خواص تخمه کدو تنبل و تاثیر آن بر روی بیماری های قلبی

تخمه کدو تنبل، یکی از مهمترین و محبوب ترین اجزاء آجیل شب عید است. اما چرا این دانه محبوب است و باعث شده که حداقل سالی یک بار به سراغ آن برویم؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که چه خواصی در این دانه نهفته شده است. جهت اطلاع از مهمترین مواد مغذی و خواص تخمه کدو تنبل حتما ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

دانه کدو تنبل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • منگنز
  • منیزیم
  • فسفر
  • مس
  • روی
  • آهن
  • تریپتوفان
  • پروتئین

این ماده همچنین ویتامین های زیر را نیز در خود جای داده است:

  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • بسیاری از ویتامین های گروه B

این تخمه همچنین دارای پروتئین با کیفیت و اسید های چرب ضروری می باشد. علاوه بر این، فنولیک و آنتی اکسیدان ها مبازره کننده با رادیکال های آزاد، در اشکال مختلف در این ماده حضور دارند. از همه مهمتر، تخمه کدو تنبل به راحتی در دسترس است و نه تنها عید بلکه در تمام طول سال می توانید از آن به عنوان یک میان وعده عالی استفاده کنید.

ضمن این که در فرهنگ و آشپزی برخی از کشورها از خواص تخمه کدو تنبل در غذاها نیز استفاده می شود. بنابراین با وجود تمام موادی که در بالا ذکر کردیم، سعی کنید بیشتر از این ماده استفاده کنید. اگر هنوز متقاعد نشده اید، ادامه این مطلب را برای اطلاع از سایر خواص تخمه کدو تنبل مطالعه کنید.

خواص تخمه کدو تنبل

کاهش سطح کلسترول بد

مصرف منظم تخمه کدو می تواند به کاهش سطح لیپوپروتئین های با چگالی پایین (LDL یا “کلسترول بد”) در بدن کمک کند. محققان در یک مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله African Journal of Traditional Complementary and Alternative Medicines منتشر شده اثبات کردند که تغذیه موش های مبتلا به آترواسکلروز با تخمه کدو تنبل، افزایش قابل توجهی در لیپوپروتئین های محافظتی با چگالی بالا (HDL یا “کلسترول خوب”) و همچنین کاهش LDL کلسترول ایجاد می کند.

  • فیتوسترول ها در دانه کدو تنبل به کاهش سطح LDL کمک می کنند و به نوبه خود باعث جلوگیری از لخته شدن خون و آترواسکلروز می شود.
  • علاوه بر این، این دانه ها غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اسید اولئیک هستند که باعث کاهش LDL و افزایش HDL در خون می شوند.
  • خوردن ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری تخمه کدو تنبل خشک شده در روز برای کمک به کاهش LDL مفید است.

نکته: برای بهره مندی از خواص تخمه کدو تنبل سعی کنید از نوع بدون نمک آن استفاده کنید.

کنترل قند خون

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Journal of Diabetes and its Complications منتشر شده، دانه کدو تنبل می تواند تاثیر مثبتی بر دیابت داشته باشد. این مطالعه نشان می دهد که تخمه کدو تنبل به بهبود تنظیم انسولین و جلوگیری از عوارض دیابت با کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند.

علاوه بر این، ترکیبات فیتوشیمیایی در روغن دانه کدو باعث جلوگیری از نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی دیابتی) می شوند.

  • افراد دیابتی می توانند از تخمه کدو تنبل به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنند.
  • سعی کنید روزی ۲ قاشق از این دانه را استفاده کنید.

مبارزه با اضطراب

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله Canadian Journal of Physiology and Pharmacology منتشر شده نشان داد که تریپتوفان، اسید آمینه موجود در دانه کدو تنبل، به کاهش اضطراب کمک می کند.

مغز از تریپتوفان برای تولید سروتونین، انتقال دهنده عصبی استفاده می کند. این انتقال دهنده عصبی موجب می شود احساس سرخوشی داشته باشید. هنگامی که بدن تریپتوفان کمی در اختیار دارد، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روحی را تجربه می کند.

علاوه بر این، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ در تخمه کدو تنبل به سیستم عصبی کمک می کنند تا کارآیی بیشتری داشته، اضطراب را کاهش داده و سیستم عصبی را آرام می کند.

بعد از یک روز طولانی، سعی کنید دو قاشق غذا خوری از این دانه را بخورید تا احساس آرامش به سراغتان بیاید.

تسکین التهاب آرتریت

دانه کدو تنبل و روغن حاصل از آن دارای اثرات ضد التهابی است. از این رو در درمان آرتریت، به خصوص آرتروز و آرتریت روماتوئید بسیار مفید است. خواص ضد التهابی و سرکوب کننده آنها می تواند درد و التهاب را در مفاصل کاهش دهد.

در یک مطالعه که در سال ۱۹۹۵ در مجله Pharmacology Research منتشر شد، مشخص شد که روغن دانه کدو تنبل در درمان آرتروز در موش های مبتلا به آرتروز، بدون عوارض جانبی که معمولا پس از مصرف دارو ضد التهابی ایجاد می شود، موثر است.

