر دو جنس مرد و زن و کاهش دیابت در زنان همراه است. شواهد محدود نیز نشان می دهد که آجیل ها اثرات مثبتی بر روی فشار خون بالا، کلسترول، سرطان و التهاب دارند.

یک مطالعه منتشر شده در JAMA در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که مصرف دانه ها، به ویژه مصرف بادام زمینی، با کاهش مرگ و میر کلیوی و قلب و عروق در میان گروه های مختلف قومی و  افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی ضعیف هستند، همراه است.

وقتی در مورد خوردن بادام زمینی و کره بادام زمینی صحبت می کنید، مشکلاتی نیز وجود دارد. از آنجا که بادام زمینی دارای چربی های امگا ۶ زیاد و چربی های امگا ۳ کم است، می توانند نسبت ناپایداری ایجاد کند که امروزه در میان آمریکایی ها رایج است. به همین دلیل، مصرف کره بادام زمینی به تنهایی می تواند یکی از مواد غذایی کاهش دهنده متابولیسم باشد.

مسئله دیگری که در مورد تغذیه با کره بادام زمینی وجود دارد این است که بادام زمینی بر روی زمین رشد می کند و بسیار مرطوب است و باعث ایجاد مایکوتوکسین ها یا قارچ می شود. قارچ روی بادام زمینی می تواند یک قارچ به نام آفلاتوکسین ایجاد کند که سلامت روده را تحت تاثیر قرار می دهد. بادام زمینی با حساسیت غذایی، سندرم روده تحریک پذیر و متابولیسم آهسته ارتباط دارد. این به این دلیل است که آفلاتوکسین واقعا می تواند با پروبیوتیک ها در روده شما رقابت کند و در نتیجه باعث آسیب به دستگاه گوارش شود. حضور قارچ در این دانه ممکن است دلیلی باشد بر این موضوع که چرا بسیاری از کودکان واکنش ایمنی التهابی به بادام زمینی دارند.

علائم حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی یکی از جدی ترین واکنش های حساسیتی به مواد غذایی از لحاظ پایداری و شدت است. با توجه به گزارش American College of Allergy, Asthma and Immunology، علائم آلرژی به بادام زمینی عبارتند از:

  • خارش پوست یا کهیر
  • احساس خارش یا سوزش در داخل یا اطراف دهان یا گلو
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • حالت تهوع
  • آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش کلی در بدن است که به شدت بالقوه و خطرناک می باشد. این واکنش نادر است. اما یکی از علائم آلرژی به بادام زمینی است که باید جدی گرفته شود. علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • اختلال تنفسی
  • تورم در گلو
  • کاهش ناگهانی فشار خون
  • رنگی پریدگی پوست و آبی شدن لب ها
  • غش
  • سرگیجه
  • مشکلات دستگاه گوارش

این واکنش باید بلافاصله با اپی نفرین (آدرنالین) درمان شود. در غیر این صورت می تواند کشنده باشد.

علیرغم افزایش شناخت و درک علائم آلرژی غذایی، مواد غذایی شایعترین علت آنافیلاکسی در بخش اورژانس بیمارستان ها در ایالات متحده هستند. برآورد شده است که هر سال حدود ۳۰۰۰۰ حادثه آنافیلاکتیک ناشی از غذا در بخش اورژانس این کشور دیده می شود، که ۲۰۰ مورد مرگ و میر از آن گزارش می شود. بادام زمینی یا آجیل درختی باعث بیش از ۸۰ درصد این واکنش ها می شود.

۵ درمان خانگی برای حساسیت به بادام زمینی

تنها درمان مطلق برای آلرژی غذایی، حذف کامل آلرژن از رژیم غذایی است. با این وجود، داروهای ضد التهابی طبیعی نیز وجود دارند که می توانید برای بهبود علائم حساسیت به بادام زمینی از آن ها استفاده کنید.

کوئرستین

کوئرستین برای جلوگیری از آلرژی به غذاهای خاص، از جمله بادام زمینی استفاده می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Iranian Journal of Allergy, Asthma and Immunology، اثرات کورستین بر روی موش های صحرایی دارای حساسیت به بادام زمینی را بررسی کرده است. بیش از چهار هفته، این موش ها روزانه با ۵۰ میلی گرم کوئرستین درمان شدند. محققان دریافتند که “کوئرستین واکنش های آنافیلاکتیک ناشی از بادام زمینی را به طور کامل از بین برده است” و نتیجه گرفتند که کوئرستین می تواند علایم آلرژی بادام زمینی را سرکوب کند و به عنوان یک درمان جایگزین برای آلرژی های غذایی مشابه استفاده شود.

