خشونت خانوادگی و سوء مصرف مواد

سوء مصرف مواد از طریق تخریب ارزش ها و کاهش بازدارندگی به اعضای خانواده فرد معتاد آسیب می زند. اعضای خانواده افراد معتاد در مقایسه با یک خانواده سالم به احتمال بیشتری قربانی خشونت خانوادگی می شوند. مشکلات یک خانواده با دچار سوء مصرف مواد مخدر می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از والدین که مواد مخدر را به کودکان با مواد سوء مصرف مواد سوء استفاده می کنند. از جمله پدر و مادری که با مشکلات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر، به فرزندان خود آسیب می زنند. در این مطلب پیام سلامت به بررسی رابطه خشونت خانوادگی و سوء مصرف مواد می پردازیم.

خشونت خانوادگی مربوط به سوء مصرف مواد

ارتباط خشونت خانوادگی با سوء مصرف مواد از چندین راه گوناگون صورت می گیرد. شورای ملی الکل و سوء مصرف مواد گزارش می کند که سوء استفاده از مواد مخدر باعث خشونت خانوادگی نمی شود و خشونت خانوادگی منجر به سوء مصرف مواد نمی شود. با این حال، شباهتی بین این دو وجود دارد و این مشکلات به یکدیگر افزوده می شوند. در واقع بسیاری از عوامل بر چگونگی و شدت عمل فرد در خشونت خانوادگی تأثیر می گذارند و حساسیت به سوء مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن می تواند عامل این شدت باشد. در واقع می توان گفت ارتباط بین این دو مشکل به اندازه کافی قوی است، که باعث نگرانی شود.

عوامل و ارتباطات

عوامل مرتبط با خشونت خانوادگی و سوء مصرف مواد مربوط به فردی است که به وسیله سوء استفاده از مواد مخدر دچار خشونت خانوادگی شده و یا به دلیل درگیری با خشنوت خانوادگی به دچار اعتیاد به مواد مخدر گشته است. به گفته شورای ملی مبارزه با مصرف مواد مخدر و الکل، خشونت خانوادگی لزوما هنگامی که سوء استفاده از الکل یا مواد مخدر درمان شود، متوقف نمی شود. همانطور که استفاده از الکل یا مواد مخدر دیگر برای مقابله با آثار خشونت خانوادگی می تواند منجر به مشکلات بیشتر، از جمله وابستگی به مواد مخدر و افزایش آسیب پذیری به خشونت شود. خشونت خانوادگی و سوء مصرف مواد اغلب نیاز به کمک هایی بیش از کمک خانواده دارند. تلاش برای مقابله با یکی از این دو مشکل، بدون پاسخ دادن به مشکل دیگر، ممکن است نتیجه تلاش ها را خنثی کند.

اثرات بر روی کودکان

شدیدترین تاثیرات خشونت خانوادگی و سوء مصرف مواد مخدر، در کودکان ظاهر می شود. گروه ائتلاف ملی علیه خشونت خانگی متوجه شد که کودکان دچار به سوء استفاده والدین، با احتمال بیشتری دچار سوء استفاده جسمی، جنسی یا احساسی از سوی افراد بیرون زا خانواده می شوند. کودکانی که خشونت خانوادگی را تجربه کرده اند در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به الکل و مشکلات با دیگر مواد مخدر هستند. شواهد حاکی از آن است که کودکانی که از خانه های دچار خشونت خانوادگی فرار می کنند؛ بیشتر در معرض سوء مصرف مواد هستند.

تأثیرات روی همسر

اثرات خشونت خانگی که از سوء مصرف مواد ناشی شده است، می تواند خطر آسیب جدی و یا حتی مرگ در خانواده ها را افزایش دهد. با توجه به گزارش ائتلاف ملی علیه خشونت خانگی، سوء مصرف منظم، یکی از عوامل خطر اصلی خشونت شریک زندگی است. یک حادثه تهاجمی که همراه با سوء مصرف الکل همراه است، ممکن است شدید تر باشد و باعث آسیب بیشتر شود. خشونت خانوادگی و اعتیاد به مواد مخدر و الکل اغلب با هم اتفاق می افتند؛ اما هیچ شواهدی نشان نمی دهد که رابطه علت و معلولی بین مواد مخدر و خشونت خانگی وجود دارد. و البته فراموش نکنید که درمان اعتیاد به الکل به درمان رفتار سوء، کمک نمی کند.

استراتژی های درمان

گزینه های درمان گوناگونی برای سوء مصرف مواد و خشونت خانگی موجود است. اما حل دو مسئله در یک زمان دشوار است. شورای ملی خشونت خانگی گزارش می دهد که اگرچه ارتباطی بین خشونت خانگی و مواد مخدر وجود ندارد؛ اما عدم توجه به خشونت خانگی در برنامه های درمان سوء مصرف مواد مخدر یا مقابله با سوء مصرف مواد، مانع از اثربخشی این برنامه ها می شود. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات درمانی، همبستگی بین سوء مصرف مواد و خشونت خانگی را تشخیص می دهند؛ اما تعداد کمی از برنامه های خشونت خانگی می توانند مشاوره های مناسب یا خدمات بهداشتی را برای سوء مصرف مواد مخدر نیز فراهم کنند.