خواص آب علف گندم برای بدن و حل مشکلات و بیماری های مختلف

آب علف گندم یکی از سالمترین نوشیدنی ها در این سیاره است. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با خواص آب علف گندم آشنا کنیم. علف گندم همان گیاه گندم است که قبل از اینکه بذر گندم شروع به رشد کند، برداشت می شود.

آب علف گندم ویژگی های درمانی منحصر به فردی دارد. این ماده منبع غنی از مواد زیر است:

  • کلروفیل
  • اسیدهای آمینه
  • ویتامین های B کمپلکس، C، D، A و E
  • آنزیم ها
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • آهن
  • روی
  • مس
  • سلنیوم
  • تیامین

علف گندم همه چیز را به ساده ترین شکل در خود جای داده است. این یعنی همه مواد مغذی و مواد معدنی در آن وجود دارد به سادگی تجزیه و جذب می شوند. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد سرطانی و ضد التهابی است.

کارشناسان توصیه می کنند که روزانه بین ۱ الی ۲ اونس از آب گیاه خام گندم را مصرف کنید. شما می توانید از یک اونس شروع کرده و کم کم آن را به ۲ اونس برسانید.

بعضی از افراد هنگام مصرف این ماده ممکن است علائمی از قبیل تهوع و سردرد را تجربه کنند. در چنین مواردی بهتر است آن را با مقداری آب میوه یا آب سبزی رقیق کنید و سپس بنوشید.

می توانید از پودر علف گندم نیز استفاده کنید. ۱ قاشق چای خوری از این پودر را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب حل کنید.

خواص آب علف گندم

تقویت سطح انرژی

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

این ماده سلامت عمومی و انرژی طبیعی بدن را افزایش می دهد. این نوشیدنی به شما کمک می کند همه مواد مغذی درون علف گندم را جذب کنید.

علاوه بر این، منبع خوبی از اسیدهای آمینه است که بلوک های پروتئین هستند. هنگام خوردن غذاهایی مانند تخم مرغ و گوشت، بدن شما قبل از اینکه بتواند از پروتئین آن ها استفاده کند، باید انرژی خود را برای تجزیه آن ها به اسیدهای آمینه صرف کند. از آن جا که آب علف گندم دارای اسیدهای آمینه فراوان است، بدن نیازی به تجزیه آن ندارد.

  • ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری آب علف گندم را در یک لیوان آب میوه یا آب سبزیجات مورد علاقه خود حل کنید و بطور روزانه آن را بخورید تا میزان انرژی تان افزایش یابد.

تقویت سیستم ایمنی

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

داشتن سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است. این سیستم از بدن شما در مقابل بیماری های مختلف و عفونت ها محافظت می کند. با مصرف آب علف گندم، می توانید مصونیت خود را بیشتر کنید. این نوشیدنی شامل چندین آنزیم و اسید آمینه است که به محافظت از بدن در برابر همه پاتوژن های مضر و سرطان زا کمک می کند.

این نوشیدنی به تقویت سلول های فردی بدن و پاک کردن سموم از کبد کمک می کند و بسیاری از آلاینده ها و مواد مضر را خنثی می کند. به این ترتیب سیستم ایمنی شما را در برابر بیماری های مختلف بهبود می دهد.

علف گندم دارای توانایی افزایش گلبول های قرمز در بدن است. این گلبول ها برای قوی شدن سیستم ایمنی اهمیت دارند.

علاوه بر این، وجود مقدار زیادی از ویتامین های C و A در این نوشیدنی از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کرده و از جدی شدن مشکلات و بیماری های مختلف جلوگیری می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در Biological Chemistry منتشر شده گزارش می دهد که کریستال الیگوساکاراید WG-PS3 حاصل از علف گندم دارای خواص فعال سازی سیستماتیک ایمنی است.

ترویج سم زدایی

علف گندم بسیار قلیایی است و دارای مواد مغذی زیادی می باشد و این خواص آن را به یک ابزار سم زدای مناسب تبدیل کرده است.

نوشیدن آب علف گندم کمک می کند تا خون قلیایی شود. قلیایی شدن خون برای فرآیند سم زدایی بسیار ضروری است. علاوه بر این، از کبد نیز محافظت می کند. کبد جذب بدن را تنظیم کرده و سموم خون را جمع می کند. آب علف گندم می تواند کبد را دوباره احیا کند.

