روغن بذر هویج دارای خواص فراوانی برای بدن، به خصوص در برابر باکتری ها و قارچ ها است. در واقع، برخی مطالعات نشان می دهد که این ماده حتی می تواند برخی از سلول های سرطانی را از بین ببرد. در بین تمام خواص روغن بذر هویج می توان به بارزترین آن ها یعنی تاثیر آن بر روی پوست و مو اشاره کرد. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی و مفید است. روغن بذر هویج غنی از آنتی اکسیدان ها است.

ما معتقدیم که با خواندن ادامه این مطلب مجله پیام سلامت و از شنیدن خواص روغن بذر هویج حتما شگفت زده خواهید شد.

خواص روغن بذر هویج

این ماده قارچ ها و باکتری ها را می کشد

یکی از مهمترین خواص روغن بذر هویج توانایی آن برای از بین بردن برخی از باکتری ها و قارچ ها است. در واقع، این روغن یک ماده ضد ویروسی بسیار قوی و قدرتمند است. باکتری ها و قارچ هایی که توسط این روغن قابل درمان هستند عبارتند از:

درماتوفیت ها

کراتین برای رشد این قارچ ها ضروری است. عفونت های درماتوفیت معمولا بر روی مو، پوست و ناخن تأثیر می گذارند و از تماس مستقیم با افراد، حیوانات و خاک آلوده به قارچ، منتقل می شود.

Cryptococcus neoformans

برای اکثر افراد، عفونت با C. neoformans علائمی ندارد و یا قابل تشخیص نیست. با این حال، در بعضی از افراد (مخصوصا کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند) این عفونت می تواند علائم ریوی و بیماری های عصبی مانند احساس سردرگمی، سردرد و تب را ایجاد کند.

Alternaria alternata

این قارچ در برگ ها زندگی می کند و می تواند سبب پوسیدگی محصول شود.

اشرشیا کولی

عفونت E. coli می تواند باعث اسهال شود و در برخی موارد ناهنجاری و نارسایی کلیوی به وجود می آورد.

سالمونلا

تخمین زده شده است که این باکتری سالانه یک میلیون نفر را در جهان بیمار می کند. یکی از میکروب هایی که موجب مسمومیت غذایی می شود سالمونلا می باشد. این باکتری باعث اسهال، تب و گرفتگی عضلات معده می شود. این علائم در عرض ۱۲ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض باکتری رخ می دهد و می تواند چهار تا هفت روز طول بکشد. این بیماری معمولا به خودی خود درمان می شود.

کاندیدا

عفونت های مخمری ناشی از کاندیدا آلبیکنس شایع ترین نوع عفونت های مخمر هستند. افراد مبتلا به عفونت کاندیدا اغلب زود خسته می شوند، دچار سینوزیت مزمن می شوند و مشکلات آلرژیک دارند.

Acinetobacter

باکتری گرم منفی Acinetobacter باعث برخی از عفونت های جدی از جمله موارد زیر می شود:

  • پنومونی
  • عفونت های ادراری
  • مننژیت ثانویه
  • اندوکاردیت عفونی
  • عفونت ناشی از سوختگی و زخم

این نوع باکتری ها بیشتر در محیط های بیمارستانی یافت می شوند.

Stenotrophomonas maltophilia

این ویروس معمولا در محیط های بیمارستان حضور دارد. عفونت با S. maltophilia نادر است اما می تواند در بیماران سرطانی، کسانی که تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک و افراد استفاده کننده از آنتی بیوتیک رخ دهد.

Aedes albopictus

Aedes albopictus یک نوع پشه است. پشه های Aedes albopictus اغلب تب زرد، تب دنگ، زیکا و انواع ویروس های خطرناک دیگر را گسترش می دهند.

ممکن است با سلول های سرطانی مبارزه کند

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که روغن بذر هویج دارای خواص ضد سرطانی در برابر لوسمی حاد میلوئید، سرطان روده بزرگ و سلول های سرطانی پستان است. یک مطالعه حیوانی برای بررسی خواص روغن بذر هویج بر روی سرطان پوست (یعنی کارسینوم سلول سنگفرشی) در موش ها انجام شد. یافته های این تحقیق نشان داد که روغن بذر هویچ تاثیر قوی بر روی رشد سلول های سرطانی دارد.

خواص روغن بذر هویج برای پوست و مو
خواص روغن بذر هویج برای پوست و مو

این روغن یک کرم ضد آفتاب طبیعی است

مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ توسط متخصصان Indian university به منظور بررسی خواص روغن بذر هویج منتشر شد. منابع مختلف ادعا می کنند که این مطالعه نشان می دهد که این روغن دارای SPF حدود ۴۰ است و یک عامل مسدود کننده UV می باشد.

