روی، که در واقع یک نوع فلز است، یک عنصر ضروری برای بدن محسوب می شود. هنگامی که به خواص روی برای بدن فکر می کنید، احتمالا از آن به عنوان یکی از درمان های موثر طبیعی سرما خوردگی یاد خواهید کرد. با این وجود این عنصر فقط برای زمان های سرماخوردگی به درد بدن نمی خورد. متخصصان معتقدند که هر روز بدن ما به مقدار لازم از این ماده برای حفظ سلامتی و انجام کارهای مهم خود نیاز دارد. روی به طور خلاصه برای بدن فواید زیر را به همراه داد:

  • تولید و اصلاح هورمون رشد
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تسهیل هضم

خواص روی برای بدن همچنین شامل توانایی آن در عملکردش به عنوان یک عامل ضد التهابی نیز می شود. بنابراین روی مزایای زیادی برای درمان بیماری های شایع مانند بیماری مزمن و مبارزه با سرطان و بیماری های قلبی عروقی دارد.

روی در واقع در تمام بافت های بدن ما قرار دارد و برای تقسیم سلولی سالم ضروری است. این ماده مانند یک آنتی اکسیدان درون بدن عمل می کند. روی در بدن در برابر آسیب های رادیکال آزاد قرار می گیرد و روند پیری را کند می کند. این ماده معدنی همچنین تأثیر زیادی بر تعادل هورمونی بدن دارد. بنابراین به همین علت حتی کمبود جزئی روی ممکن است منجر به افزایش خطر ناباروری یا دیابت شود.

به گفته محققان بخش پوست در دانشگاه کالیفرنیا:

“روی نقش مهمی در مسیرهای بیوشیمیایی متعددی از جمله سیستم پوششی، دستگاه گوارش، سیستم عصبی مرکزی، سیستم ایمنی، اسکلتی و سیستم های تولید مثل … دارد. بنابراین کمبود روی منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی هومورال و سلولی می شود و حساسیت به عفونت را افزایش می دهد.”

بدون داشتن مقدار کافی روی در رژیم غذایی، ممکن است واکنش های منفی مانند بیماری های مکرر را تجربه کنید، احساس کنید که همیشه خسته هستید و تمرکز ضعیف و ناتوانی در بهبود زخم ها دارید. اگر تا به این جای مطلب مجله پیام سلامت شما را جذب کرده است، برای اطلاع از خواص روی برای بدن تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

برای تجربه خواص روی برای بدن چه مقدار از این ماده را نیاز داریم؟

بر طبق اعلام USDA، مصرف میزان روی بر اساس سن و جنسیت به شرح زیر است:

نوزادان:

  • ۰ الی ۶ ماه: ۲ میلی گرم در روز
  • ۷ الی ۱۲ ماه: ۳ میلی گرم در روز

کودکان:

  • ۱ الی ۳ سال: ۳ میلی گرم در روز
  • ۴ الی ۸ سال: ۵ میلی گرم در روز
  • ۹ الی ۱۳ سال: ۸ میلی گرم در روز

نوجوانان و بزرگسالان:

  • مردان بالای ۱۴ ساله: ۱۱ میلی گرم در روز
  • زنان ۱۴ الی ۱۸ ساله: ۹ میلی گرم در روز
  • زنان بالای ۱۹ ساله: ۸ میلی گرم در روز

روی معمولا در فرم های مختلف از جمله قرص، شربت، ژل و کپسول موجود است. بیشتر مکمل های مولتی ویتامین حاوی این ماده معدنی می باشند. این مکمل ها می توانند حاوی روی در قالب گلوکونات روی، سولفات روی یا روی استات باشند. در حال حاضر، همه کارشناسان معتقدند که همه این اشکال به یک شکل در بدن عمل می کنند.

علائم کمبود روی

کمبود روی در سراسر جهان رایج است. کمبود روی زمانی اتفاق می افتد که فرد غذاهای کافی را که حاوی روی است مصرف نکند و یا جذب و استفاده از روی در غذاها به علت اختلالات گوارشی یا مشکلات روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر، بسیار ضعیف باشد.  بالاترین سطوح روی در غذاهای حاوی پروتئین بالا، به ویژه پروتئین حیوانی، از جمله گوشت، نوع خاصی از غذاهای دریایی و محصولات لبنی وجود دارد.

چه کسی بیشترین خطر کمبود روی را دارد؟

هر کسی که رژیم غذایی گیاهی را در پیش بگیرد که شامل گوشت یا محصولات لبنی نباشد، معمولا خود را از بیشتر روی موجود در مواد غذایی محروم کرده است. افرادی که از مشکلات شدید اسید معده رنج می برند، مشکلات گوارشی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر دارند با به الکل معتاد هستند، با کمبود روی مواجه می شوند.

در نهایت اعتقاد بر این است که زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند یا افرادی که داروهای جایگزین هورمونی می خورند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این کمبود قرار داشته باشند. زیرا این داروها می توانند در نقش روی در بدن که مرتبط با هورمون ها است، تداخل ایجاد کند.

