خواص فلفل دلمه ای برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری های جدی به همراه ارزش غذایی این ماده

اگر می خواهید خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهید، باید از خواص فلفل دلمه ای استفاده کنید. اگر افراد از این نوع فلفل برای افزایش عطر و طعم غذاهای استفاده می کنند. اما فلفل دلمه پر از خاصیت است. شما می توانید از سرماخوردگی گرفته تا سرطان، همه را با این ماده درمان کنید. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با خواص فلفل دلمه ای و ارزش غذایی این ماده بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی فلفل دلمه

گیاه شناسی، این ماده را در دسته میوه ها جای می دهند، اما فلفل دلمه به لحاظ تغذیه ای یک گیاه محسوب می شود. در حالی که دیگر گونه های فلفل به دلیل وجود کپسایسین معروف هستند (این ماده چیزی است که بیشتر در فلفل های تند و چیلی مانند فلفل کایین، وجود دارد)، اما فلفل دلمه ای حاوی کپسایسین نیست و در بسیاری از فرهنگ ها به نام “فلفل شیرین” شناخته می شود.

فلفل دلمه رنگ های مختلفی دارد. اما فلفل دلمه ای قرمز، زرد و سبز بیشتر از رنگ های دیگر استفاده می شود. ارزش غذای فلفل دلمه های رنگی با یکدیگر فرق می کند. به عنوان مثال، فلفل قرمز نسبت به فلفل سبز هشت برابر بیشتر ویتامین A دارد.

نکته بسیار مهم در مورد فلفل این است که این ماده دارای آنتی اکسیدان های زیادی است. مصرف روزانه این سبزیجات دو برابر بیشتر از نیاز بدن به ویتامین C و سه چهارم نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند.

هنگامی که شما این ویتامین ها را از طریق مواد طبیعی دریافت می کنید، برعکس زمانی که با مصرف مکمل ها وارد بدن می شوند، بدن قادر به جذب دقیقا همان مقداری است که نیاز دارید و مابقی ویتامین هایی که لازم ندارد را دفع می کند. این موضوع مخصوصا در رابطه با ویتامین A مهم است، زیرا مصرف بیش از حد مکمل ویتامین A می تواند عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کند.

مواد مغذی موجود در فلفل دلمه

یک فلفل قرمز متوسط (حدود ۱۱۹ گرم) ارزش غذایی زیر را دارد:

  • ۳۷ کالری
  • ۵ میلی گرم سدیم
  • ۷ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم قند
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۱۵۲ میلی گرم ویتامین C (حدود ۲۵۳ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۳۷۲۶ واحد بین المللی ویتامین A (حدود ۷۵ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۱۷ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۵۴٫۷ میکروگرم فولات (حدود ۱۴ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۲ گرم فیبر (حدود ۸ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۵٫۸ میکروگرم ویتامین K (حدود ۷ درصد مورد نیاز بدن
  • ۱٫۲ میلی گرم نیاسین (حدود ۶ درصد مورد نیاز بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۴ درصد مورد نیاز بدن)

خواص فلفل دلمه ای

خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن

اغلب افراد این سوال را در ذهن دارند که چگونه زودتر وزن خود را کم کنند. پاسخ به این سؤال پیچیده تر از یک «بله» ساده است. زیرا در حالی که امکان کاهش سریع وزن وجود دارد، اما این کاهش وزن باید به صورت سالم و پایدار و در درازمدت انجام شود.

فلفل دلمه علاوه بر این که عطر و طعم خاصی دارد کم کالری نیز می باشد و می توانید بخش اعظمی از بشقاب خود را به این ماده اختصاص دهید.

در هر وعده غذایی از این ماده فقط ۳۷ کالری و مقدار زیادی مواد مغذی وجود دارد. این ماده همچنین جایگزین مناسبی برای بسیاری از غذاهای ناسالم است. به عنوان مثال، به جای چیپس سیب زمینی می توانید از یک عدد فلفل دلمه خرد شده استفاده کنید.

خواص فلفل دلمه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی

همانند بسیاری از غذاهای سالم، فلفل دلمه نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی ایفا می کند. در ارزش غذایی فلفل مقدار زیادی کاروتنوئید و آنتی اکسیدان  گیاهی یافت می شود. این مواد به کاهش آسیب هایی ناشی از اکسیداسیون در سلول ها کمک می کنند. انواع قرمز این نوع فلفل به طور خاص حاوی مقدار بسیار زیادی بتا کاروتن، آلفا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین است.

مصرف غذاهای پر از کاروتنوئید (به خصوص بتا کاروتن) به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کرده و فعالیت رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهد.

جالب است بدانید که یکی از راه های افزایش اثربخشی آنتی اکسیدان ها در فلفل این است که این ماده را به صورت بخارپز شده مصرف کنید. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در کالیفرنیا انجام شد نشان داد که فلفل دلمه ای بخارپز شده و انواع دیگر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها، فعالیتی به نام “ظرفیت اتصال اسید صفراوی” را بهبود می بخشند.

افزایش ظرفیت اتصال اسید های صفراوی به این معنی است که اسیدهای صفراوی به دلیل اینکه بدن شما بتواند مواد مغذی را جذب کند، با کاهش کلسترول و کاهش جذب چربی در بدن، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. کاهش ظرفیت اتصال با افزایش خطر ابتلا به سرطان نیز مرتبط است.

