خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از معدود موادی است که می توان آن را به عنوان یک “ماده غذایی فوق العاده عالی” طبقه بندی کرد. ترکیب بی نظیری از اسیدهای چرب موجود در این روغن می تواند تأثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت بدن داشته باشد. از بین بردن چربی ها، بهبود عملکرد مغز و چندین مورد دیگر همگی از خواص روغن نارگیل به حساب می آیند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با ۱۰ خاصیت علمی این روغن آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

مهمترین خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسیدهای چربی است که خواص دارویی قوی دارند

روغن نارگیل دارای چربی های اشباع شده سالمی است که نسبت به سایر چربی های موجود در رژیم غذایی، اثرات متفاوتی بر روی بدن دارند. این چربی ها می توانند روند چربی سوزی را تقویت کرده و انرژی سریعی را برای بدن و مغز تأمین کنند. این چربی ها کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب را در خون افزایش داده و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شوند.

به بیشتر چربی های موجود در رژیم غذایی، تری گلیسیرید با زنجیره بلند گفته می شود. اما چربی موجود در روغن نارگیل به عنوان تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​(MCTs) شناخته می شود. این بدان معنی است که اسیدهای چرب موجود در این روغن نسبت به بیشتر چربی های دیگر کوتاه تر هستند. وقتی این نوع چربی ها را می خورید؛ مستقیماً وارد کبد یعنی جایی که از آنها به عنوان منبع سریع انرژی استفاده می شود یا به کتون تبدیل می شوند؛ می شود.

کتون ها می توانند خواص زیادی برای مغز داشته باشند. مطالعات زیادی بر روی استفاده از آنها به عنوان درمانی برای بیماری صرع، آلزایمر و سایر بیماری ها انجام شده است.

کسانی که زیاد روغن نارگیل می خورند؛ سالم تر از دیگران هستند

نارگیل یک ماده غذایی عجیب و غریب برای ایرانی ها و حتی غربی هاست. اما بیشتر ساکنین شرق کره زمین از این روغن به صورت روزانه استفاده می کنند. در برخی از نقاط جهان، نارگیل و روغن گرفته شده از این میوه، یک ماده اصلی در رژیم غذایی روزانه افراد است. در این کشورها چندین نسل از این روغن استفاده کرده اند.

بهترین نمونه از چنین جمعیت هایی؛ توکلائوی ها هستند که در اقیانوس آرام جنوبی زندگی می کنند. آنها قبلاً بیش از ۶۰٪ کالری خود را از طریق مصرف نارگیل دریافت می کردند. با بررسی وضعیت بدن این افراد مشخص شد که آنها از نظر سلامت در درجه بسیار خوبی قرار دارند و شیوع بیماری های قلبی در بین‌شان کم است. نمونه دیگری از افرادی که زیاد از نارگیل استفاده می کنند و بدن سالمی دارند؛ کیتاوان ها هستند.

روغن نارگیل می تواند چربی سوزی را افزایش دهد

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان است. برخی تصور می کنند که چاقی فقط به میزان کالری که دریافت می کنند بستگی دارد. اما برخی دیگر معتقدند که منبع دریافت کالری نیز در این بین مهم است.

این یک واقعیت است که غذاهای مختلف به روش های مختلفی بر روی بدن و هورمون ها تأثیر می گذارند. اگر بخواهیم از این منظر به غذاهایی که می خوریم توجه کنیم باید بگوییم که کالری با کالری فرق می کند.

کالری تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط ​​(MCTs) که در روغن نارگیل یافت می شوند نسبت به کالری که از طریق تری گلیسیریدهای دارای زنجیره بلند وارد بدن می شوند؛ چربی سوزی بدن را بیشتر افزایش می دهند.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم MCT در روز طی ۲۴ ساعت مصرف انرژی را ۵٪ افزایش داده و در کل باعث می شود بدن حدود ۱۲۰ کالری در روز بیشتر بسوزاند.

