خواص جوانه گندم برای روده، قلب و تثبیت قند خون به همراه ارزش غذایی این ماده

برای دریافت تمام ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی موجود در دانه گندم، کافی است که جوانه گندم استفاده کنید. جوانه بخش کوچکی از دانه گندم است و در واقع جنین گیاه گندم می باشد. به همین دلیل است که حاوی مواد مغذی بسیاری است. برای آشنایی با خواص جوانه گندم و ارزش غذایی این ماده با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

قبل از هر چیز باید بدانید که خواص جوانه گندم بسیار زیاد است. به طوری که در هر اونس آن می توانید مقدار قابل توجهی تیامین، فولات، فسفر، منگنز و سلنیوم بیابید.

متاسفانه دانه گندم که حاوی جوانه گندم است، در طول فرایند پالایش، که در آن دانه های کامل گندم به آرد سفید تبدیل می شوند، دور ریخته می شود. تولید کنندگان مواد غذایی به دلیل این که چربی موجود در دانه گندم می تواند عمر مفید محصولاتشان را کاهش دهد، این کار را انجام می دهند و خواص جوانه گندم را نادیده می گیرند. به همین دلیل منظور ما در این مطلب از خواص جوانه گندم همان خواص آرد گندم نیست.

در گذشته برای تهیه آرد گندم از سنگ آسیاب استفاده می کردند. به این ترتیب، تمام مواد مغذی مفید دانه گندم در آرد وجود داشت. بعدها، آسیاب های غلتکی بخاری و آسیاب های اتوماتیک معرفی شدند که قادر به افزایش کارایی و سرعت کار بودند. این روش های تهیه آرد نیز مواد مغذی دانه گندم را حفظ می کردند.

با انقلاب صنعتی، آسیاب غلتکی، که یک اختراع جدید بود معرفی شد. این آسیاب به تولید آرد سفید سرعت داده و جوانه و سبوس آن را کم می کرد. به این ترتیب  چیزی که در آرد تهیه شده به این شیوه پیدا می شود، کربوهیدرات و کالری خالی است. به همین دلیل است که امروزه مصرف غذاهای تهیه شده از آرد گندم منجر به افزایش چربی شکم می شود.

خواص جوانه گندم

غنی از آنتی اکسیدان ها

روغن موجود در جوانه گندم فرم مخصوصی از ویتامین E را در خود جای داده است که به نام توکوفرول شناخته شده و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها مواد مضری هستند که موجب آسیب به سلول ها می شوند و می توانند به مرور زمان منجر به بیماری های مزمن شوند.

دریافت آنتی اکسیدان های کافی از طریق غذاهایی مانند گندم، برای سلامتی بسیار مهم است. زیرا مصرف آنتی اکسیدان با پیشگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله American College of Nutrition منتشر شد، محققان ۲۰ درصد رژیم غذایی موش های شرکت کننده در پژوهش را به جوانه گندم اختصاص دادند. این تغییر نشان داد که میزان ویتامین E در بدن موش ها به طور قابل توجهی بهبود یافت و سطح آنتی اکسیدان در بدنشان نیز بالا رفت.

مطالعه حیوانی دیگری که در ترکیه انجام شد نشان داد که خواص جوانه گندم باعث افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی می شود.

مصرف جوانه گندم در ترکیب با رژیم غذایی سالم که حاوی میوه و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان است، می تواند میزان آنتی اکسیدان هایی که بدن شما نیاز دارند تا از بیماری های مزمن جلوگیری کند را فراهم آورد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اضافه کردن جوانه گندم به سالادها، ماست یا سایر پیش غذاهایی که مصرف می کنید یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبرتان است. یادتان نرود که فقط یک اونس جوانه گندم حاوی چهار گرم فیبر است. مصرف فیبر باعث می شود که حرکت دستگاه گوارش منظم شده و حجم مدفوع زیاد شود. به این ترتیب دفع مدفوع راحت تر شده و از یبوست جلوگیری می شود.

توصیه می شود که مردان و زنان به ترتیب ۳۰ الی ۳۸ و ۲۱ الی ۲۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند. ترکیب مصرف یک اونس جوانه گندم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و دانه های جامد می تواند به تامین نیازهای فیبری بدن شما کمک کرذه و از یبوست جلوگیری کند.

تثبیت قند خون

علاوه بر جلوگیری از یبوست، افزایش مصرف فیبر از طریق غذاهایی همچون گندم، می تواند برای قند خون شما مفید باشد. فیبر جذب قند را در جریان خون کاهش می دهد و به تنظیم قند خون کمک می کند و مانع از افت ناگهانی آن می شود.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition، به افراد مبتلا به دیابت به مدت ۸ هفته یا رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد یا رژیم غذایی حاوی فیبر کم داده شد. در پایان مطالعه، محققان دریافتند مصرف فیبر زیاد، نسبت به زمانی که فیبر در رژیم غذایی کم است، باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می شود.

در یکی دیگر از تحقیقات انجام شده توسط Veterans Affairs Medical Center در دانشگاه کنتاکی، ۳۴ مرد مبتلا به دیابت دو بار در روز به مدت هشت هفته مکمل فیبر دریافت کردند. این کار نه تنها باعث بهبود کنترل قند خون در آن ها شد، بلکه باعث کاهش غلظت کلسترول کل و LDL (کلسترول بد) نیز شد.

از آنجا که جوانه گندم غنی از فیبر است، استفاده از آن ممکن است برای قند خون شما سودمند باشد. همراه با این ماده باید مقدار زیادی سبزیجات غیر نشاسته ای، منابع پروتئینی کم چرب و دانه های غنی از فیبر استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

بهبود سلامت قلب

با توجه به ارزش غذایی این ماده که در ادامه این مطلب به آن اشاره می کنیم، گندم می تواند خواص زیادی برای قلبتان داشته باشد. مصرف دانه های کامل منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شوند. لذا مصرف جوانه گندم، یا محصولاتی که حاوی این ماده است، در جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی موثر می باشد.

