خواص عسل خام

عسل خام عنصری عالی برای مصرف روازنه است. به طور کلی خواص عسل خام عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سلامت گوارش
  • جلوگیری از بیماری های قلبی

عسل اگربه طور منظم مصرف شود، می تواند سلامت بدن را نیز به همراه داشته باشد. قدرت شفابخش این ماده می تواند به پوست نیز کمک کند. خواص ضد میکروبی عسل خالص باعث زودتر خوب شدن زخم و سوختگی می شود. شما همچنین می توانید از خواص عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده کنید.

مطالعات مربوط به خواص عسل نشان می دهد که این ماده دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد تومور است. یکی دیگر از دلایل استفاده زیاد از عسل طبیعی خالص این است که این ماده یک شیرین کننده سالم و طبیعی است. مصرف عسل در نوشیدنی ها و یا غذا به سلامتی شما لطمه نمی زند زیرا به شما انرژی می دهد و مصرف شکر را کم می کند.

در این مقاله مجله پیام سلامت، در مورد خواص عسل خام و طبیعی صحبت کرده و خواهید دید که چقدر کالری در یک قاشق غذاخوری عسل وجود دارد.

عسل خام چیست؟

عسل خام یک ماده غلیظ و چسبنده است که توسط زنبورها ساخته می شود. عسل خام یک نوع عسل است که به هیچ وجه فیلتر نشده، پاستوریزه نشده یا پردازش نشده است. مجله International Journal of Food Properties می گوید که عسل خام عسلی است که از زنبورها جمع آوری شده و ناخالصی هایش حذف نشده است.

عسل در حالت خام حاوی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین ها و اسیدهای آلی است که دارای مزایای فراوانی هستند.

عسل خام در مقابل عسل پردازش شده

دلیل اینکه عسل خام برای بدن مفید است این است که حداقل پردازش روی آن انجام شده و تمام خواص سودمندش حفظ شده است. عسل تولید شده به صورت تجاری معمولا گرم و فیلتر می شود. همین موضوع بسیاری از خواص طبیعی عسل را از بین می برد. محققان می گویند که پردازش حرارتی عسل های تجاری منجر به کاهش کیفیت این ماده می شود. وقتی عسل خام فیلتر می شود، گرده، مواد معدنی و آنزیم های آن از بین می رود.

ارزش غذایی عسل

عسل خالص یک غذای بسیار مغذی است که دارای مزایای زیادی است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مطالعات انجام شده بر روی ارزش غذایی عسل خام نشان می دهد که این ماده حاوی فروکتوز، مقدار کمی اسید آمینه، آنزیم ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات معطر و آنتی اکسیدان ها (پلی فنل ها) است. بسته به نوع گیاهی که زنبورها آن را گرده افشانی می کنند، ممکن است تغییراتی در ارزش غذایی عسل خالص وجود داشته باشد.

یک قاشق غذاخوری عسل خام، یا ۲۱ گرم، حاوی ۶۴ کالری است که ۳ درصد از نیاز روزانه ما را تامین می کند. انواع اصلی کربوهیدرات های موجود در عسل عبارتند از:

  • فروکتوز
  • گلوکز

گرچه این ماده کربوهیدرات زیادی دارد اما شاخص گلیسمی عسل بین ۳۲ تا ۸۵ است. مهمترنی خواص عسل خام این است که این ماده از ترکیبات گیاهی، پلی فنل ها و فلاونوئیدها تشکیل شده و خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدان دارد.

خواص عسل خام

خواص عسل برای تامین آنتی اکسیدان های بدن

عسل می تواند سلامت بدن را به دلیل سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها در خود، افزایش دهد. تحقیقات علمی در مورد خواص عسل پردازش نشده نشان داد که این ماده حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. خواص آنتی اکسیدانی عسل می تواند نتیجه فعالیت ترکیبی طیف گسترده ای از ترکیبات از جمله فنول ها (ترکیبات معطر)، پپتیدها (پروتئین ها)، اسیدهای ارگانیک و آنزیم ها باشد.

یک مطالعه در مورد تاثیر عسل بر روی بدن نشان داد که مصرف منظم آن، آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهد. داوطلبان در این مطالعه ۱٫۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن عسل با کیفیت را در ۲۵۰ میلی لیتر آب حل کرده و مصرف کردند. دانشمندان دریافته اند که بعد از ۲ هفته، آنتی اکسیدان ها، شاخص های خون و آنزیم های کبدی افزایش یافت.

تحقیقات نشان داده اند که بین رنگ و ظرفیت آنتی اکسیدانی عسل همبستگی وجود دارد. عسل های تیره تر آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به عسل های روشن دارند.

