سبک زندگی امروزی افراد را زا دوران نوجوانی و حتی کودکی به پشت میز نشینی عادت داده است. خمیدگی و افتادگی شانه و یا همان گوژپشتی یکی از عارضه های این سبک زندگی است که در این مطلب به آن می پردازیم.

شما هم اگر در سنین نوجوانی و جوانی احساس می کنید دچار این عارضه هستید حتما به توصیه های این مطلب گوش کنید.

متخصصین اورتوپد حدود ۵ تا ۷ درصد گوژپشتی را طبیعی می دانند و البته آن را هشداری بر افزایش آن قلمداد می کنند. گوژ پشتی این روزها بیش از ژنتیکی بودن ناشی از روش های غلط نشستن پشت میز است. سر رو به پایین و کار زیاد با کامپیوتر و کنسول های بازی و همچنین لم دادن روی صندلی می تواند از دلایل تشدید افتادگی شانه باشد. همچنین ایجاد ضعف ناشی از عدم فعالیت های ورزشی در بالاتنه منجر به افتادگی شانه ها می شود و این مسئله نیز در تشدید گوژپشتی موثر است. شانه ها، کتف ها و کلیه اندام های فوقانی در این حالت دچار افتادگی و صعف شده و حتی این موارد در حالات شدید موجب کاهش اندازه شش ها و قدرت تنفسی فرد می شود.

گوژپشتی همچنین محرک ایجاد دیسک گردن خواهد بود. چرا که در این حالت عضلات گردن نیز ضعیف شده و ستون مهره ها در این ناحیه در محل مناسب خود قرار ندارند و در نتیجه فشار بیشتری را تحمل می کنند.

درمان افتادگی شانه و گوژپشتی

در شرایطی که وضعیت وخیم باشد ممکن است فیزیوتراپی، آب در مانی و… برای بازگشت فرد به حالت اولیه موثر باشد. اما به طور کلی تنها درمان این مشکلات درست نشستن و کامل تکیه دادن ( به صورت کاملا عمود و بدون لم دادن ) است. به طوری که بدن در حالات ناهنجار قرار نگیرد. در این زمینه مطالعه و نیز کار با گوشی  تبلت در حالت درازکش و یا سر به پایین ینز می تواند خطرناک باشد. و در نهایت بهترین راهکار تقویت عضلات شانه و گردن با استفاده از حرکات ورزشی، حرکات اصلاحی پشت خمیده، حرکات ایزومتریک گردن و ورزش های کمکی مثل شنا است.