نتایج تحقیقات جدید بر روی افزایش خطر حمله قلبی در آتشنشان ها

تحقیقات جدید نشان می دهد که به عوارض یکی از پرخطرترین شغل ها جهان باید پدیده ای به نام خطر سکته قلبی را نیز اضافه کنیم. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که خطر حمله قلبی در آتشنشان ها بیش از سایرین است. دانشمندان در این تحقیقات اذعان می کنند که گرمای شدید با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی در آتشنشان ها در ارتباط است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت نتایج این تحقیقات را به تفسیر بیان می کنیم.

نتایج تحقیقات بر روی خطر حمله قلبی در آتشنشان ها

آتش نشانی در سطح جهان به عنوان یکی از خطرناک ترین حرفه ها شناخته می شود. از نظر افراد عادی، آتشنشان ها تنها در معرض صدماتی مانند سوختگی قرار دارند. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد خطر حمله قلبی در آتشنشان ها بیش از سایر افراد است. اما چه ارتباطی بین بیماری های قلبی و شغل آتشنشانی وجود دارد؟ محققان معتقدند که قاتل موذی آتشنشان ها همین حمله قلبی است.

جالب است بدانید که حدود ۴۵ درصد از مرگ و میرها در نیروهای آتشنشانی ایالات متحده، به دلیل حوادث قلبی و عروقی رخ می دهد. برای بررسی علت این حوادث و یافتن ارتباط بین حمله قلبی در آتشنشان ها تحقیق زیر انجام شد.

یک گروه از محققان، ۱۹ آتش نشان سالم غیر سیگاری اسکاتلندی را مورد مطالعه قرار دادند. یافته های آنها، در مجله Circulation منتشر شد. برای نشان دادن تغییرات خاص در خون، این گروه در یک آزمون شبیه سازیشده به شرح زیر شرکت کردند.

شرکت کنندگان در دو تمرین شبیه سازی آتش، که ۱ هفته از یکدیگر فاصله داشتند شرکت کردند. در این مانور آن ها یک قربانی با وزنی بیش از ۱۷۰ پوند (۷۷ کیلو گرم) را از یک ساختمان ۲ طبقه نجات دادند. دمایی که این مانور در آن انجام شد بیش از ۷۵۲ درجه فارنهایت (۴۰۰ درجه سانتی گراد) بود.

فشار خون شرکت کنندگان به مدت ۳۰ دقیقه قبل از تمرین و ۲۴ ساعت پس از آن تحت نظر قرار گرفت. دکتر نیکلاس میلز، سرپرست این گروه تحقیقی توضیح می دهد که: “قلب آتش نشان در این مراحل به طور کامل از نظر سرعت ضربان، تعداد ضربات، قدرت آن ها و زمانی که پالس های الکتریکی از هر بخشی از قلب عبور می کنند مانیتور شد. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که فشاری که بر روی قلب طی عملیات های آتشنشانی وجود دارد، میزان عرضه خون به قلب را کم می کند. یعنی قلب در این بازه با کمبود خون مواجه است.”

دکتر میلز می گوید: “این شرایط سخت می تواند باعث آسیب به عضله قلب در آتش نشانان سالم شده و ممکن است علت وقوع حمله قلبی در آتشنشان ها را توضیح دهد.”

لخته شدن خون و شغل آتشنشانی

این پژوهشگران همچنین عوامل دیگری را در خون آتش نشان ها بررسی کردند. برای این کار نمونه خونی بلافاصله پس از مانور از آن ها گرفته شد. ضمن این که ۴ و ۲۴ ساعت بعد نیز مجددا نمونه برداری از آن ها صورت گرفت. محققان در این نمونه ها تعدادی از پارامترها، از جمله فیبرینولیز و فعال شدن پلاکت ها را به منظور میزان آسانی لخته شدن خون بررسی کردند.

این گروه دریافتند که خطر ابتلا به لخته شدن خون در پاسخ به فعالیت های فیزیکی و حرارت شدید افزایش می یابد. اگر چه مسیر دقیقی که توسط آن گرمای شدید می تواند منجر به مشکلات قلبی شود هنوز به طور کامل درک نشده است. اما این مطالعه سرنخ جدیدی برای محققین است.

اگر چه این مطالعه به طور خاص بر روی آتشنشان ها متمرکز شده و با هدف توضیح حساسیت آن ها به مشکلات قلبی انجام شده است اما یافته ها آن ارتباط گسترده تری دارند.

این مطالعه توسط یک سر مقاله نوشته شده توسط دکتر Stefanos N. Kales، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد تکمیل شد. دکتر Kales می نویسد: “این مطالعه جدید باید پزشکان را به شدت به ارزیابی آتشنشان ها برای یافتن عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی تشویق کند. ضمن این که نتایج آن نشان می دهد که انجام دوره ای آزمایشات اضافی مانند تست ورزش، اسکن کلسیم عروق کرونر، و یا اکوکاردیوگرافی برای تشخیص تصلب شرایین یا بزرگ شدن قلب در کسانی که به این شغل مشغول هستند، لازم است. “

از طرفی محققان معتقدند که با تناسب اندام، خنک کردن بدن بعد از قرار گرفتن در آتش و آبرسانی به بدن بعد از درگیر شدن در این فعالیت ها، آتشنشانان قادرند که خطرات مشکلات قلبی و عروقی را تا حدودی معکوس کنند. ضمن این که بالا بردن سطح آگاهی این افراد از تهدیدات بالقوه که آن ها را تهدید می کند می تواند زندگی این ناجیان را با خطر کمتری مواجه کند.