خواص جینسنگ هندی در بهبود سرطان، کاهش استرس و تقویت قوای جنسی

یکی از گیاهانی که به طور فزاینده ای در جهان پزشکی مورد توجه قرار گرفته است، آشواگاندا (جینسنگ هندی) و یا Withania somnifera است. این گیاه سالیان سال است که در سیستم پزشکی باستانی هندی، آیورودا و همچنین طب چینی استفاده می شود. خواص جینسنگ هندی برای بدن بسیار زیاد است. این ماده دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد استرس، ضد التهابی، ضد باکتری و ضد تشنج است.

اجزای زیست شناختی فعال در این گیاه عبارتند از:

  • آلکالوئیدها
  • لاکتون های استروئیدی
  • ساپونین ها
  • آهن
  • کولین

جنسینگ هندی همچنین شامل ۱۸ اسید چرب مختلف و چندین پلی فنول و فیتوسترول است.

ریشه و برگ های این گیاه برای اهداف دارویی استفاده می شوند. ریشه آن هم به صورت پودر و هم به صورت تازه در بازار موجود است و شما می توانید آن را به شکل جویدنی یا دم کرده استفاده کنید. انواع قرص و یا مکمل کپسولی و عصاره مایع آن نیز موجود است. ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را به معرفی خواص جینسنگ هندی اختصاص داده ایم.

خواص جینسنگ هندی

استرس را از بین می برد

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Indian Journal of Psychological Medicine منتشر شده نشان داد که جینسنگ هندی در کاهش استرس و همچنین عوارض جانبی آن بسیار مفید است. افرادی که دچار استرس هستند، هر زمان که در معرض بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) قرار می گیرند باید از این گیاه استفاده کنند.

خواص جینسنگ هندی می تواند هم به استرس حاد و هم استرس مزمن کمک کند. این کار به عنوان یک تونیک در بدن عمل می کند و بدن شما را با تنش سازگاری کرده و سیستم عصبی و غدد فوق کلیوی را تقویت می کند. به علاوه، بدن و ذهن را تازه کرده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

قدرت مغزی را تحریک می کند

براساس یک مطالعه منتشر شده در Phytotherapy Research در سال ۲۰۱۰، خواص جینسنگ هندی در درمان آلزایمر موثر است. مواد شیمیایی متعددی در این گیاه وجود دارد که به بهبود تولید استیل کولین که فرستنده اصلی سیگنال های عصبی است، کمک می کند. این کار به نوبه خود توانایی های شناختی را که شامل تفکر، تمرکز و حافظه می شوند را بهبود می دهد.

این ماده حتی می تواند رشد بخش هایی از سلول های عصبی را که قبلا آسیب دیده اند، تحریک کند. بنابراین به کاهش خطر بیماری های ذهنی مرتبط با سن مانند بیماری های پارکینسون و آلزایمر کمک می کند.

برای محافظت از مغز خود در برابر انحطاط، بعد از مشورت با پزشک، شروع به مصرف مکمل جینسنگ هندی کنید.

از بدن در مقابل سرطان محافظت می کند

مطالعات متعدد نشان داده اند که بعد از مصرف این گیاه ممکن است علائم مثبتی ایجاد شده و باعث جلوگیری یا توقف رشد سرطان شود. این ماده خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بسیار زیادی دارد. اجزای آن می توانند در جلوگیری از رشد بسیاری از انواع سلول های سرطانی مانند پستان، روده بزرگ، لوسمی، ریه، ملانوم، پروستات و سارکوم مفید باشند.

علاوه بر این، می تواند اثرات شیمی درمانی و اشعه درمانی را بر روی سلول های سرطانی افزایش دهد و از سلول های سالم در برابر آسیب های ناشی از روش های متعارف درمان سرطان محافظت کند.

سیستم ایمنی را بهبود می دهد

یکی دیگر از خواص جینسنگ هندی برای بدن این است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. زیاد بودن آنتی اکسیدان ها، باعث افزایش تولید سلول های سفید خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود.

این فرایند سلامت کلی بدن را بهتر می کند و شانس ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. علاوه بر این، خواص جینسنگ هندی می تواند زمانی که شما احساس ضعف می کنید به شما انرژی بیشتر دهد و در بهبودی پس از بیماری تاثیر بگذارد.

نوشیدن یک فنجان چای این گیاه به طور منظم، سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه می دارد.

نکته: چای جینسنگ هندی برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مضر است.