یک تجزیه و تحلیل که بر روی نتیجه ۴۵ مطالعه انجام شد، نشان داد که مصرف زیاد جوانه گندم با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. به همین دلیل مهم است که به جای مصرف محصولات تصفیه شده مانند آرد سفید و شکر، از محصولات تهیه شده با گندم کامل استفاده کنید.

همان طور که گفتیم جوانه گندم دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند باعث جلوگیری از بیماری های قلبی و جلوگیری از آترواسکلروز و یا سفت شدن شریان ها شود. آترواسکلروز اغلب به دلیل افزایش چربی و کلسترول و به مرور زمان رخ می دهد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیگر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

افزایش وزن

اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید، چند بار در هفته از خواص جوانه گندم استفاده کنید. هر اونس از این ماده حاوی ۱۰۱ کالری است. بنابراین مصرف چند وعده از آن در روز می تواند به افزایش مصرف کالری شما کمک کرده و در طول زمان به افزایش وزن منجر شود.

اما این ویژگی به این معنی نیست که اگر به دنبال کاهش وزن هستید باید جوانه گندم را از برنامه غذایی خود حذف کنید. در این صورت هم می توانید از خواص جوانه گندم بهره مند شوید. فقط کافی است که مصرف کالری خود را تحت نظر داشته باشید و بدانید که هر فنجان از این ماده ۱۰۱ کالری دارد.

جلوگیری از رشد سرطان

به احتمال زیاد به دلیل وجود آنتی اکسیدان های زیاد، گندم و بخش های مختلف آن در پیشگیری و درمان سرطان مفید هستند. نتایج امیدوار کننده ای در مورد خواص جوانه گندم در درمان و پیشگیری از سرطان به دست آمده است. به عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی که در بیمارستان عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه وین انجام شد، نشان داد که Avemar که حاوی عصاره جوانه گندم است، توانست باعث مرگ سلول و توقف رشد سلول های سرطانی روده شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ در مجله Experimental & Clinical Cancer Research منتشر شده نشان داد که Avemar دارای خواص ضد تومور قوی است و قادر به ایجاد مرگ سلولی در بسیاری از سلول های سرطانی در انسان است.

در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا اثربخشی خواص جوانه گندم در درمان سرطان، در انسان مشخص شود، اما این مطالعات نشان می دهد که جوانه گندم می تواند یک محافظت کننده بالقوه در برابر سرطان باشد.

ارزش غذایی جوانه گندم

جوانه گندم با فیبر و پروتئین و همچنین مواد مغذی مانند منگنز، سلنیوم، تیامین، فولات و روی غنی شده است. یک اونس (۲۸ گرم) جوانه گندم شامل موارد زیر است:

  • ۱۰۱ کالری
  • ۱۴٫۵ گرم کربوهیدرات
  • ۶٫۵ گرم پروتئین
  • ۲٫۷ گرم چربی
  • ۳٫۷ گرم فیبر
  • ۳٫۷ میلی گرم منگنز (حدود ۱۸۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۵ میلی گرم تیامین (حدود ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲٫۲ میکروگرم سلنیوم (حدود ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۳۶ میلی گرم فسفر (حدود ۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳٫۴ میلی گرم روی (حدود ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۷۸٫۷ میکروگرم فولات (حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۴ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۶۶٫۹ میلی گرم منیزیم (حدود ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم مس (حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۹ میلیگرم نیاسین (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۸ میلی گرم آهن (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)

روغن جوانه گندم چیست؟

روغن جوانه گندم یک محصول محبوب است که از جوانه گندم استخراج می شود. این روغن غنی از ویتامین E است و تنها یک قاشق غذاخوری آن قادر است تمام نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین کند. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کند. این خاصیت برای حفظ سلامتی و کاهش التهاب مفید می باشد.

اگر چه جوانه گندم بیشتر به عنوان یک افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما روغن جوانه گندم و استفاده از آن در آشپزی و به صورت موضعی یک راه طبیعی برای بهبود سلامت پوست و مو می باشد.

جوانه گندم در مقایسه با سبوس گندم

سبوس گندم، بخشی دیگر از دانه گندم است که در طول پردازش در تولید آرد سفید دور ریخته می شود. این در حالی است که جوانه گندم جنین دانه گندم است و دوز متمرکزی از ویتامین ها و مواد معدنی را در خود جای داده است. سبوس گندم پوسته سفت روی دانه گندم است که غنی از فیبر می باشد.

ارزش غذایی هر دو بخش این گیاه شباهت های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، هر دو سلنیوم، منگنز، فسفر و منیزیم زیادی را در خود جای داده اند. با این حال، جوانه گندم مجموعه ای وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کند، در حالی که سبوس گندم کالری کمتری داشته و دارای سه برابر فیبر بیشتر است.

هشدارها لازم در مورد مصرف گندم

اگرچه خواص جوانه گندم غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، اما ممکن است برای همه افراد مفید نباشد. کسانی که دارای حساسیت به گلوتن یا آلرژی به گندم هستند یا افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند، با مصرف این دانه دچار واکنش آلرژیک می شوند.

توجه داشته باشید که حتی سایر محصولات تهیه شده از گندم مانند پروتئین گندم نیز حاوی گلوتن هستند. اگر بعد از خوردن گندم، علائم منفی نظیر تهوع، اسهال، سوء هاضمه یا خارش را تجربه کردید، باید بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.