عسل خام دارای خواص ضدباکتریایی است

یکی از خواص عسل این است که عسل دارای فعالیت ضد باکتری قوی است.

بررسی مزایای استفاده از عسل برای درمان عفونت های باکتریایی نشان می دهد که این ماده مصرف دارویی وسیعی دارد. عسل دارای اثر ضد میکروبی است که باعث بهبودی زخم در هنگام استفاده به صورت موضعی می شود. همچنین عسل یک اثر ضد باکتریایی بر روی گونه های باکتری مانند E. coli، Salmonella enterica و Staphylococcus aureus دارد.

نوشیدنی سنتی برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا آب گرم همراه با عسل، لیمو، دارچین و زنجبیل است. توصیه می شود در زمان سرماخوردگی هر دو ساعت یک بار آن را بنوشید.

عسل مانوکا می تواند به درمان باکتری های H. Pylori و سایر عفونت ها کمک کند.

عسل مانوکا یکی از بهترین انواع عسل با خواص دارویی زیادی است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتری های منحصر به فردی در مقایسه با انواع دیگر عسل است. عسل مانوکا با ۲۰ UMF موثرترین روش در از بین بردن انواع مختلف عفونت های باکتریایی است.

مصرف عسل طبیعی مانوکا می تواند به درمان باکتری های H. pylori کمک کند. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل طبیعی مانوکا به مهار عفونت های هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند.

خواص عسل خام برای بهبود هضم

مصرف عسل خام می تواند هضم و میکروافلور روده را بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده اند که عسل دارای بیش از ۱۸۰ ترکیب مفید است که برخی از آنها سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. به عنوان مثال، عسل به تحریک باکتری های پروبیوتیک کولون کمک کرده و می تواند به از بین بردن سموم در روده کمک کند. مصرف عسل یا نوشیدن آب عسل نیز می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با رژیم غذایی نامناسب کمک کند.

خواص عسل خام برای کاهش وزن

مصرف عسل می تواند به کاهش وزن کمک کند و همچنین جایگزین طبیعی برای شیرین کننده های ناسالم است.

عسل می تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا آنزیم های عسل به عنوان یک مهارکننده اشتها عمل می کنند. محققان دریافتند که عسل می تواند هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) را مهار کند. این مطالعه نشان داد که عسل اثر محافظت کننده از بدن در برابر چاقی دارد.

گرچه عسل یک نوع شکر است، اما ترکیبات سودمندی در نوع خالص آن وجود دارد که دارای مزایایی برای بدن است. یک مطالعه نشان داد که فقط با جایگزینی عسل طبیعی با شکر، افراد کاهش وزن خفیفی را شاهد هستند. ضمن این که این کار کاهش چشمگیری در میزان چربی خون و کلسترول نیز به وجود می آورد.

خواص عسل خام
خواص عسل خام

خواص عسل برای بهبود سلامت مغز

مصرف عسل به طور مرتب می تواند باعث تقویت توانایی شناختی شما و بهبود سلامت مغز شود. تحقیقات در مورد آنتی اکسیدان ها موجود در عسل خام نشان می دهد که آنها اثر محافظتی بر روی سیستم عصبی دارند. در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که عسل اثر استرس اکسیداتیو در مغز را محدود می کند.

سایر مزایای مصرف عسل برای مغز عبارتند از:

  • بهبود حافظه
  • محافظت در برابر آسیب بافتی
  • کمک به جلوگیری از بیماری های عصبی

خواص عسل برای جلوگیری از بیماری های قلبی

مصرف یک قاشق عسل طبیعی و خالص در روز می تواند به بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند.

بررسی بسیاری از مطالعات در مورد اثر عسل در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی نشان می دهد که آنتی اکسیدان های طبیعی آن اثر محافظتی بر روی قلب دارند. محققان گزارش دادند ترکیبات عسل کمک می کنند تا از کلسترول بد جلوگیری شده، فشار خون پایین بیاید و جریان خون بهبود پیدا کند.

مطالعات نشان داده اند که اثر مفید عسل خام بر سیستم قلبی عروقی کمک می کند تا از بدن در برابر سکته مغزی، حملات قلبی و لخته شدن خون محافظت شود.

خواص عسل خام برای کاهش کلسترول

با مصرف منظم عسل می توانید کلسترول و سطح چربی در خون را پایین بیاورید. راهکار استفاده از عسل برای کاهش سطح کلسترول، جایگزینی شکر با عسل خام است. مجله Nutrition & Metabolism گزارش داد که شکر فرآوری شده سطح کلسترول را افزایش می دهد. آزمایشات نشان داده اند که جایگزینی عسل با کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند باعث کاهش سطح کلسترول شود.

