خطرات مکمل کراتین

معمولا افراد زیادی در کنار ورزش (بخصوص بدنسازی) به مصرف مکمل های مختلف روی می آورند. یکی از این مکمل ها کراتین است. همچنین این ماده در بعضی از مواد آرایشی و بهداشتی نیز موجود است. اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید بهتر است پیش از مصرف با خطرات مکمل کراتین هم آشنا شوید. با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در مو، ناخن، دندان ها و پوست یافت می شود. چندین نوع از کراتین ها برای ساخت پروتئین های قوی و پروتئینی فیبری کار می کنند. به عنوان مثال، کراتین ۵ با کراتین ۱۴ برای حمایت از کشش و انعطاف پذیری پوست کار می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت. دیگر کراتین ها با یکدیگر کار می کنند تا رشته های فیبرهای سخت در مو و ناخن ایجاد شوند. مکمل های کراتین برای حمایت از مو، پوست و ناخن ها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، مکمل ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شوند. پس قبل از مصرف این مکمل، باید با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات مکمل کراتین چیست؟

ریزش مو

ریزش مو در نتیجه مصرف محصولات موی دارای کراتین مایع گزارش شده است. این مایع دارای کراتین به عنوان عنصر غالب آن و بدون فرمالدئید آزاد است. هدف این مایع آن است که موهای برافراشته و وز شده را صاف کند. اما گزارش هایی ریزش مو را در نتیجه مصرف آن اعلام کرده است.

فرمالدئید موجود در این محصول ماده ای شیمیایی است که می تواند منجر به ریزش مو شود. پس هنگام خرید محصولات کراتین برای مو، لیست مواد تشکیل دهنده را به خوبی بخوانید یا آن را برای بررسی مواد تشکیل دهنده به یک متخصص معتبر نشان دهید.

بیماری کراتین بیش از حد در بدن

کراتین بیش از حد در بدن یا hyperkeratosis نوعی بیماری است که در آن بدن کراتین را بیش از حد نیاز تولید می کند. در پوست این ممکن است به صورت پوست خشن، ضخیم و خشک ظاهر شود. همچنین مو ممکن است دارای نوعی بافت شود. در حال حاضر هیچ دستورالعمل توصیه شده ای برای کاهش مصرف کراتین روزانه وجود ندارد و مطالعات انجام شده نشان داده که اثرات کراتین بیش از حد از طریق مکمل ها نیز وجود دارد. با این حال، در صورت مصرف کراتین و علائم و نشانه های این بیماری، مصرف این محصول را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

پروتئینوری

کراتین یک پروتئین است، بنابراین مصرف مکمل های کراتین ممکن است منجر به وجود پروتئین بیش از حد در بدن و در نهایت پروتئینوری شود. به طور خاص، پروتئینوری اندازه گیری پروتئین دفع شده از ادرار است. وجود پروتئین بیش از حد در بدن، به این معنی است که کلیه ها باید برای متابولیسم آن، سخت تر کار کنند.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می گوید با گذشت زمان، این مشکل می تواند عوارض ناشی از کلیه ها را به همراه داشته باشد و منجر به نارسایی کلیوی شود. اگر این وضعیت تشخیص داده شود، درمان ساده آن محدود کردن مصرف پروتئین است. چراکه اگر سطح پروتئین باالا در بدن ادامه یابد، کلیه ها در نهایت از بین می روند؛ و درمان آن تنها دیالیز یا پیوند کلیه است.