خواص مخمر آبجو و آشنایی با ارزش غذایی این ماده

درست همان طور که از نام این ماده مشخص است، مخمر آبجو یک قارچ کوچک و تک سلولی است که یک ماده اساسی در جو می باشد. به طور شگفت انگیزی این ماده مزایای زیادی دارد و از لحاظ تاریخی سال هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای همه چیز از جمله بی خوابی و افزایش شیر مادر استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با ارزش غذایی و خواص مخمر آبجو ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

برخی از مطالعات اخیر، منافع بالقوه دیگری را برای مخمر آبجو کشف کرده و نشان می دهند این ماده ممکن است از اسهال جلوگیری کرده و برای بهبود هضم و سلامت سیستم ایمنی مفید باشد.

هر قاشق غذاخوری مخمر آبجو از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر غنی شده و یک راه ساده برای تکمیل رژیم غذایی شما می باشد.

ارزش غذایی و خواص مخمر آبجو

ارزش غذایی

مخمر آبجو بسیار ماده مغذی است و مقدار زیادی فیبر، سلنیوم و ویتامین های گروه B را به هر وعده غذایی شما اضافه می کند.

دو قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) مخمر آبجو حاوی تقریبا مواد مغذی زیر است:

  • ۱۱۶ کالری
  • ۱۶ گرم پروتئین
  • ۰ گرم چربی
  • ۶ گرم فیبر
  • ۱۳ گرم کربوهیدرات
  • ۶۳ میکروگرم سلنیوم (۹۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۱٫۵ میلی گرم ریبوفلاوین (۹۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۱٫۲ میلی گرم تیامین (۸۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۱۰ میلی گرم نیاسین (۵۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۱ میلی گرم مس (۵۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۰٫۸ میلی گرم ویتامین ب۶ (۴۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۶۳۳ میلی گرم پتاسیم (۱۸ درصد از نیاز روزانه)
  • ۶۰ میکروگرم فولات (۱۵ درصد از نیاز روزانه)

خواص مخمر آبجو

بهبود قند خون

استفاده از مخمر آبجو می تواند سطح قند خون شما را متعادل کند. در حقیقت، تحقیقات زیادی در مورد خواص مخمر آبجو برای متعادل کردن قند خون وجود دارد.

در یک مطالعه ۸۴ فرد بزرگسال مبتلا به دیابت به دو دسته تقسیم شده و دو گروه به صورت مجزا به مدت ۱۲ هفته مخمر آبجو و پلاسبو مصرف کردند. مخمر آبجو نه تنها میزان قند خون را نسبت به پلاسبو بیشتر کاهش داد، بلکه باعث بهبود حساسیت به انسولین نیز شد.

هنگامی که کربوهیدرات می خورید، این مواد در جریان خون به گلوکز و یا قند تبدیل می شوند. انسولین مسئول حمل این قند از خون به بافت هایی است که می توانند قند را به عنوان سوخت استفاده کنند. افزایش حساسیت به انسولین باعث می شود انسولین به طور موثر در بدن عمل نکند و سطوح قند خون فزایش یابد.

خواص مخمر آبجو بر قند خون می تواند به مقدار کروم آن مربوط باشد. کروم یک ماده معدنی است که برای بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد. مخمر آبجو همچنین حاوی فیبر است که می تواند به جذب قند خون کمک کند و سطح قند خون را ثابت نگه دارد.

افزایش ایمنی

برخی از تحقیقات نشان داده اند که خواص مخمر آبجو می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در یک مطالعه، ثابت شد که عصاره مخمر آبجو در موش ها باعث کاهش سطح برخی از نشانگرهای التهابی و کمک به بهبود پاسخ ایمنی بدن آنها می شود.

مخمر آبجو همچنین دارای سلنیوم است که دارای مواد معدنی قدرتمند آنتی اکسیدانی است که می تواند سلامت سیستم ایمنی را افزایش دهد. در واقع، فقط دو قاشق غذاخوری مخمر آبجو می تواند ۹۰ درصد از نیازهای روزانه بدن را به سلنیوم تامین کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان داد که کمبود سلنیوم موجب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و زمانی که شرکت کنندگان از مخمر آبجو استفاده کردند، به طور قابل توجهی این کمبود بهبود یافت.

بهبود سلامت چشم

مخمر آبجو غنی از بعضی از ویتامین ها است که حتی ممکن است بتوانند چشم شما را سالم نگه دارند.

اضافه کردن خواص مخمر آبجو به رژیم غذایی تان می تواند به راحتی نیازهای شما را برای تیامین تامین کند. سطوح پایین تیامین با بیماری ها چشم مانند گلوکوم، اختلال ناشی از آسیب به عصب بینایی، همراه است و می تواند منجر به اختلال بینایی یا حتی از دست دادن بینایی شود.

