خواص بره موم عسل برای سیستم ایمنی جهت مبارزه با سرطان، کاندیدا و انگل

همه ما با عسل آشنا هستیم و حتی ممکن است طرفدار گرده زنبور عسل یا ژله رویال باشیم. اما آیا با عنصر مشتق شده از زنبور عسل، که خواص باور نکردنی دارد آشنا هستید؟ ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد خواص بره موم عسل صحبت می کنیم.

این ماده پر خاصیت نه تنها نگهبان زنبور عسل در مقابل مزاحمان است، بلکه می تواند از همه نوع بیماری های ناخواسته نیز جلوگیری کند. خواص بره موم عسل از زمان های قدیم توسط انسان در زمینه طب استفاده می شد. بره موم دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیداتیو، ضد زخم و ضد تومور است. بیایید نگاهی به خواص بره موم عسل بیندازیم.

بره موم چیست؟

بره موم زنبور عسل یک مخلوط صمغی است که زنبور عسل با ترکیب بزاق، موم و مواد خارج شده از جوانه های درختی، جریان های ساقه و سایر منابع گیاهی تولید می کند. رنگ بره موم بسته به اینکه زنبور چه چیزی را از طبیعت جمع کرده متفاوت است. اما معمولا این ماده یک سایه قهوه ای تیره دارد.

بره موم در جهان زنبورهای عسل یک هدف بزرگ دارد. زنبورها از این ماده استفاده می کنند تا محیط کندو خود را به درستی مهرو موم کرده و شکافت های کوچک ناخواسته را ببندند. شکاف های بزرگتر با موم زنبور عسل پر می شوند. این فرایند بسیار مهم است. زیرا اگر این حفره ها به درستی بسته نشوند، محلی برای ورود مهاجمان تهدید کننده مانند مار و مارمولک هستند.

هنگامی که دانشمندان  ترکیب شیمیایی بره موم را دقیق تر و از نزدیک تر بررسی کردند دریافتند که در واقع این ماده حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب طبیعی، از جمله موارد زیر است:

  • اسیدهای آمینه
  • کومارین ها
  • فنل آلدهیدها
  • پلی فنل ها
  • تریویرپن ها
  • کوئینین ها
  • استروئید ها

به طور کلی، بره موم خام از تقریبا ۵۰ درصد صمغ، ۳۰ درصد موم، ۱۰ درصد اسانس، ۵ درصد گرده و ۵ درصد ترکیبات مختلف ارگانیک تشکیل شده است. چیز جالبی که در مورد بره موم وجود دارد و در مورد عسل نیز صدق می کند این است، این ترکیب بسته به زمان دقیق جمع آوری، محل جمع آوری و منابع گیاهی اش متفاوت است.

خواص بره موم

کمک به مبارزه با سرطان

یکی از خواص بره موم این است که به نظر می رسد دارای خواص ضد تومور و ضد سرطان است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مطالعه و مقاله علمی با تمرکز بر خواص بره موم بر روی درمان سرطان در دنیا وجود دارد. به نظر می رسد دو پلی فنول بره موم به عنوان قوی ترین عوامل ضد تومور شناخته شده اند. این دو اسید، کافئیک اسید استرها phenethyl از بره موم صنوبر و Artepillin C از بره موم Baccharis هستند. دانشمندان معتقدند که توانایی بره موم برای جلوگیری از ایجاد سرطان در هر دو مدل حیوانی و کشت سلولی انسان، به توانایی این ماده برای مهار سنتز DNA در سلول های تومور و همچنین توانایی آن برای ایجاد آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) سلول های تومور مرتبط است.

