اسید فولویک در بدن چه نقش و خواصی دارد و منابع تامین کننده آن چیست؟

اسید فولویک یکی از مفیدترین فرآورده های فرعی طبیعت است. این ماده در لایه های درونی زمین، پس از مرگ حیوانات و گیاهان، و بر اثر کارکرد میلیون ها میکروب کوچک بر روی مواد فاسد، یافت می شود.

اسید فولویک فعال در خاک از طریق سلول های گیاهی استفاده می شود. این ماده در بدن نیز به صورت مشابه کار می کند و اجازه می دهد مواد مغذی به شکل ساده و موثری در بدن حمل و نقل شود. اسید فولویک می تواند بیش از ۶۰ ماده معدنی و دیگر عناصر بسیار کمیاب را به طور مستقیم به سلول های بدن برساند.

فولویک اسید که خود یک تغذیه کننده بدن است، به بدن اجازه می دهد که نه تنها مواد معدنی و ویتامین ها بلکه پروبیوتیک ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها را نیز به خوبی جذب کند. به این دلیل این ماده یک سلاح بسیار موثر در برابر پیری و بسیاری از بیماری های مزمن است.

فواید سلامتی اسید فولویک

سال های بسیاری بر روی خواص این اسید مفید تحقیق شده است و مجموعه تحقیقات فواید زیر را برای آن بیان می کند:

تصحیح عملکرد سیستم ایمنی بدن و روده ها

اسید فولویک شامل طیف وسیعی از مواد مغذی است که برای بهبود و حفظ سلامت روده بسیار عالی است. این مواد مغذی شامل مواد معدنی، اسیدهای چرب، الکترولیت ها و پروبیوتیک ها می باشند.

این مواد مغذی به تغذیه دستگاه گوارش و همچنین توانایی حفط باکتری های مفید در آن کمک می کند. سیستم گوارشی قوی با بهبود سیستم ایمنی، کاهش استرس و کنترل اشتها و همچنین سلامت دستگاه گوارش به طور کلی مرتبط است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که اسید فولویک می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله SIBO، IBS و سندرم دستگاه گوارش، با بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند. این تقویت سیستم ایمنی همچنین می تواند از ایجاد و تاثیر گذاری بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی و بیماری های جدی تر جلوگیری کند.

افزایش هضم و جذب مواد مغذی

به دست آوردن مواد معدنی و الکترولیت به اندازه کافی برای بسیاری از سیستمهای بدن از جمله سلامت دستگاه گوارش و سوخت و ساز بدن، عملکرد حیاتی است. اسید فولویک با توانایی بهبود نسبی عملکرد روده با استفاده از باکتری های خوب، به کاهش علائم هضم ضعیف مانند اسهال، یبوست، نفخ و آلرژی به مواد غذایی کمک می کند.

در حالی که فولویک اسید شامل بسیاری از مواد مغذی در خود است، همچنین در جذب و حمل مواد معدنی به سلول ها نیز کمک می کند. این ماده از نفوذ پذیری سلول ها جلوگیری می کند به این ترتیب باعث می شود سلول ها بتوانند با التهاب در دستگاه گوارش مبارزه کنند.

سلامت شناختی

اسید فولویک دارای خواص آنتی اکسیدان طبیعی است که به طور بالقوه برای محافظت در برابر شرایط شناختی دژنراتیو مانند بیماری آلزایمر مفید است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده نشان داد که آنتی اکسیدان ها و دیگر ترکیبات شیمیایی در اسید فولویک، پتانسیل بسیار زیادی برای جلوگیری و درمان اختلالات شناختی ناشی از آسیب رادیکال های آزاد دارند. محققان در نتیجه گیری اعلام کردند که اسید فولویک می تواند با پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر مرتبط باشد.

توانایی آنتی اکسیدانی

رادیکال های آزاد علاوه بر ایجاد زوال شناختی، به پیری و بسیاری از بیماری های جدی دیگر نیز کمک می کند. هیچ راهی برای اجتناب کامل از قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد وجود ندارد. اما بسیاری از آنتی اکسیدان های طبیعی قادرند پیروز این مبارزه بوده و بدن را از اثرات بدن رادیکال ها آزاد دور کنند.

آنتی اکسیدان ها می تواند خسارت وارد شده توسط این رادیکال های آزاد را معکوس کرده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. خواص آنتی اکسیدانی اسید فولویک،برای سلامت سلولی و همچنین سم زدایی از اندام ها و بافت های بدن  از سموم و فلزات سنگین مفید است.

فولویک اسید و فلزات سنگین

خوردن اسید فولویک می تواند به از بین بردن فلزات سنگین و مواد سمی از بدن کمک کند. یک مطالعه در استرالیا در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است که نشان می دهد، سطح آلومینیوم در بدن ماهی زنده ای که در آب حاوی اسید فولویک زندگی می کند ۶ برابر کمتر از ماهی است که در آب بدون اسید فولویک زندگی می کند.