  • برای کاهش التهاب مربوط به آرتریت، منطقه آسیب دیده را با روغن دانه کدو تنبل به مدت ۱۰ دقیقه دو بار در روز ماساژ دهید.
  • علاوه بر این، به صورت روزانه بیشتر از تخمه کدو تنبل استفاده کنید.

سلامت مثانه و پروستات

تخمه کدو تنبل عملکرد مثانه را بهبود داده و به مبارزه با عوامل ایجاد کننده بیش فعالی مثانه کمک می کند. برای درمان بزرگ شدن پروستات، یا همان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز می توانید از خواص تخمه کدو تنبل استفاده کنید. ترکیبات فیتوسترول موجود در دانه کدو تنبل پروستات بزرگ شده را کوچک می کند.

علاوه بر این، روی زیاد موجود در این تخمه، سلامت پروستات را بهبود می بخشد، به بهبود جریان ادرار کمک می کند و تعداد دفعات دفع ادرار شبانه را کاهش می دهد. برای درمان BPH، روزانه، یک مشت تخمه کدو تنبل بخورید.

محافظت از استخوان ها

دانه کدو تنبل یک منبع غنی از منیزیم است که برای بهبود سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله Journal of the American Geriatrics Society منتشر شده ارتباط شدیدی را بین مصرف بالای منیزیم و تراکم استخوان نشان می دهد.

علاوه بر این، دانه کدو تنبل غنی از فسفر و روی است که محافظت کننده های طبیعی در مقابل پوکی استخوان می باشند. این مواد معدنی خطر شکستگی استخوان را نیز کاهش می دهند.

  • خوردن ¼ فنجان دانه کدو تنبل به صورت روزانه می تواند ضعف استخوان و علائم استئوپروز را کاهش دهد.

بهبود سلامت قلب

دانه کدو تنبل شامل منیزیم است که در بسیاری از عملکردهای مهم قلب از جمله فعالیت پمپاژ قلب و شل کردن عروق خونی نقش دارد. علاوه بر این، این ماده معدنی کمک می کند تا فشار خون بالا کنترل شود و نقش کلیدی در جلوگیری از توقف ناگهانی قلب، حمه قلبی و سکته مغزی دارد.

مس زیاد در دانه کدو تنبل نیز باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز در جریان خون و بهبود حرکت اکسیژن در عروق می شود. این عوامل عملکرد قلب را بهبود می بخشند. علاوه بر این، چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در تخمه کدو تنبل برای سلامتی قلب مفید است.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی از این دانه بیشتر استفاده کنید.

جلوگیری از کرم روده

یکی از خواص تخمه کدو تنبل مبارزه با انگل است. بنابراین با مصرف آن کرم روده کم کم بهبود پیدا خواهد کرد. مکانیسم دقیقی که به کمک آن دانه کدو تنبل انگل روده را از بین می برد هنوز مشخص نیست. اما، نتیجه مصرف این دانه بر روی درمان کرم روده قطعا مثبت است. اعتقاد بر این است که تخمه کدو کرم ها را نمی کشند. بلکه آن ها را فلج می کند.

  • به مدت چند هفته با شکم خالی از دانه کدو تنبل استفاده کنید.
  • بعد از مصرف این دانه آب کافی نیز بنوشید.

تنظیم خواب

تخمه کدو تنبل دارای مقدار زیادی اسید آمینه تریپتوفان است که بدن ابتدا آن را به سروتونین و سپس به ملاتونین تبدیل می کند. هم سروتونین و هم ملاتونین باعث بهبود خواب شبانه می شوند. علاوه بر این، روی در دانه کدو تنبل به مغز کمک می کند تا تریپتوفان را به سروتونین تبدیل کند.

  • برای بهبود خواب، یک قاشق غذاخوری پودر دانه کدو تنبل را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب آن را بخورید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تخمه کدو تنبل غنی از روی است به همین دلیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، کمبود روی در افزایش حساسیت به سرماخوردگی و گلو درد، خستگی مزمن، ضعف، آکنه و بسیاری از مشکلات دیگر نقش دارد.

علاوه بر این، تخمه کدو حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها می باشد که برای داشتن بدنی سالم و بدون بیماری ضروری هستند. این دانه ها همچنین حاوی سلنیوم می باشند که به جلوگیری از آسیب های رادیکال های آزاد و بهبود سریع تر بیماری ها کمک می کند.

روز خود را با مخلوط تخمه کدو تنبل با چند عدد بادام شروع کنید تا بتوانید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید، سوخت و ساز بدن خود را بهبود بخشیده و سطح انرژی تان را افزایش دهید.

چند نکته مهم در مورد خواص تخمه کدو تنبل

  • تخمه کدو تنبل دارای کالری بسیار بالایی است. بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن، در مصرف آن متعادل باشید.
  • برای حفظ مواد مغذی، آنها را به صورت خام بخورید.