خال های سرطانی کدامند؟

اکثریت قریب به اتفاق خال ها خطرناک نیستند. خال های سرطانی و یا خال های مشکوک ظاهری متفاوت از خال های معمولی داشته و معمولا برای اولین بار پس از ۳۰ سالگی ایجاد می شوند. در این سن اگر شما متوجه تغییرات رنگ، قد، اندازه و یا شکل خالتان شدید باید برای پیگیری به متخصص پوست مراجعه کنید. خال های سرطانی حتی می توانند خونریزی، ترشح، خارش، حساس و یا دردناک باشند. این نوع از خال های به ویژه در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید هستند مانند دست ها، بازوها، قفسه سینه، گردن، صورت و گوش مشاهده می شود.

اگر خال در طول زمان تغییر نکند، دلیل کمی برای نگرانی وجود دارد. ولی اگر در خال ها تغییر ایجاد شود و یا خال جدیدی در بدن پیدا شود باید با متخصص پوست مشورت کنید.

خال های سرطانی کدامند؟
خال های سرطانی

ویژگی های خال های سرطانی

یک خال سرطانی چه ویژگی هایی دارد؟ چه زمانی باید به خال ها و مولکول های آن مشکوک شویم؟ متخصصان می گویند زمانی که هر یک از علائم زیر را بر روی خال مشاهده کردید سریعا با پزشک مشورت کرده و دلیل آن را پیگیری کنید. این خال ها می توانند سرطانی باشند:

  • عدم تقارن: زمانی که خال به دو نیم شده و نیمی از آن با نیم دیگر مطابقت ندارد.
  • مرز: مرز و یا لبه های خال پاره پاره و یا نامنظم هستند.
  • رنگ: زمانی گه رنگ خال سایه های از قهوهای مایل به زرد، قهوه ای، سیاه و سفید، آبی، سفید، یا قرمز دارد.
  • قطر: قطر خال بزرگتر از پاک کن سر مداد باشد.
  • سیر تکاملی: زمانی که خال مداوم در حال تغییر در اندازه، شکل و یا رنگ است.

این ها علائم ملانوم هستند. ملانوم یک شکل از سرطان پوست است. رایج ترین محل برای ملانوم در مردان قفسه سینه و پشت و در زنان، ساق پا است. ملانوم شایع ترین سرطان در زنان جوان است.