انواع مختلفی از درخت تمشک در طبیعت وجود دارد. اما تمشک قرمز یا Rubus idaeus فراوان ترین نوع تمشکی است که تقریبا همه ما یک بار در زندگی خود آن را خورده ایم. تمشک قرمز بومی اروپا و شمال آسیا است و در مناطق معتدل در سراسر جهان کشت می شود. بیشتر تمشکی در بازارهای ایالات متحده وجود دارد محصول باغات کالیفرنیا، واشنگتن و اورگان است. در این مقاله مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که چرا باید از این میوه استفاده کنید و ارزش غذایی و خواص تمشک قرمز چیست؟

خواص تمشک قرمز

کم کالری و غنی شده با مواد مغذی است

تمشک دارای مواد مغذی زیادی است اما با این وجود کالری کمی دارد. یک فنجان (۱۲۳ گرم) تمشک قرمز حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۶۴
  • کربوهیدرات: ۱۴٫۷ گرم
  • فیبر: ۸ گرم
  • پروتئین: ۱٫۵ گرم
  • چربی: ۰٫۸ گرم
  • ویتامین C: حدود ۵۴٪ از نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۴۱٪ از از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین K: حدود ۱۲٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: حدود ۵٪ از از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B: حدود ۴-۶٪ از از نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۵٪ از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: ۷٪ از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۴٪ از نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۵٪ از نیاز روزانه بدن
  • مس: ۶٪ از از نیاز روزانه بدن

تمشک یک منبع عالی از فیبر است. ۸ گرم، یا ۳۲ درصد نیاز بدن مردان و ۲۱ درصد نیاز بدن زنان، فیبر در هر ۱ فنجان (۱۲۳ گرم) تمشک قرمز وجود دارد. در این مقدار تمشک بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین C نیز وجود دارد. ویتامین سی یک ماده مغذی محلول در آب است که برای عملکرد ایمنی و جذب آهن، ضروری است.

تمشک حاوی مقدار کمی ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، کلسیم و روی نیز می باشد.

آنتی اکسیدان های قوی این میوه می توانند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که به سلول های بدن کمک می کنند تا استرس اکسیداتیو به آن ها آسیبی وارد نکند. استرس اکسیداتیو، با افزایش شانس ابتلا به سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری ها مرتبط است. تمشک حاوی چندین ترکیب قوی آنتی اکسیدانی، از جمله ویتامین C، کورستین و اسید الاجیک است.

در مقایسه با سایر انواع توت ها، تمشک دارای آنتی اکسیدان های مشابه با توت فرنگی است، اما تنها نصف زرشک و یک چهارم زغال اخته آنتی اکسیدان دارد.

بررسی مطالعات حیوانی نشان می دهد که تمشک و عصاره تمشک دارای اثرات ضد التهابی و ضد عفونی کننده بر روی بدن هستند و می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و سرطان را کاهش دهند.

در یک مطالعه هشت هفته ای که بر روی موش های چاق دیابتی انجام شد مشاهده شد که افرادی که تمشک قرمز یخ زده مصرف می کنند، نسبت به گروه کنترل، شاهد علائم کمتری از التهاب و استرس اکسیداتیو هستند.

مطالعه دیگری که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که اسید الاجیک، یکی از آنتی اکسیدان های موجود در تمشک، نه تنها از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کند، بلکه آسیب دیدگی DNA را نیز ترمیم می کند.

فیبر و تانن این میوه می تواند قند خون را کنترل کند

تمشک دارای کربوهیدرات کم و فیبر زیادی است. بنابراین یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی که به دنبال کنترل قند خون خود هستند.

یک فنجان (۱۲۳ گرم) تمشک دارای ۱۴٫۷ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم فیبر است. این به این معنی است که در یک وعده از این میوه تنها ۶٫۷ گرم کربوهیدرات قابل هضم وجود دارد. از طرفی بعید است که تمشک سطح قند خون را افزایش دهد.

