حساسیت به دما یا احساس گرمی و سردی بیش از حد

حتما در اطراف خود افرادی را دیده اید که به گرما یا سرما و به طور کلی دمای محیط بیش از حد معمول حساس هستند. این موضوع، در صورت سابقه تاریخی مشکل محسوب نمی شود. اما اگر به تازگی دارای این حالت شده اید باید به دنبال حل آن و یافتن علت باشید. ساده ترین علل رخ دادن حساسیت به دما کم خونی و اختلالات تیروئید است اما حساسیت به سرما می تواند نشانه ای از سرماخوردگی، عفونت، یائسگی و یا میگرن نیز باشد.

در مورد حساسیت به سرما افسردگی و اختلالات فصلی عاطفی می تواند به دلیل حساسیت شدید به کاهش نور خورشید، رخ دهد. در اغلب بیماران مبتلا به اختلالات فصلی، نظم دمای بدن به هم می ریزد به طوری که بر عکس افراد طبیعی که حداقل دمای بدن آن ها در ساعت ۶ صبح می باشد، در این افراد حداقل دمای بدن در ساعت ۳ صبح و زمانی که هنوز برای از خواب بیدار شدن زود است، اتفاق می افتد و آن ها نیمه های شب احساس سرما می کنند.

حساسیت به دما را چگونه درمان کنیم؟

خوشبخانه باید بگوییم که حساسیت به دما اگر چه گاهی آزاد دهنده می باشد اما مشکل جدی نیست و ناراحتی مهمی ایجاد نمی کند. در ادامه این مطلب چند راه حل ساده برای کنترل این موضوع مطرح شده است.

کنترل دمای بدن

حساسیت به دما می تواند به دلیل تب باشد. پس اولین کاری که باید انجام دهیم اندازه گیری دمای بدن است. دمای بدن را برای سنجش میزان تب در هنگام خواب اندازه بگیرید چون در این هنگام میزان تغییرات بدن کمتر است. اگر احساس می کنید که تب دارید و دما سنج نیز همین موضوع را نشان می دهد با استراحت بیشتر و نوشیدن مایعات می توانید تا حدودی آن را کنترل کنید.

بررسی داروهای مصرفی

برخی از داروها می توانند در دست ها و پاهای شما ایجاد حس گرما یا سرما کنند. از جمله این داروها می توان به مسدود کننده های بتا که برای درمان بیماری های تیروئید، میگرن، قلب و فشار خون تجویز می شوند، اشاره کرد. اگر از این داروها مصرف می کنید و عارضه جانبی ذکر شده در شما رخ داده است، می توانید با پزشک خود برای تغییر دارو مشورت کنید.

پیاده روی در آفتاب

احساس افسردگی و سرما در هنگام صبح معمولا به دلیل به هم خوردن ساعت زیست شناختی بدن است. ۳ بار پیاده روی در هفته و در هنگام صبح، هر بار به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، می تواند ساعت زیست شناختی بدن شما را تنظیم کند.

مصرف آهن

این مشکل بیشتر در زنانی که دارای قاعدگی شدید و فقر مواد غذایی هستند، رخ می دهد. کمبود آهن مشخص ترین دلیل کم خونی می باشد و واضح ترین نشانه آن احساس سرما توسط فرد است. غذاهای غنی از آهن، از جمله گوشت بدون چربی، بوقلمون، ماهی تن، گل کلم و سیب زمینی می باشند. اگر با وجود مصرف غذاهای دارای آهن باز هم دچار کمبود آهن هستید، بهتر است با مشورت پزشک خود بیماری احتمالی روده را بررسی کنید.

کم کردن حرارت

اگر در نزدیکی سنین یائسگی هستید، کم شدن سطح استروژن بدن می تواند باعث ایجاد احساس گرگرفتگی و حرارت در بدن شود. ساده ترین توصیه در این زمینه مصرف داروهای تنظیم کننده هورمون استروژن است.

درمان کردن سردرد

مشاهده شده است که در برخی از افراد مبتلا به سردرد های میگرنی حساسیت به دما با سرد شدن دست ها و پاها در هنگام رخ دادن حمله های میگرنی، بیشتر می شود. فراموش نکنید که خوراکی هایی مانند چای، شکلات، غذاهای گوشتی و پر ادویه، آجیل، پنیر و قهوه می توانند باعث تحریک میگرن و شروع چنین سردردهایی شوند.

مراجعه به پزشک

اگر علائم گفته شده در بالا باعث حساسیت به دما و گرما و سرما بیش از حد در شما نشده اند، باید به دنبال علت پیچیده تری باشید. پیشنهاد می کنیم اگر این احساس بیش از ۵ روز طول کشیده است و با خستگی و

حساسیت به دما یا احساس گرمی و سردی بیش از حد
حساسیت به دما یا احساس گرمی و سردی بیش از حد

ضعف و عصبی شدن همراه است همچنین اگر این احساس به همراه اختلال در خواب، لرزش دست و شکنندگی ناخن ها رخ داده است بهتر است با یک پزشک متخص داخلی مشورت کنید.