خواص روغن فندق برای پوست

روغن فندق مایع استخراج شده از دانه فندق توسط دستگاه روغن گیری است. این روغن معمولا برای پخت و پز و تهیه سس سالاد استفاده می شود. اما برای مراقبت از مو و به عنوان یک روغن حامل برای آروماتراپی یا ماساژ نیز کاربرد دارد. در کنار این خواص، روغن فندق می تواند به عنوان یک محصول مراقبت از پوست نیز مورد استفاده قرار گیرد. این روغن با ویتامین های تغذیه کننده پوست و اسیدهای چرب ضروری غنی شده است. این مواد به محافظت از پوست در مقابل آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص روغن فندق برای پوست صحبت می کنیم.

خواص روغن فندق برای پوست

این روغن برای پوست های حساس بسیار ایمن است

در اغلب موارد روغن فندق برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، ایمن است. اگر چه این ماده مرطوب است اما رطوبت این ماده متفاوت از رطوبت محصولاتی است که بر پایه الکل هستند. رطوبتی که بر اساس الکل تامین می شود می تواند پوست را خشک یا تحریک کند. روغن فندق یک رطوبت رسان طبیعی و بدون الکل است که معمولا باعث تحریک پوست نمی شود.

این روغن پوست را آبرسانی می کند

مقدار ویتامین E و اسید چرب زیاد در روغن فندق می تواند به افزایش منبع آب ترشح شده در لایه های بیرونی پوست کمک کند. ویتامین E علاوه بر مرطوب نگه داشتن پوست به بهبود الاستیک آن نیز کمک می کند.

این روغن مرطوب کننده پوست است

اسید چرب امگا و ویتامین E، این روغن را به یک منبع مرطوب کننده موثر تبدیل کرده است. این مواد باعث ایجاد یک مانع طبیعی چرب می شود که به پوست شما کمک می کند آب را در خود حفظ کرده و خشک نشود.

این روغن را می توان به عنوان قابض استفاده کرد

روغن فندق حاوی تانن است. تانن ها آنتی اکسیدان های قوی هستند. تانن های موجود در روغن فندق؛ آن را به یک منبع موثر رطوبت زا تبدیل کرده است. این ماده می تواند به خشک شدن پوست های چرب کمک کرده، منافذ پوست را کوچک کرده و باکتری ها را از بین ببرد.

این روغن تولید کلاژن را افزایش می دهد

کلاژن یک پروتئین ضروری است که در استخوان ها، اندام ها و تاندون ها وجود دارد. این ماده به تولید ساختار پوست و قدرت کشش آن کمک می کند. پوست ما با افزایش سن، قدرت کشسانی خود را از دست می دهد. اما ویتامین E می تواند با تولید کلاژن، این قدرت را در پوست افزایش دهد. کلاژن با کاهش آنزیمی که منبع کلاژن را از بین می برد، افزایش پیدا می کند.

این روغن جای زخم را از بین می برد

استفاده از محصولات حاوی ویتامین E به پوست شما کمک می کند تا بتواند جای زخم را از بین ببرد. در یک مطالعه، کودکان مبتلا به زخم های جراحی که سه بار در روز ویتامین E را به پوست خود می مالیدند، گوشت اضافه روی زخمشان ایجاد نشد.

با این حال، یک مطالعه دیگر نشان داد که ویتامین E، در بهبود جای زخم، نتیجه بهتری از پمادهای تهیه شده بر پایه روغن ندارد. در این مطالعه یک سوم افرادی که از ویتامین E استفاده می کردند، بثورات پوستی خارش داری که به نام درماتیت تماس شناخته می شود را تجربه کردند.

این روغن چروک های ریز را درمان می کند

ویتامین E موجود در روغن فندق ممکن است به کاهش خطوط ریز روی پوست کمک کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم برای مراقبت از پوست است زیرا به پوست شما کمک می کند که خود را ترمیم کند و آب را به لایه خارجی برساند.

با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده اند که محصولات حاوی ویتامین E و C در مبارزه با نشانه های پیری موثر تر از محصولات حاوی ویتامین E هستند. روغن فندق حاوی ویتامین C نیست.

تحقیقات نشان داده اند که منابع درمانی حاوی اسیدهای چرب مانند روغن  فندق می توانند باعث کاهش ظاهر خطوط و چروک های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب شوند.

این روغن از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند

نور خورشید رادیکال های آزاد ایجاد می کند. این رادیکال ها می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند و منجر به ایجاد نشانه های پیری پوست شوند. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد و مراقبت از غشاهای سلولی در برابر آسیب ناشی از نور خورشید، به محافظت از بدن شما کمک می کند.