با افسردگی مبارزه می کند

جینسنگ هندی دارای خواص ضد افسردگی و ضد استرس است که موثرتر از داروهای قدرتمندی است که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۰ توسط محققان موسسه علوم پزشکی در دانشگاه هندوانای هند انجام شد نشان داد که جینسنگ هندی حالت های تثبیت شده را در بیماران مبتلا به اختلالات رفتاری به وجود می آورد.

علاوه بر این، این گیاه باعث ایجاد خواب آلودگی که یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی برای درمان افسردگی است،  نمی شود. برای کنترل افسردگی و اضطراب باید به صورت خوراکی و تحت هدایت پزشک از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی استفاده می شود

جینسنگ هندی به عنوان یک داروی تقویت کننده غرایز جنسی عمل می کند. در واقع، یک تحقیق آزمایشی که در سال ۲۰۱۳ به بررسی فعالیت اسپرماتوژنز این گیاه پرداخته است نشان می دهد، این گیاه می تواند تعداد اسپرم، حجم اسپرم و تحرک اسپرم را افزایش دهد.

  • یک قاشق چای خوری پودر جینسنگ هندی را در یک لیوان شیر گرم بریزید و آن را دو بار در روز بنوشید.
  • متناوبا می توانید کپسول های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی آن را ۲ بار در روز به مدت حدود یک ماه مصرف کنید.

آرتریت را درمان می کند

به علت خواص ضد التهابی، این گیاه در درمان روماتیسم و استئوآرتریت بسیار موثر است. خواص ضد التهابی آن ناشی از آلکالوئید، ساپونین و لاکتون استروئیدی موجود در این گیاه می باشد.

این ماده کمک می کند تا التهاب و درد در مفاصل و به خصوص سفتی صبحگاهی مفاصل کم شود. علاوه بر این، مصرف این گیاه موجب ترویج انرژی، افزایش قدرت و نشاط می شود. این عوامل برای مدیریت زندگی در هنگامی که از بیماری هایی مانند آرتریت رنج می برید ضروری است.

استفاده موضعی از پودر ریشه جینسنگ هندی در برابر درد آرتروز و التهاب بسیار موثر است.

با دیابت مبارزه می کند

در طب آیورودا، سال هاست که از خواص جینسنگ هندی برای درمان دیابت استفاده می شود. برخی مطالعات نیز نتایج مثبتی را بعد از مصرف این ماده، به ویژه در کنترل قند خون بعد از خوردن غذا نشان داده اند.

کسانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند، در سوخت و ساز کربوهیدرات ها مشکل دارند. این گیاه در متابولیسم کربوهیدرات نقش داشته و همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و عوارض ناشی از دیابت را کاهش دهد.

قبل از مصرف جینسنگ هندی همراه با داروهای دیابت، از پزشک کمک بگیرید. زیرا نظارت دقیق بر روی قند خون در این حالت بسیار ضروری است.

این گیاه قد را بلند می کند

اگر می خواهید قد خود را چند اینچ افزایش دهید، مطمئنا می توانید از این گیاه برای این کار استفاده کنید. جینسنگ هندی می تواند تولید هورمون رشد را که به افزایش قد کمک کند، تحریک کند. علاوه بر این، ساختار اسکلتی استخوانی را گسترده تر و متراکم تر می کند.

  • ۲ قاشق غذاخوری پودر جینسنگ هندی و کمی قند را به یک لیوان شیر گاو گرم اضافه کنید.
  • هر روز و حداقل به مدت ۴۵ روز قبل از خواب این نوشیدنی را مصرف کنید.

تیروئید را تحریک می کند

جینسنگ هندی می تواند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید کمک کند. این گیاه می تواند غدد آدرنال و تیموس، که از عملکرد غده تیروئید حمایت می کنند را تحریک کند. این گیاه به کاهش خستگی و استرس، که از علائم شایع کم کاری تیروئید است نیز کمک می کند. همچنین می تواند سطح انرژی را افزایش دهد.

  • به صورت روزانه از عصاره این گیاه استفاده کنید.
  • البته برای اطلاع از دوز مناسب مصرفی این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار: اگرچه جینسنگ هندی دارای مزایای زیادی برای سلامتی است، اما باید تحت نظارت پزشک استفاده شود. این گیاه در برخی افراد ممکن است باعث واکنش آلرژیک، سردرد، مشکلات دستگاه گوارش و مشکلات خواب شود. همچنین مصرف این گیاه برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.