مهمترین خواص تخم شربتی

چیا با نام لاتین Salvia hispanica گیاهی است از خانواده نعناعیان که بیشتر بومی آمریکای مرکزی است. تخم این گیاه که در ایران با نام تخم شربتی معروف است، خواص بسیاری برای بدن دارد. در ادامه به مهمترین خواص تخم شربتی و روش های ساده استفاده از آن در رژیم غذایی خواهیم پرداخت.

خواص تخم شربتی ( چیا )

  1. تخم شربتی حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است. این ماده توسط بدن تولید نمی شود، اما نقش مهمی در عملکرد مغز و همچنین سلامت کلی بدن بازی می کند.
  2. تخم شربتی به هضم غذا کمک می کند. این دانه سرشار از فیبر است که در زمان خیساندن آن با مایعات به شکل ژله ای در می آید. این ماده به دلیل همین خاصیت می تواند مواد غذایی را در بدن به راحتی حرکت دهد.
  3. تخم شربتی پروتئینی حدودا ۲۰ درصدی دارد که می تواند جایگزین عالی برای گوشت باشد. این در حالی است که تخم شربتی کلسترول را افزایش نمی دهد.
  4. مقدار کلسیم تخم شربتی حتی از شیر نیز بیشتر است. این باعث می شود که بتواند به درستی از دندان ها و استخوان ها مراقبت کند.
  5. چیا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. شما برای جوان ماندن، به فعالیت آنتی اکسیدانی دانه ها بیشتر از هر مواد غذایی دیگر نیاز دارید.
مهمترین خواص تخم شربتی
خواص تخم شربتی

چند راه ساده برای اضافه کردن تخم شربتی به رژیم غذایی

تخم چیا را می توان به طرق مختلفی خورد و نیازی به فعالیت خاصی ( مثل بذر کتان ) برای مصرف آن نیست.

  • شما می توانید این دانه را بر روی سالاد خود بریزید
  • این ماده به دلیل خواص قوام دهندگی خود جایگزین خوبی برای آرد ذرت است. می توان در غذاهایی که از آرد ذرت تهیه می شود از پورد تخم شربتی استفاده کنید.
  • شما می توانید مثل سبوس و یا نعنا آن را به ماست یا ماست و خیار اضافه کنید.
  • روشی که در ایران بیشتر استفاده می شود استفاده از تخم شربتی به عنوان نوشیدنی است. می توانید در شربت های خانگی خود از آن بهره ببرید.
  • ترکیب دانه چیا با نارگیل طعم دار یا شیر بادام یک پودینگ سالم است. حتی می توان در تهیه معجون ها یا یخ در بهشت با میوه از ان استفاده کرد.