  شایع ترین علائم و نشانه های مرتبط با کمبود روی عبارتند از:

  • تغییرات اشتها، از جمله اشتیاق زیاد به خوردن غذاهای شور و شیرین
  • تغییر در توانایی احساس طعم و بوی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • ریزش مو
  • مشکلات گوارشی، از جمله اسهال
  • سندرم خستگی مزمن
  • ناباروری
  • مشکلات هورمونی، از جمله بدتر شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی یا علائم یائسگی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • حافظه و تمرکز ضعیف
  • کند شدن توانایی بدن برای بهبود زخم، عفونت پوست و یا تحریک
  • اختلال در عملکرد عصب
خواص روی برای بدن و میزان مورد نیاز از آن برای سنین مختلف
خواص روی برای بدن و میزان مورد نیاز از آن برای سنین مختلف

آشنایی با خواص روی برای بدن

افزایش ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی

روی اغلب به عنوان یک دارو طبیعی برای مبارزه با سرماخوردگی و علائم این بیماری شناخته می شود. هنگامی که حداقل پنج ماه از این ماده به اندازه کافی استفاده شود،  ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا کند. ضمن این که مصرف این ماده معدنی سرعت روند بهبودی را بهتر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که روی می تواند در فرآیند مولکولی که باعث ایجاد مخاط و باکتری در داخل بینی می شوند، تداخل ایجاد کند. روی یونی، بر اساس بار الکتریکی خود، توانایی اثرات ضد ویروسی را با اتصال به گیرنده ها در سلول های اپیتلیال بینی و جلوگیری از اثرات آن دارد.

تحقیقات انجام شده توسط مرکز آموزش پزشکی Chandigarh در هند نشان داد که زمانی که روی در طی ۲۴ ساعت پس از شروع علائم مرتبط با سرماخوردگی مصرف شود، مدت زمان علائم را به طور معنی داری کاهش می دهد. این نتیجه در مقایسه با گروه شاهدی که از روی استفاده نمی کردند به دست آمده است. کسانی که روی مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی که این مکمل را استفاده نکرده بودند، علائم سرماخوردگی را ۵ و ۷ کمتر تجربه می کردند.

به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

روی یک عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موثر است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و احتمال پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. تا جایی که این ماده معدنی را به عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان می دانند. به خصوص در بیماران مسن، خواص روی برای بدن شامل توانایی این ماده در حمایت از  تقسیم سلولی سالم، جلوگیری از جهش سلولی و کند کردن رشد تومور است.

هنگامی که محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان برای یافتن خواص روی برای بدن از مکمل روی در ۵۰ بزرگسال استفاده کردند، دریافتند که سطح نشانگرهای استرس اکسیداتیو در گروه مصرف کننده روی به طور معنی داری کمتر از گروه مصرف کننده دارونما است. افرادی که سطح این ماده در بدنشان کم بود و از مکمل مصرف نکرده بودند، سطوح بالاتری از سیتوکین های التهابی، نشانگرهای استرس اکسیداتیو و مولکول های چسبندگی سلولی اندوتلیال داشتند. پس از مصرف مکمل روی، میزان بروز عوارض جانبی و عفونت های مربوط به بیماری که یکی دیگری از توانایی های این ماده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، نیز به میزان قابل توجهی در گروه مصرف کننده روی کاهش یافت.

تعادل هورمون ها

روی به سلامت و باروری هورمون ها کمک می کند. زیرا نقش مهمی در تولید هورمون ها دارد. روی برای افزایش تستوسترون به طور طبیعی، که نقش بسیار گسترده ای در باروری مردان و زنان دارد، ضروری است. روی همچنین هورمون های جنسی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و حتی در ایجاد و انتشار تخمک از تخمدان نقش دارد.

روی برای تولید استروژن و پروژسترون در زنان مورد نیاز است. هر دو این هورمون ها از سلامت باروری حمایت می کنند. سطوح بیش از حد بالا و یا بیش از حد پایین استروژن می تواند مشکلاتی را در قاعدگی، نوسانات خلقی، یائسگی زودرس، ناباروری و احتمالا حتی خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش دهد.

مبارزه با دیابت

برای حفظ تعادل بیشتر هورمون ها، از جمله انسولین، که هورمون اصلی دخیل در تنظیم قند خون است روی مور نیاز است. پس یکی از خواص روی برای بدن درمان طبیعی دیابت می باشد. روی باعث افزایش سطح قند خون می شود. زیرا به انسولین متصل شده بنابراین به اندازه کافی انسولین در پانکراس ذخیره شده و زمانی که گلوکز وارد جریان خون می شود آزاد خواهد شد. همچنین برای استفاده مناسب از آنزیم های گوارشی و اتصال انسولین به سلول ها مناسب می باشد. بنابراین گلوکز به جای ذخیره شدن به عنوان چربی، به عنوان سوخت برای بدن استفاده می شود.