خواص روغن نارگیل
خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند میکروارگانیسم های مضر را از بین ببرد

اسید لوریک ۱۲ کربنی حدود ۵۰٪ از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد. هنگامی که اسید لوریک هضم می شود؛ ماده ای به نام مونولورین تشکیل می دهد. هم اسید لوریک و هم مونولورین می توانند پاتوژن های مضر مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرند.

به عنوان مثال این مواد برای از بین بردن باکتری های Staphylococcus aureus (پاتوژن های بسیار خطرناکی هستند) و مخمر کاندیدا آلبیکنس (عامل اصلی عفونت های مخمر در بدن انسان) به شما کمک می کنند.

روغن نارگیل می تواند گرسنگی را کاهش دهد و باعث شود کمتر غذا بخورید

یکی از ویژگی های جالب اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل این است که می توانند احساس گرسنگی را کاهش دهند. این ویژگی ممکن است به نحوه متابولیسم این چربی ها مربوط باشد. زیرا کتونی که بر اثر هضم این اسیدها تولید می شود؛ می تواند اثر کاهنده بر روی اشتها داشته باشد.

در یک مطالعه از مقادیر مختلفی از تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط ​​و طولانی برای تغذیه ۶ مرد سالم استفاده شد. مردانی که بیشترین میزان MCT را مصرف کرده بودند، به طور متوسط ​​در روز ۲۵۶ کالری کمتر خوردند.

یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۴ مرد سالم انجام شد کشف کرد که مصرف MCT زیاد در وعده صبحانه باعث می شود که در وعده ناهار کالری کمتری مصرف شود. البته این مطالعات کوچک، و فقط برای مدت کوتاهی انجام شده بود. اما اگر اثبات شود که این تأثیر در بدن ادامه دارد؛ می توان نتیجه گرفت که مصرف این اسیدها در طولانی مدت و در عرض چندین سال می تواند منجر به کاهش وزن بدن شود.

اسیدهای چرب موجود در نارگیل باعث کاهش تشنج می شوند

مطالعات زیادی در مورد تاثیر رژیم کتوژنیک (این رژیم حاوی کربوهیدرات بسیار کم و چربی زیادی است) بر روی درمان اختلالات مختلف انجام شده است. شناخته شده ترین کاربرد درمانی این رژیم غذایی، درمان صرع مقاوم به دارو در کودکان است.

در این رژیم غذایی باید کربوهیدرات بسیار کم و چربی زیادی استفاده شود. به این ترتیب رعایت این برنامه منجر به افزایش غلظت کتون ها در خون می شود. این رژیم غذایی به طور چشمگیری می تواند میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش دهد. حتی برای افرادی که با وجود مصرف دارو نمی توانند بیماری خود را کنترل کنند نیز مفید است.

از آنجا که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به کبد منتقل شده و در آنجا به کتون تبدیل می شوند؛ اغلب در بین بیماران صرعی برای القای کتوز کاربرد دارد. البته در رژیم کتو مصرف کمی کربوهیدرات نیز مجاز است.

روغن نارگیل می تواند کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب را افزایش دهد

روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع طبیعی است که کلسترول HDL را در بدن افزایش می دهند. این چربی ها ممکن است برای تبدیل کلسترول LDL به کلسترولی که کمتر برای بدن مضر است نیز مفید باشند.

بسیاری از متخصصان معتقدند که روغن نارگیل نسبت به بسیاری از چربی های دیگر، به دلیل افزایش HDL، می تواند برای سلامت قلب مفیدتر باشد. در یک مطالعه که بر روی ۴۰ زن انجام شد مشخص گردید که روغن نارگیل در مقایسه با سایر چربی ها مانند روغن سویا، کلسترول تام و LDL را کاهش و کلسترول HDL را افزایش می دهد.

یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۱۶ بیمار انجام شد نیز نشان داد که رعایت برنامه غذایی حاوی روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) می شود.