با توجه به وجود فنل ها و آنزیم های مختلف در آب علف گندم، این ماده به خنثی کردن آلودگی های محیطی نیز کمک می کند. به علاوه، این نوشیدنی غنی از ویتامین C، کلروفیل و مواد شیمیایی گیاهی است که موجب سم زدایی می شوند.

مبارزه با چاقی

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

چاقی یکی از دلایل پیشروی در ایجاد بیماری های مختلف از جمله دیابت و مشکلات قلبی است. برای کاهش وزن و حفظ وزن در محدوده متعادل، آب این گیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

علف گندم حاوی سلنیوم است که در عملکرد سالم غده تیروئید نقش دارد. همان طور که می دانید تیروئید ابزاری است که برای متعادل نگه داشتن وزن مهم است. مشکلات تیروئیدی می توانند منجر به عدم تعادل هورمونی در بدن شوند و یکی از عوامل کلیدی هستند که باعث چاقی می شوند.

علف گندم حاوی پتاسیم است که به حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن کمک کرده و وزن اضافی را از بین می برد.

علاوه بر این، علف گندم باعث کاهش میل شما می شود. بنابراین با مصرف آن میل بی رویه به خوردن غذا از بین می رود. آب این گیاه متابولیسم شما را افزایش می دهد و به سوختن کالری کمک می کند.

نوشیدن یک لیوان آب علف گندم هر روز صبح با معده خالی، باعث می شود در طول روز کمتر غذا بخورید.

تنظیم مقدار قند خون

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

نوشیدن آب علف گندم به طور مرتب می تواند در تنظیم میزان قند خون نقش داشته باشد. این گیاه سطح قند و چربی را بهبود می بخشد و می تواند به طور موثر در مدیریت دیابت استفاده شود.

این ماده در هضم غذا به لوزالمعده کمک کرده و به این ترتیب تولید انسولین را بهبود می بخشد. علاوه بر این، سم زدایی از کبد و روده و پاک کردن سموم مضر از این بخش های بدن، به طور غیر مستقیم به مدیریت دیابت کمک می کند.

تحقیق سال ۲۰۱۳ که در Advances in Pharmacological Sciences منتشر شده نتیجه گیری می کند که عصاره اتانولی علف گندم، توسط استرپتوزوتوسین؛ اثرات ضد هیپرگلیسمی، هیپولیپیدمی و آنتی اکسیدانی در موش های آزمایشگاهی دیابتی دارد.

یک مطالعه که اخیر در سال ۲۰۱۶ در مجله Toxicology and Industrial Health منتشر شده است نیز نشان می دهد که علف گندم می تواند به عنوان یک عامل ضد قند خون قدرتمند عمل کند. این ماده اثر مثبتی بر روی آنزیم های متابولیکی کربوهیدرات در موش های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد.

از این رو، آب علف گندم برای افرادی که دیابت یا سایر مشکلات هیپرگلیسمی دارند مفید است.

بهبود سلامت قلب

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

مصرف منظم علف گندم برای قلب شما نیز مفید است.

کلروفیل در علف گندم در درمان سفت شدن سرخرگ ها و فشار خون بالا نقش دارد. با توجه به اکسیژن زیاد در این ماده، توانایی تمیز کردن دیواره عروق خونی را نیز باید در دسته خواص آب علف گندم گنجاند. این ماده باعث می شود تا جریان خون گسترش یابد و فشار خون پایین بیاید.

علاوه بر این، علف گندم سطح چربی را بهبود می دهد. این جمله به این معنی است که در مدیریت کلسترول بالا نقش دارد.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ در Methods and Findings in Experimental and Clinical Pharmacology منتشر شده نشان می دهد که مصرف مکمل علف گندم همراه با رژیم غذایی غنی از چربی باعث بهبود سطح چربی در خون می شود. این به این معنی است که مصرف این ماده برای کاهش کلسترول و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) مفید است.

این مطالعه همچنین افزایش چشمگیری در ویتامین C بدن و گلوتاتیون را پس از مصرف علف گندم نشان داد. به طور کلی، این مطالعه نقش سودمند علف گندم در بهبود بیماری هیپرلیپیدمی و استرس اکسیداتیو را تایید کرد.

مبارزه با سرطان

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

خواص علف گندم برای پیشگیری و همچنین درمان انواع مختلف سرطان مفید است.

این ماده خواص تقویت کننده در بدن دارد. از طرفی سلول های سرطانی نمی توانند در محیط قلیایی زنده بمانند. علاوه بر این، علف گندم با کلروفیل غنی شده است. این مواد در پاک کردن خون از سموم، مواد شیمیایی، مواد سرطان زا و رادیکال های آزاد موثر است.