درمان علائم کاندیدا

کاندیدا یا کاندیدیازیس عفونت ناشی از کاندیدا آلبیکنس، یک قارچ مخمر است. این عفونت شایع ترین نوع عفونت مخمر موجود در دهان، روده و واژن است و ممکن است بر روی پوست و سایر غشاهای مخاطی نیز تاثیر بگذارد. اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، این نوع از عفونت مخمر به ندرت جدی می شود. اما اگر سیستم ایمنی به درستی عمل نکند، عفونت کاندیدا ممکن است به سایر نقاط بدن از جمله خون و غشاهای اطراف قلب یا مغز منتقل شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Phytotherapy Research دریافت که خواص بره موم به مهار کاندیدیازیس دهانی در ۱۲ بیمار مبتلا به التهاب کمک کرده است. تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۱ در مجله Medicinal Food منتشر شد نشان داد که بره موم به نظر می رسد یکی از فرآورده های زنبور عسل است که بیشترین فعالیت ضد قارچی را دارد. اثر این ماده بر روی ۴۰ گونه مختلف مخمر، از جمله Candida Albicans ثابت شده است. سایر فرآورده های زنبور عسل که مورد آزمایش قرار گرفته اند عبارتند از:

  • عسل
  • گرده زنبور عسل
  • ژل رویال

توقف هرپس (تبخال)

عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بسیار شایع است. HSV-1 عامل اصلی عفونت های تبخال بر روی دهان و لب است که معمولا به عنوان زخم سرد و تبخال شناخته می شوند. ویروس تبخال می تواند در کل طول عمر درون سیستم ایمنی بدن انسان نفوذ کند و به طور دوره ای باعث ایجاد لکه های قرمز شده که به زخم های باز منتهی می شوند. اگر درمانی برای این زخم ها در نظر گرفته نشود، معمولا حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول درمان دارند. این عارضه باعث قرمزی، درد و سوزش می شود. HSV-1 می تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود. اما HSV-2 عامل اصلی تبخال تناسلی است.

خبر خوب این است که مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که خواص بره موم می تواند تولید مثل هر دو ویروس HSV-1 و HSV-2 را متوقف کند. مطالعه ای پیرامون همین موضوع انجام شد. در این مطالعه تاثیر پماد حاوی بره موم و پماد زوویراکس که یک درمان متعارف برای تبخال تناسلی است، با یکدیگر مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که پماد حاوی بره موم علائم عفونت را کاهش می دهد. در واقع افرادی که از پماد بره موم بر روی ضایعات خود استفاده کرده بودند، سریع تر از کسانی که از پماد موضعی زوویراکس استفاده کردند، بهبود یافتند. مطالعه دیگری نیز نشان داد که پماد بره موم ۳ درصد، احتمالا می تواند درد و مدت زخم های تبخال را کاهش دهد.

جلوگیری و درمان سرماخوردگی و گلو درد

مطالعات علمی نشان داده اند که عصاره بره موم ممکن است به طور طبیعی از سرما خوردگی جلوگیری کند و مدت زمان این بیماری که اغلب شامل گلو درد شدید است را کم کند. در یک مطالعه به مدت یک سال به یک گروه از کودکان دبستانی هر روز عصاره بره موم داده شد. البته در هر روز دوز دقیق از این ماده مصرف نشده بود. بعد از یک سال محققان متوجه شدند که این کودکان علائم حاد و مزمن کمتری را در طول سرماخوردگی تجربه کردند.

در یکی دیگر از ارزیابی های علمی که بر روی خواص بره موم زنبور عسل بر روی سرماخوردگی انجام شد، گروهی که عصاره بره موم (مقدار مصرف در نتایج تحقیق مشخص نشده) استفاده کرده بودند نسبت به گروهی که دارنما خورده بودند، سریع تر علائمشان بهبود یافت. به طور خاص، علائم سرماخوردگی در مبتلایان که از بره موم استفاده کرده بودند دو و نیم برابر سریعتر از افرادی که پلاسبو مصرف کردند، بهبود پیدا کرد.

مبارزه با انگل ها

Giardiasis یک عفونت انگلی است که می تواند در روده کوچک رخ دهد و توسط یک انگل میکروسکوپی به نام Giardia lamblia ایجاد شود. شما می توانید این انگل را از طریق تماس با افراد آلوده یا غذای یا آب آشامیدنی آلوده به بدن وارد کنید. یک کارآزمایی بالینی با بررسی اثرات خواص بره موم بر روی ۱۳۸ بیمار مبتلا به این انگل، نشان داد که عصاره بره موم منجر به ۵۲ درصد بهبودی در کودکان و ۶۰ درصد بهبودی در بزرگسالان می شود.