پروبیوتیک ها

همانطور که دانشمندان به بررسی نقش حیاتی میکروب های روده در افزایش تحمل ایمنی می پردازند، علاقه بیشتر و بیشتر به منافع پروبیوتیک ها پیدا می کنند. پروبیوتیک ها قادر به بازگرداندن میکرو فلوراها در دستگاه گوارش و روده هستند. اخیرا مطالعات متعددی درباره نقش پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان اختلالات آلرژیک انجام شده است.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ در بیمارستان نیویول و دانشکده پزشکی در انگلستان نشان می دهد که پروبیوتیک هایی که میزان بروز اگزما آتوپیک را کاهش می دهند، قادرند در مدیریت علائم آلرژی به بدن کمک کنند. در این تحقیق پروبیوتیک درمانی در نوزادان با استفاده از لاکتوباسیلوس انجام شد.

بروملین

بروملین به طور سنتی به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد تورم قوی استفاده می شود. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده، اثربخشی بروملین را در برابر شرایط اتوپیک مانند آسم، آلرژی غذایی و درماتیت آزمایش کرده است. محققان بر این باورند که بروملین مقدمات لازم را برای مهار بیماری آلرژیک تنفسی فراهم می کند و داده هاف بینش بیشتری را نسبت به خواص ضد التهابی بروملین ارائه کرده اند. این مزایا ممکن است به افراد مبتلا به آلرژی، برای کاهش علائم حساسیت به بادام زمینی و کنترل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی کمک کند.

مکمل مولتی ویتامین

تحقیقات نشان داده است که کودکان مبتلا به آلرژی های غذایی متعددی در معرض خطر بالایی برای عدم رشد مناسب و کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند. مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به آلرژی غذایی معمولا در ویتامین D، مس، روی و سلنیوم کمبود دارند. برای کودکان مبتلا به آلرژی، یادداشت برداری ۳ تا ۷ روزه از غذاهایی که مصرف می کنند می تواند احتمال کمبود ویتامین را مشخص کند. بنابراین این کودکان باید مواد مغذی مورد نیاز خود را برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم پاسخ ایمنی آن به آلرژن ها دریافت کنند.

مصرف بادام زمینی در کودکی

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله New England Journal of Medicine، که در آن ۶۴۰ نوزاد (حداقل ۴ و حداکثر ۱۱ ماهه) با اگزما شدید، آلرژی به تخم مرغ یا هر دو به طور تصادفی انتخاب شدند، اثبات کرد که استفاده از بادام زمینی در کودکی می تواند حساسیت به آن را در بزرگسالی کم کند. این کودکان به دو دسته تقسیم شدند به گروه اول تا ۶۰ ماه آینده بادام زمینی داده شد و به گروه دوم توصیه شد از این ماده اجتناب کنند. محققان متوجه شدند، “معرفی زودهنگام بادام زمینی به بدن این کودکان به میزان قابل توجهی  میزان ابتلا به حساسیت به بادام زمینی را در میان کودکان مبتلا به آلرژی و واکنش ایمنی به بادام زمینی کاهش می دهد.”

این مطالعه نشان می دهد که ممکن است بتوانید خطر ابتلا به آلرژی به بادام زمینی را به سادگی با دادن بادام زمینی در سنین پایین به نوزاد کاهش دهید. با این وجود، این کار باید با احتیاط شدید و معمولا با نظارت پزشک و گام به گام انجام شود.

در اوایل سال ۲۰۱۷، کارشناسان بهداشتی، با حمایت موسسه National Institute of Allergy and Infectious Diseases، دستورالعمل های بالینی را برای کمک به معرفی غذاهای حاوی بادام زمینی به نوزادان در دوران کودکی منتشر کردند. این رهنمودها حاوی سه پیشنهاد مختلف بر اساس خطر ابتلا نوزاد به شرح زیر است:

  1. نوزادان با خطر بالا (نوزادانی که مبتلا به اگزما، آلرژی به تخم مرغ یا هر دو هستند) باید بین ۴ تا ۶ ماهگی از غذاهای حاوی بادام زمینی استفاده کنند. قبل از انجام این کار باید تحت نظر پزشک آزمایش خون داد و این کار حتما زیر نظر او انجام شود.
  2. نوزادان مبتلا به اگزما خفیف تا متوسط باید حدود ۶ ماهگی غذاهای حاوی بادام زمینی را استفاده کنند. مجددا مهم است که در مورد قصد خود برای خوراندن غذاهای حاوی بادام زمینی به کودک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  3. نوزادان بدون اگزما یا آلرژی غذایی می توانند آزادانه غذاهای حاوی بادام زمینی را در کودکی مصرف کنند.

صرف نظر از خطر ابتلا نوزاد، همه نوزادان باید قبل از اینکه غذاهای حاوی بادام زمینی را مصرف کنند، دیگر غذاهای جامد را شروع کرده باشند.