سیگار کشیدن در دوران بارداری

سیگار و مضرات آن می تواند بر روی کودک متولد نشده هم تاثیر بگذارد. به همین خاطر سیگار کشیدن در دوران بارداری ممنوع است و می تواند خطرات جبران ناپذیری را بر روی جنین داشته باشد. وقتی مادر بارداری سیگار می کشد، مثل آن است که جنین نیز سیگار می کشد. در ادامه می توانید از خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری و تاثیرات منفی سیگار بر روی جنین اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

مواد سمی در سیگار

سیگار کشیدن موجب آزاد شدن مواد شیمیایی خطرناکی در بدن می شود مهمترین این مواد عبارتند از:

منو اکسید کربن: این ماده گازی سمی است که می تواند میزان اکسیژن خون مادر را پایین بیاورد و این بدان معناست که اکسیژن کمتری در اختیار کودک قرار خواهد گرفت.

نیکوتین: یک ماده اعتیاد آور در توتون است که رگ ها خونی را تنگ تر کرده و میزان جریان خون در آن ها را کمتر می کند. این نیز به آن معناست که اکسیژن و مواد غذایی کمتری به جنین خواهد رسید.

سایر مواد سمی: آرسنیک، سیانید، بنزن و آمونیاک

کودک در بدن مادر، هیچ دفاعی در برابر این مواد سمی از خود ندارد. ارتباط بین مادر و جنین توسط جفت بر قرار می شود این عضو پیچیده موجب عبور مواد غذایی و اکسیژن از بدن مادر به نوزاد شده، به کودک کمک می کند تا مواد ذائد را از بدن خود دفع کند و مانع از ورود مواد خطرناک به بدن جنین می شود. اما مواد سمی موجود در سیگار می توانند از جفت عبور کنند و وارد جریان خون جنین شود. به همین خاطر این مواد همان تاثیری را در بدن نوزاد دارند که در بدن مادر می گذارند.

سیگار کشیدن در دوران بارداری
سیگار کشیدن در دوران بارداری

خطر  سیگار کشیدن در دوران بارداری برای مادر و نوزاد

وقتی این مواد سمی در بدن مادر و نوزاد وجود دارد باعث می شود که:

  • خطر سقط جنین و مرده زایی بیشتر شود
  • وزن نوزاد در زمان تولد پایین باشد
  • زایمان زودرس اتفاق بیافتد
  • مادر در ماه های پایانی بارداری خونریزی های شدید را تجربه کند
  • سندروم مرگ ناگهانی کودک رخ دهد

تمام این خطرات در کنار خطراتی است که بعدها بر روی بدن کودک خود را نشان می دهد مانند اختلال رشد و تاثیرات روانی اعتیاد به سیگار در کودک.