خواص آب زنجبیل و آب هویج تازه برای بدن

بدن سالم و پوست درخشان چیزی است که همه ما آرزوی آن را داریم. یک رژیم غذایی متعادل می تواند تفاوت زیادی در سلامت بدن و پوست ایجاد کند و به افرادی که مدام در حال تلاش هستند که بدن سالمتری داشته باشند کمک می کند. یکی از نکاتی که در این رژیم باید رعایت شود اجتناب از نوشیدنی های گازدار و جایگزین کردن آن با نوشیدنی های سالم است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد خواص آب زنجبیل و آب هویج تازه صحبت خواهیم کرد.

هویج تازه و زنجبیل دو ماده بسیار مفید برای تهیه یک نوشیدنی پر خاصیت و مفید هستند. این مواد به شما کمک می کنند که مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید و مزایای زیادی را به دست آورید. این دو سبزی دارای انواع مواد مغذی، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

نحوه تهیه نوشیدنی آب زنجبیل و آب هویج

مواد لازم

  • ۴ تا ۵ عدد هویج
  • ۵ اینچ ریشه زنجبیل
  • ۱ عدد لیمو ترش
  • پودر دارچین (اختیاری)
  • نمک دریایی (اختیاری)

روش تهیه

  • هویج ها را بشویید و آنها را خشک کنید.
  • پوست ریشه زنجبیل را بگیرید و آن را کاملا بشویید.
  • هویج را به کمک آبمیوه گیری آب بگیرید.
  • ریشه زنجبیل را نیز در آبمیوه گیری بریزید.
  • آب زنجبیل و هویج را داخل لیوان بریزید.
  • آب ۱/۲ لیمو را به آب هویج و زنجبیل اضافه کنید.
  • اگر دوست دارید کمی نمک دریایی یا پودر دارچین داخلش بریزید.
  • یک بار در روز، ترجیحا همراه با صبحانه آن را استفاده کنید.

خواص آب زنجبیل و آب هویج تازه

تقویت سیستم ایمنی

خواص آب زنجبیل و آب هویج برای سیستم ایمنی شما نیز مفید است. افراد سالخورده و  کودکان رو به رشد می توانند از خواص این آبمیوه بهره مند شوند.

ویتامین A و C در هویج در تولید سلول های ایمنی نقش دارد. به طور خاص، ویتامین A تولید سلول های سفید خون را بهبود می بخشد و این سلول ها کمک می کنند تا از پاتوژن هایی که سبب بیماری می شوند خلاص شوید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در Annals of Nutrition & Metabolism منتشر شده است می گوید که  رژیم حاوی کاریوتنوئید که شامل آب گوجه فرنگی یا هویج باشد باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی در مردان سالم می شود.

البته باید دقت کنید که نوع ارگانیک این ماده را انتخاب کنید. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Journal of the Science of Food and Agriculture منتشر شده گزارش داده است که تحرک پاسخ ایمنی بدن پس از مصرف هویج ارگانیک نسبت به انواع دیگر هویج بیشتر است.

زنجبیل نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. علاوه بر این، زنجبیل گردش خون را بهبود می بخشد، بدین معنا که اکسیژن بیشتری به بافت ها رسیده و حذف سموم بهتر می شود. تجمع سموم می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله Ethnopharmacology منتشر شده نشان می دهد که روغن فرار زنجبیل بر روی هر دو پاسخ سلولی یعنی سیستم ایمنی و تکثیر غیر اختصاصی لنفوسیت های T تاثیر می گذارد. این روند مانع از التهاب مزمن و بیماری های خود ایمنی می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است گزارش می دهد که عصاره زنجبیل مانع فعال سازی ماکروفاژها و عملکرد APC شده و به طور غیر مستقیم باعث فعال شدن سلول های T می شود. سلول های T بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند.

بهبود سلامت پوست

مواد غذایی متعددی در خواص آب زنجبیل و آب هویج وجود دارد که پوست را جذاب می کنند و مشکلات پوستی را بهبود می دهند.

غنی بودن بدن از ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان های دیگر، برای پوست مفید است. این مواد پوست را مرطوب نگه می دارند و از آکنه، لکه های پوستی و چین و چروک جلوگیری می کنند.

هویج نمونه خوبی از سبزیجات ریشه ای حاوی بتا کاروتن هستند که پوست را سالم نگه می دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است نشان می دهد که بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئید ها به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش نور خورشید کمک می کنند. این مواد برای بهبود ظاهر پوست نیز مفید هستند.

زنجبیل، غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که همگی برای داشتن پوست سالم و شفاف مفید هستند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در International Journal of Molecular Science منتشر شده اعلام کرده است که آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل در تکثیر سلول های پوستی و بهبود آسیب پوستی نقش مهمی دارند.

خواص آب زنجبیل و آب هویج تازه برای بدن
خواص آب زنجبیل و آب هویج تازه برای بدن

کاهش خطر ابتلا به سرطان

آب زنجبیل و آب هویج به دلیل ویژگی های ضد سرطانی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد تکثیری و ضد متاستاتیک، یک محافظت کننده تمام عیار از بدن در برابر انواع سرطان است.