بهبود باروری در زنان مبتلا به آندومتریوز

یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی در خلال آزمایش های خود، اثر مکمل بره موم را بر روی زنان مبتلا به ناباروری و اندومتریوز خفیف مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که مصرف بره موم زنبور عسل در دوزهای ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت شش ماه، میزان بارداری را ۶۰ درصد افزایش داد. این عدد در بین کسانی که از دارونما استفاده کرده بودند حدود ۲۰ درصد بود. مطالعات نشان می دهند که خواص بره موم می تواند برای درمان زنان نابارور بدون آندومتریوز نیز مفید باشد.

دوز مصرف

می توانید برای رساندن خواص بره موم به بدنتان این ماده را در فرم های زیر از داروخانه ها تهیه کنید:

  • عصاره
  • شربت
  • کپسول
  • قرص
  • پودر
  • اسپری
  • پماد
  • کرم

انتخاب فرم محصول بستگی به کاربرد مورد نظر شما دارد. به عنوان مثال اگر می خواهید این ماده را برای درمان گلو درد استفاده کنید باید از فرم کپسول یا قرص آن استفاده کنید. اما اگر می خواهید مشکلات پوستی را درمان کنید می توانید از فرم های موضعی مانند کرم و پماد آن بهره ببرید.

دوز توصیه شده مصرف این ماده معمولا ۵۰۰ میلی گرم یک یا دو بار در روز است. برای محصولات موضعی، همیشه طبق دستورالعمل درج شده بر روی محصول عمل کنید.

برخی از روش های خاص و مورد مطالعه که می توانید به کمک آن ها از بره موم استفاده کنید عبارتند از:

  • گلو درد: قرص و کپسول ۵۰۰ میلی گرم یک تا دو بار در روز
  • تبخال و زخم های سرد: استعمال خارجی پماد بره موم ۴ بار در روز
  • تبخال تناسلی: استعمال خارجی پماد بره موم ۳ درصد چهار بار در روز
  • ناباروری و آندومتریوز: قرص و کپسول ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز
  • عفونت مخمر: عصاره حاوی ۲ گرم بره موم در هر ۲۵ میلی لیتر، چهار بار در روز
  • آرتریت روماتوئید: یکی از محصول موضعی این ماده را طبق دستور العمل ذکر شده روی بسته استفاده کنید.
  • انگل: حتما با متخصص پوست در مورد دوز مصرف مشورت کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص عسل خام، خالص و طبیعی بر اساس شواهد علمی

بهترین خواص گرده زنبور عسل برای بدن جهت مبارزه و درمان بیماری ها

[/quote]

هشدارها

  • افرادی که به عسل، گرده، ژل رویال و درخت صنوبر آلرژی دارند، نباید از بره موم استفاده کنند. مگر اینکه این ماده به وسیله متخصص آلرژی مورد آزمایش قرار گرفت و تجویز شده باشد.
  • بره موم ممکن است خطر خونریزی را در افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون یا اختلالات خونریزی افزایش دهد. از آنجا که بره موم ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد، حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی باید مصرف آن متوقف شود.
  • هنگامی که به عفونت های انگلی مانند ژیاردیازیس مبتلا هستید، نباید به تنهایی از این ماده برای درمان انگل بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.
  • اگر آسم دارید، بعضی از متخصصان توصیه می کنند که باید کاملا از بره موم اجتناب کنید. زیرا اعتقاد این متخصصان بر این است که برخی از مواد شیمیایی در بره موم ممکن است آسم را بدتر کند. با این حال، تحقیقاتی نیز انجام شده است که اثرات مفید بره موم را بر روی آسم نشان می دهد. اگر آسم دارید، قبل از مصرف بره موم، با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، یا بیماری دارید و داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف بره موم، با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  1. Biological activity of bee propolis in health and disease
  2. Oral candidiasis treatment with Brazilian ethanol propolis extract
  3. Antifungal activity of the honeybee products against Candida spp. and Trichosporon spp
  4. Therapeutic value of flavonoids in Rhinovirus infections
  5. Propolis