حفظ سلامت قلب با حمایت از عروق

روی برای حفظ سلامت سلول های داخلی سیستم قلبی عروقی مورد نیاز است. در حالی که موجب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو نیز می شود. اندوتلیوم، لایه نازک سلول هایی است که رگ های خونی را تشکیل می دهند. این لایه به روی بسیار متکی می باشد. پس روی از طریق حمایت از گردش خون سالم به سلامت قلب منجر می شود. برخی این ماده معدنی را به عنوان یک درمان طبیعی برای فشار خون بالا و  مسدود شدن شریان ها به دلیل تجمع کلسترول می دانند.

جلوگیری از اسهال

کمبود روی با مشکلات مزمن گوارشی و بیماری های اسهالی مرتبط است. بنابراین خواص روی برای بدن هم در پیشگیری و هم در درمان اسهال حاد مؤثر است.

افزایش باروری

مطالعات نشان می دهد که روی نقش مهمی در باروری دارد. این ماده به ویژه در تثبیت سطح سرمی تستوسترون در مردان دخیل است. محدودیت و کمبود روی در مردان جوان با کاهش قابل توجهی در غلظت تستوسترون سرم همراه است که می تواند بر باروری و کاهش میل جنسی آن ها تاثیر بگذارد. در یک مطالعه که توسط گروه داخلی در دانشگاه وین انجام شد مشخص گردید که پس از ۲۰ هفته محرومیت بدن از روی، خوراندن مکمل روی باعث افزایش تستوسترون سرم در اکثر مردان می شود.

روی همچنین باروری زنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا سطح کافی روی در فرایند رشد تخمک مورد نیاز است. در غیر این صورت تخمک ها نمی توانند به درستی بالغ شوند. بنابراین تخمک گذاری رخ نمی دهد.

کمک در جذب و هضم غذا

روی بر روی سنتز پروتئین تأثیر می گذارد و برای استفاده از اسید آمینه موجود در غذاها مورد نیاز بدن می باشد. این ماده همچنین در تجزیه کربوهیدرات ها از مواد غذایی که یکی از منابع اصلی انرژی برای بدن هستند، نقش دارد. به همین علت، کمبود روی در بدن باعث کاهش سطح انرژی شده و باعث خستگی آدرنال یا مزمن می شود. در حالی که مصرف کافی روی انرژی را زیاد کرده و سوخت و ساز بدن را سالم می کند.

پشتیبانی از سلامت کبد

تحقیقات ثابت کرده اند که مکمل روی باعث کاهش بروز عفونت شده و ارتباطی با میزان پایین آسیب کبدی دارد. روی می تواند با تمیز کردن کبد موجب کاهش التهاب و آسیب رادیکال های آزاد شده و به جذب مواد مغذی کمک کرده و امکان حذف مناسب ضایعات را فراهم می کند.

کمک به رشد و تعمیر عضلات

روی نقش مهمی در بخش سلولی و رشد سلولی دارد، به طوری که این ماده به بهبود رشد عضلات کمک می کند تا بدن بتواند قدرت سیستم عضلانی و اسکلتی خود را بیشتر کند. روی همچنین با انتشار تستوسترون، هورمون رشد و فاکتور رشد ۱ انسولین (IGF-1) کمک می کند که توده عضلانی سالم تشکیل شده و سوخت و ساز بدن بهبود یابد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آشنایی با میوه های غنی از روی

سبزیجات غنی از روی

[/quote]

منایع غذایی حاوی روی زیاد

مواد غذایی پروتئینی حاوی بیشترین مقدار روی به طور طبیعی هستند. در ادامه ۱۲ منبع غذایی حاوی روی زیاد را معرفی کرده ایم:

  • ۳ اونس گوشت بره: ۲٫۹ میلی گرم (۳۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۳ اونس گوشت گاو تغذیه شده با چمن: ۲٫۶ میلی گرم (۳۲ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۱ فنجان نخود پخته شده: ۲٫۵ میلی گرم (۳۱ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ¼ فنجان بادام زمینی: ۱٫۹ میلی گرم (۲۳ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ¼ فنجان تخمه کدو: ۱٫۶ میلی گرم (۲۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۶ اونس ماست ساده یا ماست کفیر: ۱ میلی گرم (۱۲٫۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۳ اونس مرغ: ۱ میلی گرم (۱۲٫۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۳ اونس بوقلمون: ۱ میلی گرم (۱۲٫۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۱ عدد تخم مرغ بزرگ: ۰٫۶ میلی گرم (۷ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۱ فنجان قارچ: ۰٫۶ میلی گرم (۷ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۳ اونس ماهی قزل آلا: ۰٫۵ میلی گرم (۶ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو: ۰٫۳ میلی گرم (۳ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده)

منابع:

  1. Zinc for the common cold
  2. Zinc deficiency
  3. Zinc supplementation decreases incidence of infections in the elderly: effect of zinc on generation of cytokines and oxidative stress
  4. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults
  5. Impact of the discovery of human zinc deficiency on health
  6. Efficacy of zinc against common cold viruses: an overview
  7. Zinc in diet