شاخص گلیسمی (GI) عددی است که سرعت تاثیر مواد غذایی بر روی قند خون را نشان می دهد. گرچه GI تمشک مشخص نشده است، اما بیشتر توت ها گلیسمی پایینی دارند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که تمشک سبب کاهش قند خون و بهبود مقاومت به انسولین می شود.

در یک مطالعه حیوانی، به موش ها در کنار یک رژیم غذایی پر چرب، تمشک قرمز یخ زده نیز داده شد. سطح قند خون و مقاومت به انسولین در این گروه، نسبت به گروه کنترل کمتر بود. همچنین در بدن این موش ها شواهد کمتری از بیماری کبد چرب مشاهده شد.

علاوه بر این، تمشک تانن زیادی دارد. تانن تولید آنزیم گوارشی لازم برای تجزیه نشاسته (آلفا آمیلاز) را مسدود می کند. تمشک با مسدود کردن آلفا آمیلاز، ممکن است تعداد کربوهیدرات جذب شده پس از خوردن غذا را کاهش دهد. بنابراین تاثیر مصرف موعده های غذایی بر روی قند خون را کاهش می دهد.

خواص تمشک قرمز برای بدن
خواص تمشک قرمز برای بدن

ممکن است ویژگی های مبارزه کننده با سرطان داشته باشد

آنتی اکسیدان های موجود در تمشک می توانند از سرطان محافظت کنند. مطالعات نشان داده اند که عصاره انواع توت، از جمله تمشک قرمز، رشد سلول های سرطانی را در کولون، پروستات، پستان و دهان مهار می کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره تمشک قرمز تا ۹۰٪ از سلول های سرطانی معده، روده بزرگ و پستان را کشت. آزمایش دیگری که در آزمایشگاه انجام شد نیز نشان داد که sanguiin H-6 که یک آنتی اکسیدان موجود در تمشک قرمز است، منجر به مرگ سلولی در بیش از ۴۰ درصد از سلول های سرطانی تخمدان می شود.

مطالعات حیوانی نیز تاثیر خواص تمشک قرمز را بر روی سرطان تایید کردند.

در یک مطالعه ۱۰ هفته ای که بر روی موش های مبتلا به کولیت انجام شد مشخص گردید که موش هایی که در رژیم غذایی خود ۵٪ تمشک قرمز وجود داشت، نسبت به گروه کنترل از التهاب و شانس کمتری برای ابتلا به سرطان برخوردار بودند.

در مطالعه دیگری، عصاره تمشک قرمز مانع رشد سرطان کبد در موش ها شد. خطر گسترش تومور با مصرف دوزهای بالاتر عصاره تمشک کاهش یافت. قبل از اینکه تایید شود که خواص تمشک قرمز به طور قطعی برای پیشگیری یا درمان سرطان مفید است، باید مطالعات انسانی بیشتری انجام شود.

سایر خواص تمشک قرمز

از آنجا که تمشک غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، ممکن است از خواص دیگری نیز برخوردار باشد. برخی دیگر از خواص تمشک قرمز عبارتند از:

می تواند آرتروز را بهبود بخشد

تمشک دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهد.

در یک مطالعه، موش های تحت درمان با عصاره تمشک قرمز، نسبت به موش های گروه کنترل، شانس کمتری برای ابتلا به آرتریت داشتند. علاوه بر این، موش هایی که آرتریت داشتند شاهد علائم کمتری بودند.

در مطالعه دیگری که بر روی موش ها انجام شد مشخص گردید که عصاره تمشک تخریب مفصلی را کاهش می دهد. اعتقاد بر این است که تمشک از طریق مسدود کردن COX-2 (آنزیمی است که مسئول ایجاد التهاب و درد است) از بدن در برابر آرتریت محافظت می کند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

یک فنجان (۱۲۳ گرم) تمشک دارای تنها ۶۴ کالری و ۸ گرم فیبر است. علاوه بر این، بیش از ۸۵٪ این میوه را آب تشکیل داده است. این موضوع باعث می شود تمشک ماده غذایی کم کالری و پر از مواد مغذی باشد.