خواص فلفل دلمه برای پشتیبانی از سلامت چشم

فلفل دلمه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هایی مانند لووتیئن و زاکسنتین است. این دو آنتی اکسیدان برای محافظت از چشم مفید هستند. یک عدد فلفل سبز حاوی بیش از نیم میلی گرم لوتئین و زاکسنتین است. این رنگ فلفل دلمه یکی از بهترین منابع طبیعی تامین این آنتی اکسیدان ها است.

لوتئین یک درمان طبیعی برای درمان دژنراتیو ماکولا، که علت اصلی نابینایی در افراد مسن است، می باشد. این آنتی اکسیدان با فیلتر کردن نور UV با طول موج کوتاه که می تواند به راحتی به شبکیه آسیب برساند، از انحطاط سلول های چشم جلوگیری می کند. محققان دانشگاه هاروارد کشف کردند که مصرف فقط ۶ میلی گرم لوتئین در روز می تواند ۴۳ درصد احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

برای افراد سالمند که آب مروارید دارند، لوتئین می تواند بینایی را بهبود بخشد. دیگر خواص فلفل دلمه که مربوط به چشم است عبارتند از:

  • کاهش خستگی چشم
  • کاهش حساسیت به نور
  • بهبود بینایی

خواص فلفل دلمه برای بهبود سیستم ایمنی

ارزش غذایی فلفل دلمه حاوی مواد مغذی زیادی برای جلوگیری از ایجاد بیماری های مختلف است. حضور ویتامین A زیاد در این ماده برای مبارزه با بیماری های جدی مانند سرطان و همچنین بیماری های کوتاه مدت مانند سرماخوردگی ضروری است.

تحقیقات زیادی بر روی خواص فلفل دلمه و ویتامین آ موجود در این ماده برای تقویت ایمنی، به ویژه در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط که کودکانشان بسیار حساس به کمبود این ویتامین هستند انجام شده است. در یک مطالعه که در لندن انجام شد، مشخص گردید که مصرف مکمل ویتامین A مرگ و میر در دوران کودکی را ۲۴ درصد افزایش می دهد. در حالی که  کمبود این ماده مغذی، ایمنی کودکان را به بیماری هایی مانند اسهال و سرخک تضعیف می کند.

یکی دیگر از مطالعات مربوط به کودکان که در کلمبیا انجام شد نشان داد که این کشور با تامین ویتامین A در ۱۰۰ کودک توانست بیش از ۳۴۰ میلیون دلاری صرفه جویی کند.

اگر در طول روز زیاد دچار استرس می شوید و ضعف در سیستم ایمنی تان به استرس مربوط می شود، مصرف فلفل دلمه ممکن است به دلیل افزایش ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی به شما کمک کند. افرادی که ویتامین C زیادی در بدن دارند، کمتر به بیماری هایی مانند سرماخوردگی مبتلا می شوند. ویتامین C برای اصلاح سیستم ایمنی ضعیف شده مرتبط با استرس زیاد ضروری است.

به طور کلی، فلفل دلمه غذایی است که می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. همان طور که می دانید التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها است.

خواص فلفل دلمه برای بهبود سلامت روان

ویتامین های خوب در فلفل دلمه ای برای بهبود قدرت شناختی بسیار مفید هستند. به همین دلیل است که فلفل دلمه ای یکی از بهترین غذاها برای مغز است.

یکی از خواص فلفل دلمه ای، وجود ویتامین B6 زیاد است. این ویتامین سطح سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می دهد. سروتونین و نوراپی نفرین گاهی اوقات به عنوان “هورمون های شادی” شناخته می شوند. افزایش سطح این هورمون ها با بهبود خلق و خوی، افزایش انرژی و تمرکز بهتر همراه هستند. در حالی که کاهش این مواد معمولا با اختلالات روانی مانند بیش فعالی (ADHD) ارتباط دارد.

کمبود ویتامین B6 به بهبود نقص شناختی کمک می کند. کمبود این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر و یا زوال عقل را افزایش دهد.

خواص فلفل دلمه برای درخشان و سالم نگه داشتن پوست

وجود ویتامین C زیاد در این فلفل نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، بلکه برای تقویت پوست نیز عالی است. این ویتامین، همراه با کاروتنوئیدهای موجود در فلفل، سلامت پوست را بهبود می بخشد و باعث تولید کلاژن می شود. افرادی که سطح ویتامین C بدنشان بالا است، کمتر مبتلا به خشکی و چروک پوستی می شوند. همچنین کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

خواص فلفل دلمه برای داشتن بارداری سالم

فلفل دلمه حاوی ۱۴ درصد فولات مورد نیاز بدن است. فولات ماده مغذی حیاتی برای مادران باردار است. میزان مورد نیاز فولات در دوران بارداری در حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند. دلیل این موضوع نیز نقش این ویتامین در جلوگیری از نقص های مادرزادی است.

فولات نه تنها به کاهش نقایص مادرزادی کمک می کند، بلکه موجب رشد سالم لوله های عصبی در جنین می شود. این ویتامین به کودک کمک می کند تا قبل از رسیدن به موعد زایمان رشد کند و قلب و صورتش به درستی شکل بگیرد.