این مطالعه در واقع SPF محصولات طبیعی با ترکیبات مختلف گیاهی را بررسی کرد. محققان دریافتند که محصول حاوی مواد گیاهی، از جمله روغن بذر هویج، دارای عیار حفاظتی ۴۰ یا بیشتر است. محققان معتقدند که عیار حفاظتی روغن بذر هویج مانند عیار حفاظتی کرم های ضد آفتاب شیمایی نیست و دقیقا همان تاثیر را روی پوست ندارد. اما ارزش امتحان کردن را دارد.

روغن بذر هویج یک ماده آنتی اکسیدانی قوی است

مانند روغن های گیاهی دیگر، روغن بذر هویج حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند در برابر بیماری ها از بدن محافظت کنند. به طور خاص در آزمایشات مختلف، تاثیر پلی فنل های موجود در این روغن بر روی کبد حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است. روغن بذر هویج از کبد در برابر آسیب دیدگی محافظت کرده و تاثیر رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی می شوند را خنثی می کند.

این ماده از سلامت پوست و مو محافظت می کند

در طب سنتی از این روغن برای ارتقاء سطح سلامت پوست استفاده می شود. همان طور که در بالا نیز ذکر کردیم این روغن غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است. بنابراین احتمالا می تواند از پوست و مو در برابر آسیب های مختلف محافظت کند. در طب سنتی از خواص روغن بذر هویج برای بهبودی آبسه ها، جوش و زخم ها استفاده می شود. این اثر نیز اثبات نشده اند اما بعید است که استفاده از آن، این شرایط را بدتر کند.

روش استفاده از روغن بذر هویج

همیشه محصولاتی مانند روغن های گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. این روغن ها باید به صورت صنعتی تولید شده و دارای مهر استاندارد و بسته بندی نشان دار باشند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که روغن بذر هویج با اسانس هویج و روغن هویج تفاوت دارد. بنابراین به چیزی ک خریداری می کنید توجه کنید. روغن بذر هویج از دانه های هویج وحشی فشرده شده استخراج می شود، در حالی که اسانس هویج از خود هویج یا بذر هویج معمولی گرفته می شود.

شما می توانید به دو شیوه مختلف از این روغن استفاده کنید. یا در روش های مختلف آروماتراپی از آن استفاده کنید و یا به صورت مستقیم آن را روی پوست بمالید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص آب هویج برای بدن و ارزش غذایی این ماده

روش تهیه کرم آلوئه ورا و هویج برای درمان زخم و سوختگی های جزئی

خواص هویج وحشی برای چشم، قلب و دستگاه گوارش به همراه ارزش غذایی این گیاه

[/quote]

عوارض جانبی احتمالی

منابع زیادی استفاده از خواص روغن بذر هویج را برای درمان مشکلات مختلف پیشنهاد می کنند. اما از آنجایی که هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی مصرف آن انجام نشده است، قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید. مادران باردار و شیرده باید از مصرف این ماده اجتناب کنند.

اگر بعد از استفاده از روغن بذر هویج واکنش آلرژیک را تجربه کردید، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید. روغن بذر هویج تا به حال تداخل دارویی شناخته شده ای نداشته است.

منابع:

  1. Luteolin, a flavonoid with potential for cancer prevention and therapy
  2. The assessment of biological activities associated with the major constituents of the methanol extract of ‘wild carrot’ (Daucus carota L) seeds
  3. Chemical characterization and biological activity of essential oils from Daucus carota L. subsp. carota growing wild on the Mediterranean coast and on the Atlantic coast
  4. Symptoms of C. neoformans Infection
  5. Antifungal activity of the carrot seed oil and its major sesquiterpene compounds
  6. Inhibitory Activity and Chemical Characterization of Daucus carota subsp. maximus Essential Oils
  7. Stenotrophomonas Maltophilia
  8. Chemopreventive effects of wild carrot oil against 7,12-dimethyl benz(a)anthracene-induced squamous cell carcinoma in mice
  9. The antioxidant and anticancer effects of wild carrot oil extract
  10. Larvicidal and acetylcholinesterase inhibitory activities of apiaceae plant essential oils and their constituents against aedes albopictus and formulation development
  11. UV-blocking potential of oils and juices
  12. Antioxidant and hepatoprotective activities of the oil fractions from wild carrot
  13. Antioxidant properties of cold-pressed black caraway, carrot, cranberry, and hemp seed oils