انواع روش های ختنه زنان

ختنه زنان (FGM) شامل تمامی روشهایی است که به برداشتن جزئی یا کلی قسمت خارجی دستگاه تناسلی زن، و نیز آسیب های دیگر به اندام تناسلی زنان، به دلایل غیر پزشکی منجر می شود. این شیوه ها اکثرا در کشورهای آفریقایی خاورمیانه مرسوم بوده و معمولا به شکل سنتی انجام می شود. هدف اصلی از ختنه زنان (FGM) کاهش میل جنسی در دختران نوجوان و حفظ باکرگی آن ها است.

به طور کلی ختنه زنان (FGM)، در سطح بین المللی به عنوان نقض حقوق بشر زنان و دختران شناخته شده است. این نشان دهنده نابرابری ریشه دار بین دو جنس زن و مرد، و به منزله یک شکل افراطی از تبعیض علیه زنان است. این عمل معمولا زیر سن قانونی در زنان انجام می شود به همین خاطر می توان آن را بخشی از نقض حقوق کودکان دانست. این روش ها منجر به نقض حقوق یک فرد شده و سلامت، امنیت و تمامیت جسمی او را تهدید می کند. ختنه زنان (FGM) حق آزاد بودن از زنان را گرفته و موجب شکنجه به شکل کاملا ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز می شود. حتی این عمل حق زندگی از زنان را نیز سلب می کند.

انواع روش های ختنه زنان
ختنه زنان

انواع ختنه زنان

ختنه در زنان به ۴ شیوه انجام می شود:

  • حذف قسمتی یا کل آلت (یک بخش کوچک و حساس که منجر به نعوظ اندام تناسلی زن می شود) و در موارد بسیار نادر، تنها پوست ختنه گاه ( پوست اطراف آلت).
  • حذف قسمت یا کل لب کوچک دستگاه تناسلی ( برجستگی هایی که اطراف مهبل (واژن) را احاطه کرده است).
  • تنگ کردن و یا دوختن دهانه واژن از طریق ایجاد یک پوشش مهر و مومی. این کار با جا به جایی لب های کوچک و بزرگ بدون برداشت قسمتی از آلت انجام می شود.
  • روشهای دردآور دیگر که به دستگاه تناسلی زن، برای مقاصد غیر پزشکی صدمه وارد می کنند، به عنوان مثال، سیخ زدن، سوراخ کردن، خراش دادن و سوزاندن ناحیه تناسلی زنان.