مواد شیمیایی که به طور طبیعی در تمشک یافت می شوند به کاهش وزن کمک می کنند.

در یک مطالعه، موش هایی که از رژیم غذایی پر از چربی اما دارای تمشک استفاده می کردند، کمتر از موش هایی که همین رژیم را داشتند اما تمشک استفاده نمی کردند، چربی دریافت کردند.

جدیدا بر روی استفاده از مکمل تمشک برای کاهش وزن زیاد تبلیغ می شود. با این حال، تحقیقات کمی بر روی این موضوع انجام شده است.

در یک مطالعه حیوانی، موش هایی که دارای رژیم غذایی چرب بودند و دوزهای بالایی از کتون های تمشک استفاده می کردند، کمتر از موش هایی که در گروه شاهد بودند، چربی دریافت کردند.

تنها مطالعه انسانی انجام شده در مورد کتون تمشک و ارتباط آن با کاهش وزن نشان می دهد که، این مکمل حاوی چندین ماده دیگر مانند کافئین است. بنابراین تعیین این که کدام ماده بر روی کاهش وزن تاثیر می گذارد، دشوار است.

در حالی که شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد مکمل کتون تمشک به کاهش وزن کمک می کنند، اما در کل مصرف تمشک تازه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.

ممکن است با پیری مبارزه کند

تمشک حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است. بنابراین می تواند با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و علائم پیری را کاهش دهد. ارتباط مصرف آنتی اکسیدان ها با افزایش طول عمر در مدل های حیوانی مختلف اثبات شده است. از طرفی این مواد اثرات ضد پیری در بدن انسان دارند.

تمشک دارای ویتامین C زیادی است. بنابراین برای پوست مفید است. این ویتامین ممکن است تولید کلاژن را بهبود بخشد و از آسیب دیدگی پوست در اثر تماس با اشعه UV جلوگیری کند.

یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که در بدن موش های سالم که دارای رژیم غذایی حاوی ۱٪ یا ۲٪ تمشک بودند، عملکرد های حرکتی، از جمله تعادل و قدرت بهبود پیدا کرده است.

نکته پایانی

تمشک دارای کالری کم، اما فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است. این میوه ممکن است در مقابل دیابت، سرطان، چاقی، آرتروز و سایر بیماری ها از بدن محافظت کند و حتی ممکن است اثرات ضد پیری نیز داشته باشد.

تمشک بیشتر در ماه های تابستان و پاییز برداشت می شود. بنابراین سعی کنید این میوه را به شکل تازه در این فصول استفاده کنید. فریز کردن آن برای سایر ماه های سال نیز ایده خوبی است.

منابع:

  1. Red Raspberries and Their Bioactive Polyphenols: Cardiometabolic and Neuronal Health Links
  2. Red raspberries suppress NLRP3 inflammasome and attenuate metabolic abnormalities in diet-induced obese mice
  3. Red raspberries have antioxidant effects that play a minor role in the killing of stomach and colon cancer cells
  4. Fresh raspberry phytochemical extract inhibits hepatic lesion in a Wistar rat model
  5. Dietary Red Raspberry Reduces Colorectal Inflammation and Carcinogenic Risk in Mice with Dextran Sulfate Sodium-Induced Colitis
  6. Anti-inflammatory effects of polyphenolic-enriched red raspberry extract in an antigen-induced arthritis rat model
  7. Antioxidant, Anti-Inflammatory, and Postulated Cytotoxic Activity of Phenolic and Anthocyanin-Rich Fractions from Polana Raspberry (Rubus idaeus L.) Fruit and Juice-In Vitro Study
  8. Evaluation of Beneficial Metabolic Effects of Berries in High-Fat Fed C57BL/6J Mice
  9. Eight weeks of supplementation with a multi-ingredient weight loss product enhances body composition, reduces hip and waist girth, and increases energy levels in overweight men and women
  10. Raspberry differentially improves age-related declines in psychomotor function dependent on baseline motor ability