حساسیت به جواهرات و فلزات

حتما شما هم دیده اید که برخی از افراد برای استفاده از جواهرات به خصوص بدلیجات، با مشکل مواجه می شوند و به محض استفاده بدنشان جوش می زند. به این حالت حساسیت به جواهرات گفته می شود. در ادامه این مطلب می خواهیم به پرسش ” چرا برخی از افراد به جواهرات حساسیت دارند؟ ” پاسخ دهیم.

حساسیت به جواهرات

آلرژی، واکنشی است که مربوط به سیستم ایمنی بدن می باشد و بدون اطلاع ما رخ می دهد. در اصل این واکنش باید برای مبارزه با عفونت و عوامل بیماری زای میکروبی مانند باکتری ها و ویروس ها رخ بدهد اما به جای آن در برابر چیزهایی که گاها برای ما خطرناک نیستند مثل خربزه، گرد گیاهان و گل ها و حتی بعضی از فلزات اتفاق می افتد. حساسیت به جواهرات می تواند به سادگی توسط پزشک عمومی تشخیص داده شود اما متخصص داخلی، متخصص آلرژی مانند ایمونولوژیست ها و متخصص پوست نیز برای تشخیص مناسب هستند.

حساسیت به جواهرات و فلزات
حساسیت به جواهرات و فلزات

حساسیت به جواهرات و فلزات نوعی آلرژی تاخیری است. ضایعاتی که دور حلقه ازدواجمان گاها ایجاد می شود از این نوع حساسیت هستند. البته چیزهای دیگری مثل لباس، صابون ها، لوسیون یا حتی احتمالا عفونت نیز می توانند عامل این حساسیت باشند. به طور خلاصه وقتی بدنتان به فلز خاصی واکنش نشان می دهد به معنی این است که این فلز برای بدن ما یک مهاجم است. در این صورت است که بدن به آن فلز حمله کرده و پوست اطراف محل قرار گیری فلز را هدف قرار می دهد. این حمله خود را به شکل بثورات پوستی نشان می دهد. در اغلب اوقات واکنش پس از مواجهه اولیه به ماده آلرژی زا اتفاق می افتد. برای درمان این آلرژی کافی است فلزی که به آن حساسیت دارید را از بدنتان دور نگه دارید. در صورتی که واکنش بدن به عامل خارجی شدید باشد ضمن ترک استفاده از آن ماده خاص، ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی و آنتی هیستامین ها را تجویز کند.