موسیر جزء خانواده ی سیر و پیاز است، اما فاقد بوی سولفوریک قوی و بخارات آزاردهنده می باشد.
برگ های آن دراز و میان تهی و گل هایش به رنگ سرخ یا بنفش است. پیاز آن در مناطق کوهستانی می روید که از آن ترشی درست می کنند.
ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یک سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت که آن ها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در مسیر آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود و آن را در آفتاب خشک می کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.
مصرف موسیر در فرانسه بسیار رایج است.
موسیر نسبت به پیاز برای پخت مناسب تر می باشد؛ به ویژه برای افرادی که به طعم و بوی پیاز حساس هستند.

موسیر نسبت به پیاز شیرین تر و هضم آن نیز آسان تر است.
درست است که موسیر شبیه پیاز و سیر است ولی بر خلاف پیاز، گل های آن تخم نمی دهد و دارای پیازچه های زیادی می شود و بر خلاف سیر، بوی مطبوعی دارد و نرم تر از سیر است و زود کوبیده و له می شود.
موسیر گونه های زیادی دارد و بهترین آن رنگ قرمز مِسی دارد که آن را خشک کرده و می سایند و در ادویه و غذا مخلوط می کنند

در زیر به برخی خواص درمانی و داروئی موسیر اشاره میکنیم:

خواص داروئی گیاه موسیر
از فرآورده‌های موسیر برای کم کردن قند خون در افراد دیابتی مورد استفاده است و هم چنین از خواص گندزدائی آن برای دفع انگل ها همراه غذا از آن استفاده می‌شده است و علاوه بر آن برای ضدعفونی کردن آب مورد استفاده داشته است.

خواص درمانی موسیر
مقوی، اشتها آور، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش (از بین بردن انقباضات دردناک معده و روده) وبادشکن – ضد عفونی کننده – پایین آورنده فشار خون – بازدارنده رشد جرمهای گرام نگاتیو گروههای تیفوئید و شبه حصبه یا پاراتیفوئید و ورم روده کوچک میباشد – همچنین خاصیت جرم کشی دارد و همچنین موجب اتساع شریانها و رفع تصلب شرائین میشود مدر – قاعده آور – معرق و ضد سم است .همچنین برای تصفیه آواز – رفع نفس تنگی – فراموشی – فلج – رعشه و اکثر بیماریهای عصبی مفید استدردهای مفاصل – سیاتیک – نقرس – درد لگن خاصره و امثال اینها را تسکین میدهد و برای قطع اخلاط غلیظه – دفع بادهای تهی گاه خارج ساختن زالوی در حلق مانده – برای اخراج اقسام کرم معده و کرم کدو مفید است . در سرد مزاجان برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم مفید است

ترکیبات شیمیایی
موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود ۱-۰/۰۶ درصد اسانس میباشد که شامل آلیل پروپیل – دی سولفید و دو ترکیب گوگردی میباشد همچنین دارای آلیسین – آلیساتین ۱و۲ میباشد