خنثی کردن رفتار پرخاشگرانه

استراتژی شما برای خنثی کردن رفتار پرخاشگرانه چیست؟ معمولا افراد هنگامی که با یک فرد مهاجم مواجه می شوند؛ به غریزه خود گوش داده و آن را اجرا می کنند. اما متاسفانه این  روش همیشه کار درست نیست.

در این مطلب پیام سلامت با آشنا شدن با برخی از تکنیک های ساده برای خنثی کردن رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی، می توانید به خود و دیگران کمک کنید تا از درگیری و خشونت جلوگیری کنند. اگر شما هم در محل کار و یا در یک مکان عمومی یا در خانه در مقابل این وضعیت قرار دارید، بد نیست که این مطلب را بخوانید.

کنترل کردن

حتی اگر وقتی که با شخص پرخاشگر مواجه می شوید، احساس ترس و اضطراب می کنید، به خودتان تلقین کنید که اعتماد به نفس دارید و کنترل احساسات و موقعیت خود را در دست دارید. معمولا فرد پرخاشگر اگر احساس کند که شما دچار اضطراب شده اید، به صورت ذاتی میزان پرخاشش بیشتر می شود و اگر شما آرام باشید؛ شانس اینکه راحت تر او ا آرام کنید بیشتر است.

اتخاذ یک رویکرد آرام

مؤسسه پیشگیری از بحران توصیه می کند که در این شرایط با احترام صحبت کنید و تن صدای خود را پایین نگه دارید؛ تا روحیه تهاجمی فرد خنثی شود. اگر فرد پرخاشگر شما را نمی شناسد، خودتان را معرفی کنید. از او بپرسید که چگونه می توانید کمکش کنید و مشکل را حل نمایید. در تمام اوقات ۱۰۰ درصد توجه خود را به او متمرکز کنید. اجازه دهید او بدون وقفه حرف بزند و فقط وقتی صحبت نمی کند، شما صحبت کنید. بیش از آنکه تشخیص دهید احساس او چیست؛ به یاد داشته باشید که هدف شما این است که او را آرام کنید. و نه لزوما به معنی اینکه او چرا ناآرام شده است.

استفاده از زبان بدن

انجمن ملی کارگران اجتماعی می گوید: زبان بدن می تواند به خنثی کردن رفتار پرخاشگرانه کمک کند. تماس چشمی خود را با فرد پرخاشگر حذف کنید؛ اما اگر به نظر می رسد به شما خیره شده، شما یان رویه را نبال نکنید. صورت خود را آرام نگه دارید اما لبخند نزنید. چراکه ممکن است او فکر کند دارید به او می خندید و عصبانی تر شود.

همچنین دستان خود را در حالتی قرار ندهید که تصور کند روبروی او گارد گرفته اید و یا چیزی که شبیه به سلاحی برای دفاع باشد در دست نگیرید. با این حال فاصله امنی از او بگیرید و از نزدیک ترین خروجی ممکن مطلع شوید، که در صورت لزوم بتوانید فورا فضا را ترک کنید.

پیش به سوی راه حل

صبر کنید تا شخص تهاجمی آرام شود. انجمن ملی کارگران اجتماعی می گوید که احترام و آرامش مهمترین روش خنثی کردن رفتار تهاجمی است. پیشنهاد راه هایی به فرد پرخاشگر که در آن وضعیت بدون تعارض حل شود مرحله بعدی است. به فرد پرخاشگر و مهاجم بیش از یک گزینه انتخابی بدهید تا او احساس کند که وضعیت را کنترل می کند. به عنوان مثال، ممکن است بگوئید “برای پیاده روی و تنفس هوای تازه بروید”؛ “یا” مایلید که من با یکی از دوستانتان تماس بگیرم تا نزد شما بیاید؟ “