خواص روغن نارگیل
خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند از پوست، مو و سلامت دندان محافظت کند

روغن نارگیل کاربردهای زیادی دارد که هیچ ارتباطی با خوردن آن ندارند. بسیاری از افراد از خواص روغن نارگیل برای اهداف آرایشی و بهبود ظاهر پوست و مو خود استفاده می کنند.

مطالعه انجام شده بر روی افرادی که دارای پوست خشک هستند نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند رطوبت پوست را بهبود بخشد. همچنین می تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

این روغن همچنین می تواند از مو در برابر آسیب دیدگی محافظت کند. یک مطالعه اثربخشی این ماده را به عنوان یک کرم ضد آفتاب ضعیف اثبات کرد. در این مطالعه مشخص شد که مصرف موضعی روغن نارگیل می تواند حدود ۲۰٪ از تاثیرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید را کاهش دهد.

استفاده از روغن نارگیل خوراکی مانند دهانشویه و طی فرآیندی به نام غرغره کردن روغن می تواند برخی از باکتری های مضر در دهان را از بین ببرد، سلامت دندان ها را بهبود بخشد و باعث کاهش بوی بد دهان شود.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می توانند عملکرد مغز را در بیماران آلزایمری تقویت کنند

بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال عقل در جهان است و در درجه اول بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد. به نظر می رسد که در بیماران آلزایمری بخشی از مغز توانایی استفاده از گلوکز برای تامین انرژی مورد نیاز خود را ندارد. محققان حدس زده اند که کتون ها می توانند منبع انرژی جایگزینی برای این سلول های مغزی ناقص باشند و علائم آلزایمر را کاهش دهند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان می دهد که مصرف تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط ​​منجر به بهبود عملکرد مغز در بیمارانی می شود که آلزایمر خفیف دارند.

با این حال به خاطر داشته باشید که تحقیقات انجام شده در این زمینه هنوز کامل نشده اند و هیچ مدرک علمی مبنی بر تایید این ادعا وجود ندارد.

روغن نارگیل می تواند میزان چربی بدن، به خصوص چربی های مضر شکمی را کاهش دهد

با توجه به اینکه روغن نارگیل می تواند اشتها را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش دهد، ممکن است در کاهش وزن نیز نقش داشته باشد. به نظر می رسد که روغن نارگیل در کاهش چربی شکمی که در حفره شکم و اطراف اندام های داخلی مانند معده و روده جمع شده است؛ نقش دارد.

این نوع چربی خطرناک ترین چربی است و به شدت با بسیاری از بیماری های مزمن ارتباط دارد. اندازه دور کمر نشانگر خوبی برای تعیین مقدار چربی موجود در حفره شکم است.

در مطالعه ای که در آن ۴۰ زن مبتلا به چاقی شکمی شرکت کرده بودند، مصرف ۳۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذاخوری) مکمل روغن نارگیل در روز طی یک دوره ۱۲ هفته ای، منجر به کاهش چشمگیری در BMI و دور کمر شد.

مطالعه دیگری که بر روی ۲۰ مرد چاق انجام شد حاکی از کاهش دور کمر به میزان ۱٫۱ اینچ (۲٫۸۶ سانتی متر) پس از ۴ هفته مصرف ۳۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز بود.

البته یادتان نرود که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد. بنابراین نباید زیاد از آن استفاده کنید. اما جایگزینی آن با برخی از روغن های مخصوص پخت و پز می تواند یک راه عالی برای کاهش وزن باشد.

منابع:

  1. Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau island studies
  2. Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber
  3. Equivalence of lauric acid and glycerol monolaurate as inhibitors of signal transduction in Staphylococcus aureus
  4. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men
  5. Medium-chain triglyceride ketogenic diet, an effective treatment for drug-resistant epilepsy and a comparison with other ketogenic diets
  6. Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity
  7. A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis
  8. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation
  9. Can ketones compensate for deteriorating brain glucose uptake during aging? Implications for the risk and treatment of Alzheimer’s disease
  10. Effects of beta-hydroxybutyrate on cognition in memory-impaired adults
  11. An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity