آیا شما هم زود خسته می شوید علت از چیست ؟ از کار بیش از حد یا ضعیف بودن ؟

محل کار

فشار و استرس در زندگی شغلی، زیاده روی در کار، یعنی بیش از ۱۰ساعت کار بدون وقفه، غذاهای شور، آخر هفته های بدون تفریح و بیرون نرفتن از خانه بخاطر مشغول بودن به پرونده های کاری، خستگی را در طول ماه ها و حتی سال ها برای ما به همراه دارد و تشدید می کنند.

برخی شرکت های بزرگ کم کم متوجه شده اند که این کارمندان خیلی زود و پیش از موقع نیروی شان تحلیل می رود و فرسوده می شوند. امروزه برخی از این شرکت ها سیاست های کاریشان را اصلاح می کنند، آنها سعی می کنند زمان کار و استراحت کارمندانشان را متعادل و متوازن کنند.

خواب

شب زمان خوابیدن و استراحت است . وقتی که کار روزانه است، باید چندین ساعت از شب را به خواب اختصاص داد، البته همه افراد از این لحاظ با یکدیگر یکسان نیستند. برخی از ما احتیاج داریم که چند ساعتی را استراحت کنیم تا بتوانیم قوای از دست رفته خود را بازیابیم اما برخی دیگر، اگر در شبانه روز ۹تا ۱۰ساعت نخوابند، دیگر نمی توانند روی پاهای خود بایستند. در تعطیلات آخر هفته نباید شب ها دیر وقت خوابید و صبح ها دیر از خواب بیدار شد . خواب باید نیروبخش باشد.

کارگرهایی که شب کار هستند، در روز به ندرت خواب خوبی دارند. بعلاوه اینکه این افراد معمولا شبها کار می کنند تا در روز به دیگر مشغله های خود رسیدگی کنند و درنهایت بسیار کم می خوابند. برخی از این افراد هنگامی که واقعا از پا افتادند دست از کار کردن میکشند!

در موارد بی خوابی شدید که همراه با مشکلاتی چون بی خوابی یا بیدار شدن در نیمه های شب و مشکل در به خواب رفتن مجدد است، باید سعی کنید که یک ریتم نرمال به دست آورید. اگر برای این مشکل داروهای بی خوابی تجویز شده است، فقط باید برای چند روز مورد استفاده قرار گیرند.

به خاطر بسپارید

خستگی و ضعف معمولا به نوع ریتم زندگی، بدخوابی، استرس در محل کار یا در منزل و بیماری ها برمی گردد.

کاملا طبیعی است که بعض وقت ها در زندگی احساس خستگی داشته باشیم. زمانی که ریتم زندگی یکنواخت است یا کیفیتش تنزل پیدا می کند، باید به پزشک مراجعه کرد و یک علت پزشکی برای این خستگی پیدا کرد. تقریباً تمام بیماری ها از خستگی سرچشمه می گیرند که این خستگی دوره نقاهت بیماری را طولانی می کند و برای غلبه بر این خستگی، باید استراحت کرد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health