گفتگو با دکتر سیدبهزاد پوستی درباره لیفتینگ پیشانی و ابرو – دکتر گلرخ ثریا….

وقتی شما پیر می‌شوید کم‌کم گوشه‌های چشمانتان پایین می‌افتند و آثار پیری در چشم‌ها و پیشانی پدید می‌آید. بعضی‌ها در این میان به فکر کشیدن پوست پیشانی و ابروهایشان می‌افتند. با دکتر سیدبهزاد پوستی، متخصص گوش و حلق بینی در این باره به گفتگو نشسته‌ایم…

سلامت : آقای دکتر! چرا جراحی‌های مربوط به جوانسازی پوست صورت این‌قدر شایع است؟

روند پیری در صورت، به دلیل در معرض دید بودن و حالت‌پذیری آن، سریع‌تر مشخص می‌شود. پیری در قسمت فوقانی صورت، با پایین آمدن ابروها و ایجاد چروک‌ها و شیارها شروع می‌شود. گاهی این تغییرات در سنین پایین‌تر نیز به دلیل استعداد ژنتیکی مشاهده می‌گردد و فعالیت عضلات از عوامل اصلی ایجاد این تغییرات می‌باشد. تقاضا برای جراحی زیبایی قسمت فوقانی صورت، در دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. برای اغلب افراد، قسمت فوقانی صورت و چشم‌ها در بازگو کردن و رساندن احساسات، بیشتر از سایر قسمت‌ها دخیل است و جوان‌سازی در این ناحیه می‌تواند نتایج خوشایندی از نظر زیبایی به دنبال داشته باشد.

سلامت : چه کسانی کاندید مناسب برای کشیدن پوست پیشانی هستند؟

این جراحی در پایین افتادگی ابرو، از بین بردن خط اخم و اصلاح خطوط عرضی پیشانی کاربرد دارد.

سلامت : روش آن چیست؟

روش سنتی که هنوز یکی از شایع‌ترین روش‌ها برای کشیدن پیشانی و بالا بردن ابرو می‌باشد. روشی است که برش آن، از یک گوش تا گوش دیگر ادامه می‌یابد و در داخل پوست سر و یا جلوی موها قرار می‌گیرد. اشکالات این عمل عبارت‌اند از: برش طویل، احتمال از دست رفتن مو و بی‌حسی قابل ملاحظه پوست سر. همچنین در افرادی که پیشانی بلند دارند، این روش پیشانی را بلندتر می‌کند که مطلوب نیست. روش جدیدتر، کشیدن پوست پیشانی با کمک آندوسکوپ می‌باشد که اولین جراحی زیبایی با آندوسکوپ است که در خارج عمومیت یافت و اکنون تا جایی پیشرفت نموده که به حذف روش قدیمی‌ در بسیاری از موارد منجر گردیده است. بیشترین مزیت قابل اشاره برای عمل جراحی با آندوسکوپ، کوچک‌تر بودن برش‌های پوست و مخفی شدن آنها در خط رویش مو و نیز امکان بالابردن ابرو بدون احتیاج به برداشت مو یا پوست می‌باشد. معمولاً بین ۴ تا ۵ برش در داخل موها داده می‌شود که طول هر کدام از آنها دو سانتی‌متر می‌باشد.

سلامت : چه سوالاتی باید از جراح بپرسیم؟

در تصمیم‌گیری درباره عمل جراحی، ارتباط خوب بین شما و پزشکتان الزامی‌است.در ویزیت اول، پزشک احتمالا از شما می‌خواهد که مشکلاتی را که مایل هستید اصلاح شود، شرح دهید. هر آنچه را که متمایل هستید تغییر کند، ذکر کنید. بعد از معاینه، پزشک به شما می‌گوید که چه قسمت‌هایی بعد از عمل بهتر خواهند شد و آیا جراحی می‌تواند به شما کمک کند یا خیر. هر کدام از این دو روش در موارد خاصی کاربرد دارد.

سلامت : در روز عمل چه مراقبت‌هایی لازم است؟

باید موهایتان را شب قبل از عمل کاملا بشویید و از اسپری مو یا سایر محصولات مورد استفاده برای مو، قبل از عمل استفاده نکنید. همچنین باید روز عمل آرایش صورت نداشته باشید.

سلامت : اقدامات لازم پس از عمل کشیدن پوست پیشانی چیست؟

به دنبال جراحی پانسمان فشاری به کار برده می‌شود. آن را شل نکنید. داروهای تجویز شده را استفاده نمایید. باید فعالیت خود را محدود کنید و کمپرس سرد روی چشم‌ها و ابروها قرار دهید. بالا بردن سر برای چند روز اول توصیه می‌شود. می‌توانید ۲۴ ساعت بعد از عمل به آرامی‌موهایتان را با صابون آنتی باکتریال یا شامپوهای آنتی‌سپتیک شامپو کنید ولی باید مراقب باشید فشار آب مستقیماً روی محل‌های برش وارد نشود. محل زخم‌ها را باید دو بار در روز تمیز کرد و لایه نازکی از پماد آنتی‌بیوتیک تا یک هفته روی آن قرار داد.