این ماده همچنین حاوی یک ترکیب از اسید گالیک است که مانع تکثیر تومور پروستات در موش های آزمایشگاهی می شود. علف گندم همچنین دارای بیوفلاونوئید به نام apigenin است که  رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

مصرف آب علف گندم توسط بیماران مبتلا به سرطان می تواند مانع از آلوده شدن مغز استخوان توسط شیمی درمانی شود.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Nutrition and Cancer منتشر شد، کارشناسان طی سه دوره اول شیمی درمانی، یک بار در روز به بیماران مبتلا به سرطان پستان ۶۰ میلی گرم آب علف گندم دادند. در مقایسه با گروه شاهد که این نوشیدنی را استفاده نکردند، بیشتر بیمارانی که در گروه استفاده کننده از آب علف گندم بودند، به دوز کمتری برای شیمی درمانی نیاز داشتند و درمان آن ها به موقع به پایان رسید.

بهبود گردش خون

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

علف گندم دارای توانایی افزایش دهنده مقدار اکسیژن در خون است، بنابراین گردش خون در سراسر بدن را تحریک می کند. در حالی که غنی بودن آن از آهن، بدن شما را تحریک می کند تا گلبول های قرمز بیشتری تولید کند. افزایش سلول های قرمز خون به معنی افزایش اکسیژن و مواد مغذی در جریان خون بوده و منجر به بهبود گردش خون می شود.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در Indian Pediatrics منتشر شده گزارش شده است که آب علف گندم نیاز به انتقال خون را در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور کاهش می دهد. در واقع، اثر این نوشیدنی منجر به کاهش ۲۵ درصدی نیاز به سلول های قرمز می شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۸ در مجله اینترنتی Alternative Medicine منتشر شد، گزارش می دهد که آب علف گندم در هنگام کاهش اکسیژن بدن، برای غنی کردن خون از اکسیژن مفید است.

همچنین، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله International Journal of Universal Pharmacy and Life Sciences گزارش شده است نشان می دهد که علف گندم می تواند در افزایش تعداد پلاکت های خون مفید باشد.

پشتیبانی از سلامت دهان و دندان

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

آب علف گندم به سلامت دهان و دندان کمک خواهد کرد. خواص ضد باکتری آن به مبارزه با پوسیدگی دندان ها کمک می کند و باعث کاهش درد ناشی از پوسیدگی دندان می شود. علاوه بر این، ویتامین A و E همراه با مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیم در این نوشیدنی برای قوی و سالم نگه داشتن دندان ها ضروری است.

  • به نسبت ۱ به ۶ آب علف گندم را با آب مخلوط کنید.
  • این محلول را به مدت ۱ دقیقه در دهان بچرخانید.
  • سپس آن را از دهان خارج کنید.

مبارزه با بوی بد بدن

خواص آب علف گندم برای بدن
خواص آب علف گندم برای بدن

اگر بدنتان بوی بدی می دهد می توانید با کمک خواص آب علف گندم از شر این بو خلاص شوید. این ماده به کاهش تعریق بیش از حد کمک می کند و با تراز کردن اسیدها و سموم در خون که موجب عرق کردن می شوند، درجه حرارت بدن را تنظیم می کند.

علاوه بر این، کلروفیل در این نوشیدنی کمک می کند تا باکتری هایی که باعث به وجود آمدن بوی بد می شوند گشته شده و سموم حذف شوند.

  • نوشیدن یک لیوان از این آب با معده خالی، بوی خوبی به بدنتان می دهد.
  • برای مبارزه با بوی بد دهان می توانید از آب این گیاه به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

نکات اضافی

  • بیشتر از ۲۰ دقیقه این آب را نگهداری نکنید. زیرا مواد مغذی در آن از بین می رود.
  • ممکن است با استفاده از این نوشیدنی احساس تهوع، کاهش اشتها یا یبوست را تجربه کنید.
  • مصرف خوراکی علف گندم توسط افرادی که به گندم حساسیت دارند می تواند موجب ایجاد ناراحتی شود. برخی از افراد حساس به آلرژی یا مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است واکنش های آلرژیک به این ماده داشته باشند.
  • مادران باردار و شیرده قبل از مصرف این ماده باید با دکتر مشورت کنند.
  • این ماده می تواند با باکتری و قارچ آلوده شود. بنابراین قبل از آبگیری و مصرف، آن را به طور کامل بشویید.
  • این ماده نمی تواند جایگزین داروهایی که برای کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت تجویز می شوند، باشد.