این روغن برای کاهش هیپرپیگمانتاسیون مفید است

هیپرپیگمانتاسیون بیماری است که باعث می شود پوست تیره تر شود. این بیماری می تواند بخش های کوچک و بزرگی از پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. هیپرپیگمانتاسیون می تواند ناشی از عوامل متعددی، از جمله موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • بارداری
  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

روغن فندق غنی از ویتامین E است و شواهد تجربی که بر اساس یافته های یک تحقیق علمی است نشان می دهد که ویتامین E می تواند هیپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا واقعا اثربخشی این ماده در درمان هیپرپیگمانتاسیون تعیین شود.

خواص روغن فندق برای پوست
خواص روغن فندق برای پوست

نحوه استفاده از خواص روغن فندق برای پوست

شما می توانید روغن فندق را مستقیما روی پوست بمالید و یا با روغن های دیگر ترکیب کنید. همچنین می توانید از آن به عنوان پایه لوسیون و کرم های مرطوب  کننده خانگی استفاده کنید. قبل از استفاده از این ماده به صورت زیر تست حساسیت انجام دهید.

  • مقدار از روغن را روی پوست ساعت بمالید.
  • روی آن را باند پیچی کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • اگز سوزشی احساس کردید پوست را بشویید و دیگر از روغن فندق استفاده نکنید. اما اگر سوزشتان شدید است، با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر در عرض ۲۴ ساعت هیچ التهاب یا تحریکی ایجاد نشد، می توانید از این ماده برای جاهای دیگر بدن نیز استفاده کنید.

وقتی تست حساسیت را انجام دادید و متوجه شدید که به روغن فندق حساسیت ندارید، به شیوه زیر از این ماده استفاده کنید:

  • صورت یا هر ناحیه دیگری از پوست را که می خواهید با این روغن تقویت کنید، به مدت ۲۰ ثانیه با یک حوله گرم و مرطوب بپوشانید.
  • سپس حوله را بردارید و حدود ۱/۲ قاشق چای خوری روغن فندق را روی پوست ماساژ دهید. بسته به میلتان و وسعت پوست می توانید بیشتر یا کمتر استفاده کنید.
  • ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  • سپس به آرامی پوست را بشویید.

این کار صورت را پاک کرده و اکثر مشکلات پوستی را برطرف می کند. شما می توانید از روغن فندق به عنوان پاک کننده پوست هر روز صبح یا شب استفاد کنید. اگر می خواهید شب ها از این روغن استفاده کنید، قبل از از استعمال آن، کرم شب روی پوست بمالید.

عوارض و خطرات احتمالی

تحقیقات انجام شده درباره عوارض جانبی ناشی از مصرف روغن فندق برای مراقبت از پوست محدود است. اما متخصصان American College of Allergy, Asthma, and Immunology به افرادی که به آجیل درختی (مانند فندق) آلرژی دارند توصیه می کنند که از مصرف روغن های تهیه شده از آجیل های درختی یا محصولات حاوی این نوع روغن ها اجتناب کنند.

حتی اگر به آجیل درختی حساسیت نداشته باشید، باید پیش از استفاده از روغن فندق، تست حساسیت انجام دهید.

روغن فندق غنی از ویتامین E است که برای بدن خواص زیادی دارد. با این حال، مصرف بیش از حد این ویتامین از طریق رژیم غذایی، مکمل و یا محصولات مراقبت از پوست می تواند به سلامت بدن آسیب برساند.

مصرف بیش از حد ویتامین E باعث ایجاد علائم زیر می شود:

  • خستگی
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • نفخ
  • اسهال

اگر درباره مصرف ویتامین E نگران هستید، قبل از شروع مصرف این روغن، با پزشک مشورت کنید.

اگر داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنید، باید قبل از مصرف این ماده با پزشک صحبت کنید. مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند اثرات این داروها را افزایش دهد، و در نهایت منجر به افزایش خونریزی و افزایش زمان لخته شدن خون شود.

نکته پایانی

استفاده از روغن فندق روی پوست می تواند مزایای بسیاری از جمله صاف کردن و آبرسانی به پوست را به همراه داشته باشد. از طرفی روغن فندق به طور کلی ایمن و بی خطر است، اما همیشه قبل از استفاده از آن، با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  1. Skin anti-aging strategies
  2. Astringency: A More Stringent Definition
  3. A prospective study in children: Pre- and post-surgery use of vitamin E in surgical incisions
  4. Cosmeceuticals for Hyperpigmentation: What is Available
  5. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation
  6. Skin wrinkling: can food make a difference