اسید فولویک و دیگر اسیدهای هومیک برای بدن مفید هستند زیرا آنها می توانند به سموم و فلزات سنگینی که از طریق آب، هوا، غذا و یا محصولات خانگی وارد بدن شده اند، متصل شده و آن ها را تجزیه کنند.

برای پوست

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که اسید فولویک می تواند به بهبود زخم، خارش و عفونت پوست منجر شود. اسید فولویک پتانسیل این را دارد که گزش حشرات، زخم های جزئی، خراش، جوش و حتی بیماری های پوستی مانند اگزما را درمان کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ منتشر شده که نشان می دهد استفاده از مکمل اسید فولویک در مقایسه با روش های سنتی، به طور قابل توجهی علائم را در بیماران مبتلا به اگزما بهبود داده است.

این پژوهش از برخی از کاربردهای سنتی اسید فولویک به عنوان یک درمان برای بثورات ناشی از پیچک سمی، گزش حشرات و عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران استفاده کرد. شواهد نشان می دهد که اسید فولویک دارای خواص ضد قارچی قوی است و یک درمان عالی برای بیماری پای ورزشکاران و قارچ ناخن انگشت پا می باشد.

بهبود انرژی

افرادی که مکمل اسید فولویک استفاده کرده اند،سطح انرژی بیشتری را در بدن گزارش داده اند. این بهبود به احتمال زیاد نتیجه سم زدایی، کاهش التهاب و افزایش مصرف مواد مغذی مهم در بدن است.

تحقیقات انجام شده توسط Doctors across- borders نشان می دهد که به خاطر الکترولیت طبیعی در اسیدهای هومیک مانند اسید فولویک، سطح انرژی در بدن بالا رفته و  بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی آن فعال می شود.

الکترولیتها محلول در آب، به سلول های رشد، حتی زمانی که با عفونت، استرس، کمبود خواب و شوک روبرو هستند؛ سرعت می دهد.

مسکن درد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اسید فلویک به عنوان یک الکترولیت می تواند به کاهش التهاب کمک کند، بهبود گردش خون و تسکین عضلات دردناک نیز در این فرآیند به وقوع می پیوندد. این ماده ممکن است یک درمان مفید برای بسیاری از بیماری های دردناک مربوط به التهاب از جمله آرتریت، سردرد، درد عضلانی و همچنین درد عصب باشد.

نحوه مصرف

هر چند که این ماده به طور طبیعی در خاک وجود دارد، اما مواد غذایی قادر نیستند که میزان زیادی از آن را به بدن برسانند. این عمدتا به دلیل افزایش استفاده از آفت کش ها، کود و کاهش مواد معدنی در خاک است.

در نتیجه، شما ممکن است بخواهید از یک مکمل اسید فولویک استفاده کنید. مکمل های اسید فولویک در اشکال مختلف از جمله مایع و جامد در دسترس هستند.

اعتقاد بر این است که اگر اسید فولویک به صورت مایع مصرف شود سودمند تر می باشد. کارشناسان معتقدند که زمانی که این ماده به شکل یک مایع مصرف می شود، قادر است به صورت منظم تری از شکل جامد خود به داخل سلول ها راه یابد. بنابراین در دستگاه گوارش نیاز به تجزیه، قبل از تجزیه مواد مغذی ندارد.

مقدار مصرف توصیه شده اسید فولویک در قالب عصاره مایع، حدود ۱۲ قطره می باشد که با ۱۶ اونس آب مخلوط شده است. مکمل های جامد طعم بسیار بهتری دارند و بسیاری از افراد آن را به صورت پودر با آب میوه مخلوط کرده و مصرف می کنند.

اثرات جانبی

مکمل های اسید فولویک به طور کلی برای اکثریت قریب به اتفاق افراد امن است و شواهد در مورد هر گونه اثرات بالقوه منفی بر روی زنان باردار و دیگر گروه های خاص، وجود ندارد. اگر نگران هستید، قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

دلیل این ایمنی آن است که این ماده ۱۰۰٪ طبیعی است و به راحتی سیستم های بدن را برافراوخته نمی کند. هر چند گزارش هایی نشان می دهد که عوارضی در افرادی که زیاد از این مکمل استفاده کرده اند، دیده شده است. اما کارشناسان معتقدند که مصرف آرام و افزایش تدریجی این مکمل و یا رقیق کردن آن با آب میوه می تواند اثرات جانبی کمتری داشته باشد.

افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی فقط باید اسید فولویک را تحت نظارت پزشکی مصرف کنند. چرا که ممکن است منجر به عوارض و تحریک بیشتر سیستم ایمنی بدن شود.