زنجبیل می تواند انواع مختلفی از سرطان ها مانند تخمدان، کولورکتال، ریه، پستان، پوست، پروستات و پانکراس را از بین ببرد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Biomedicine & Biotechnology منتشر شده است زنجبیل بدون تاثیر قابل توجهی بر روی سلول های غیر توموری، مانع از تکثیر سلول های سرطان پستان می شود. بنابراین مصرف زنجبیل برای درمان سرطان سینه توصیه می شود.

مطالعه دیگری که در مجله British Journal of Nutrition در سال ۲۰۱۲ منتشر شد نشان داد که عصاره زنجبیل موجب کاهش اندازه تومور پروستات تا ۵۶ درصد در موش ها می شود.

همانند زنجبیل، مصرف منظم هویج نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، کولورکتال و پروستات را کاهش دهد. این ماده حاوی مواد مغذی به نام پلی آتییلن و اجزای دیگری است که سرطان را مهار می کنند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در European Journal of Nutrition منتشر شده بیان می کند که مصرف هویج به طور منظم ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

هم زنجبیل و هم هویج خواص آنتی اکسیدانی و پاک کننده دارند. این خواص به طور مثبت بر روی سلامت قلبی و عروقی تاثیر می گذارد.  هویج برای سلامت قلب بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در آن مانند بتا کاروتن، آلفا کاروتن و لوتئین کمک می کنند تا کلسترول کم شده و خطر ابتلا به حمله قلبی کاهش یابد. پتاسیم در آن نیز برای پایین آوردن فشار خون بالا مفید است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Nutritional منتشر شده گزارش می دهد که مصرف منظم آب هویج باعث افزایش کل آنتی اکسیدان ها در بدن و کاهش میزان پراکسیداسیون لیپید در بزرگسالان می شود. بنابراین این ماده برای سلامت قلب و عروق مفید است.

زنجبیل نیز برای قلب مفید است. زیرا این ماده به کاهش کلسترول کمک می کند، فشار خون را کنترل می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. همه این عوامل عناصر مهمی در حفظ سلامت قلب هستند.

مطالعه ای که در Planta Medica در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است گزارش می دهد که جینجرول در زنجبیل در تنظیم فشار خون و تقویت قلب نقش دارد.

تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۵ در مجله Molecular Nutrition & Foods Research منتشر شده است، تایید می کند که زنجبیل و ترکیبات آن نقش کلیدی در بهبود سلامت قلب و عروق دارند.

کنترل دیابت

افرادی که دیابت دارند و افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، باید رژیم غذایی را دنبال کنند که شامل آنتی اکسیدان های موجود در آب هویج و زنجبیل است.

زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون می شود و حتی اثربخشی انسولین و دیگر داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت را افزایش می دهد. این ماده همچنین کمک می کند تا از عوارض مرتبط با دیابت و قند خون کنترل نشده جلوگیری شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله تحقیقات دارویی ایران منتشر شده است نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل به میزان قابل توجهی میزان قند خون ناشتا، هموگلوبین A1c، آپولیپوپروتئین B، آپولیپوپروتئین A-1 و مالون دی آلدئید را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می دهد.

این مطالعه حتی زنجبیل را به عنوان یک درمان مناسب برای بیماران دیابتی توصیه می کند تا بتوانند به کمک آن خطر برخی عوارض مزمن دیابت را کاهش دهند.

هویج همراه با زنجبیل نیز برای افراد دیابتی مفید است. این دو ماده دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی هستند و کاروتنوئیدها در آنها به تنظیم قند خون کمک می کنند.

علاوه بر این، ویتامین A زیاد در هویج کمک می کند تا از چشم ها در برابر رتینوپاتی دیابتی محافظت شده یا از ایجاد آسیب مزمن به رگ های خونی چشم که بر اثر عوارض دیابت ایجاد می شود جلوگیری شود.

سلامت گوارش

اگر از مشکلات گوارشی رنج می بردی، باید این آب میوه خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. هر دو ماده غذایی در این آبمیوه غنی از مواد مغذی هستند که برای سیستم گوارش و روده بزرگ مفیدند.

آب هویج خام بر روی غشای مخاطی معده و روده تاثیر می گذارد و به درمان یبوست کمک می کند.

زنجبیل نیز باعث تحریک روند تخلیه معده می شود. این ماده تهوع، درد و التهاب را کاهش داده و سوزش سر دل را تسکین می دهد.

همچنین، طبیعت گرم زنجبیل می تواند باعث کاهش ناراحتی های معده شود. برای شل شدن و تسکین ماهیچه های دستگاه گوارش، جلوگیری از تجمع گاز و نفخ می توانید از خواص آب زنجبیل و آب هویج بهره ببرید.

نکات اضافی در مورد خواص آب زنجبیل و آب هویج

  • این آب میوه به سرعت اکسیداسیون می شود و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. بنابراین بلافاصله پس از تهیه آن را مصرف کنید.
  • اگر می توانید ۱ عدد سبز سیب یا ۲ ساقه کرفس نیز به آن اضافه کنید.
  • گیاهانی مانند نعنا، ​​ریحان و جعفری نیز موجب افزایش خواص آب زنجبیل و آب هویج می شوند.
  • اگر این آبمیوه برایتان شیرین نیست می توانید یک قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید.
  • بسته به نوع هویجی که استفاده می کنید، طعم این نوشیدنی ممکن است متفاوت باشد.