خواص عسل خام برای درمان طبیعی سرفه

۱ قاشق چایخوری عسل حاوی حدود ۲۱ کالری می باشد و می تواند باعث تسکین سرفه های تحریک کننده شود. تحقیقات نشان می دهند که مصرف ۲ قاشق چایخوری عسل در سرکوب سرفه نسبت به شربت سرفه بهتر عمل می کند. در یک آزمایش، عسل با شربت دکسترومتورفان (شربت ضد سرفه خارج از نسخه دارای خواص آرامبخش) مقایسه شد. مشخص شد که عسل در کاهش سرفه شبانه در کودکان موثرتر است.

در سال ۲۰۱۸، تحقیقات National Health Service در انگلستان نشان داد که مصرف یک قاشق عسل در درمان سرفه حاد بیشتر از آنتی بیوتیک موثر است. پزشکان برای درمان سرفه مصرف عسل و آب گرم را توصیه می کنند. اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری عسل طبیعی به یک لیوان آب گرم با مقداری آب لیمو می تواند اثر مشابه ای با بسیاری از داروهای ضد سرفه داشته باشد.

خواص عسل خام برای پوست

عسل طبیعی از پوست شما محافظت می کند

رادیکال های آزاد با علائم پیری زودرس همراه هستند. عسل برای محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب های DNA مفید است. بررسی مطالعات منتشر شده در مورد استفاده از عسل در مراقبت از پوست در سال ۲۰۱۶ نشان داد که اثر آنتی اکسیدانی عسل بر روی پوست تأثیرات درمانی دارد. عسل برای درمان پسوریازیس، تبخال، درماتیت و عفونت های پوست قارچی مفید است.

عسل خام به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند

بسیاری از مطالعات نیز نشان داده اند که عسل در صورت استفاده موضعی؛ خواص ضد میکروبی دارد. این ماده می تواند به تخریب پاتوژن های مختلف باکتریایی کمک کرده و انواع اختلالات پوستی را درمان کند.

عسل خالص دارای خواص مرطوب کننده برای پوست شماست

استفاده از عسل خام و طبیعی در ماسک های صورت کمک می کند تا پوست شما نرم تر و لطیف تر شده و نشانه های پیری زودرس از بین بروند. عسل عنصر عالی برای درمان خشکی پوست است. کمی عسل را روی لب های خشک شده خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید.

خواص عسل برای بهبود زخم

خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده عسل خام می تواند سریعتر زخم را بهبود بخشد.

بررسی تجربیات پزشکی در مورد تاثیر عصاره عسل بر روی زخم این است که این ماده برای درمان سوختگی خوب است. محققان کشف کرده اند که عسل زخم را مرطوب می کند، مانع محافظتی به وجود می آورد، میکروب ها را می کشد و pH را متعادل می کند. همه این خصوصیات ترکیبی عسل طبیعی برای درمان سوختگی و زخم مفید است.

در واقع، یک بررسی بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار مبتلا به سوختگی نشان داد که پانسمان زخم با عسل در درمان زخم بهتر از سولفادیاازین نقره است. به طور متوسط، زخم به این شیوه ۲ هفته سریع تر بهبود می یابد.

خواص عسل خام برای کاهش علائم آلرژی  (علائم تب یونجه / رینیت آلرژیک)

قدرت عسل خام برای تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به کاهش علائم واکنش های آلرژیک کمک کند.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف حدود یک قاشق غذا خوری عسل خام ۳ تا ۴ بار در روز به بهبود علائم رینیت آلرژیک (تب یونجه) کمک می کند. پس از ۴ هفته درمان با عسل، علائم تب یونجه بهبود قابل توجهی می یابد. در واقع، عسل به اندازه آنتی هیستامین هایی دارویی در درمان این بیماری موثر بود.

عسل خام می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد

گرچه عسل دارای کربوهیدرات زیادی است، اما دارای شاخص گلیسمی متوسط بوده و برای بیماران دیابتی سالم تر از شکر است. مطالعه ای نشان داد که عسل در مقایسه با دکستروز یا ساکاروز یک جایگزین سالم است. عسل در افراد مبتلا به دیابت موجب افزایش غلظت گلوکز پلاسما می شود.

مطالعات دیگر نشان دادند که مصرف عسل خام می تواند بر روی چربی خون بیماران دیابتی اثر مثبت داشته باشد. در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ۸ هفته ای، بیماران دیابتی که عسل مصرف می کردند سطح کلسترول خونشان و وزن بدنشان پایین تر آمد.