خواص مخمر آبجو همچنین می تواند مقدار زیادی از ریبوفلاوین، ویتامین دیگری که کمبود آن با خطر مشکلات بینایی همراه است را تامین کند.

علاوه بر این، مخمر آبجو حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر که باعث ایجاد بیماری مزمن می شوند، کمک می کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند در جلوگیری از بیماری های چشم و بهبود سلامت بینایی موثر باشند.

جلوگیری از میگرن

اگر تا به حال به میگرن مبتلا شده اید، احتمالا خیلی با این بیماری آشنا هستید و اثرات مخرب آن را می شناسید. زمانی که میگرن دارید با نشانه هایی مانند تهوع، حساسیت به نور و تحریک بینایی مواجه می شوید. این نشانه ها می توانند فعالیت های روزانه شما را مختل کنند.

مخمر آبجو ممکن است در پیشگیری و درمان میگرن مفید باشد زیرا مقدار زیادی ریبوفلاوین دارد. در یک مطالعه شرکت کنندگان مبتلا به میگرن شش ماه تحت درمان با کپسول ریبوفلاوین قرار گرفتند. ریبوفلاوین نه تنها میزان فرکانس سردرد را کاهش داد، بلکه شرکت کنندگان مصرف داروهای میگرنی را ۶۴٪ کاهش دادند.

محافظت از سلامت مغز

مخمر آبجو با چندین ویتامین B مهم، از جمله ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، ویتامین B6 و فولات غنی شده است. این ویتامین ها برای بسیاری از جنبه های سلامت به خصوص سلامت مغز  مهم هستند.

به عنوان مثال، کمبود تیامین در بسیاری از مشکلات مغزی از جمله بیماری آلزایمر و نقص شناختی دخیل است. در همین حال، فولات برای رشد مغز و پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری حیاتی است. مصرف مخمر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، می تواند مغز شما را سالم نگه دارد و از کمبود برخی از این ویتامین های مهم جلوگیری کند.

خواص مخمر آبجو
خواص مخمر آبجو

درمان اسهال

بسیاری از افراد مخمر آبجو را به عنوان یک درمان طبیعی برای اسهال مصرف می کنند. در واقع، مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد که مخمر آبجو ممکن است در کاهش خطر ابتلا به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها موثر باشد.

اسهال یک عارضه جانبی رایج مصرف آنتی بیوتیک است. این به این دلیل است که آنتی بیوتیک ها ترکیب فلور روده را که باکتری های مفیدی هستند و به ترویج هضم مناسب و بهبود جذب مواد مغذی کمک می کنند تغییر می دهند.

مخمر آبجو یک نوع پروبیوتیک که یک باکتری سالم از باکتری های روده می باشد و می تواند اثرات منفی آنتی بیوتیک ها را از بین ببرد، می باشد.

در یک تجزیه و تحلیل که شامل ۲۷ آزمایش و بیش از ۵،۰۰۰ بیمار بود، مخمر آبجو به کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها کمک کرد و همچنین در درمان اسهال همراه با بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون تاثیر گذار بود.

هضم غذا

از آنجا که مخمر آبجو پروبیوتیک است و می تواند به بهبود ترکیب فلور روده کمک کند، ممکن است قادر به بهبود سلامت دستگاه گوارشی نیز باشد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها مانند مخمر آبجو ممکن است در درمان بعضی از اختلالات گوارشی موثر باشند.

یک تجزیه و تحلیل با ۱۷۹۳ شرکت کننده نشان داد که پروبیوتیک ها باعث کاهش درد و شدت علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر می شود. پروبیوتیک ها همچنین می توانند از التهاب پوشش روده جلوگیری کنند و به پاتوژن های خطرناک به دستگاه گوارش متصل شوند.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی یک بیماری ناشی از کمبود سلول های قرمز سالم در خون است که می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، ضعف، شکنندگی ناخن ها و تنگی نفس شود. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد. کم خونی معمولا ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید گلبول قرمز مانند آهن و ویتامین B12 است.

با این حال، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دیگر نیز می تواند به توسعه کم خونی کمک کند. برای مثال، ریبوفلاوین می تواند متابولیسم و جذب آهن را تحت تاثیر قرار دهد و برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن ضروری است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریبوفلاوین کافی خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴، منتشر شده اثبات گردید که در بین ۱۲۵۳ نفر شرکت کننده، مصرف کم ریبوفلاوین به خطر ابتلا به کم خونی وابستگی دارد.

خوشبختانه، فقط دو قاشق غذاخوری مخمر آبجو می تواند ۹۰ درصد از نیاز روزانه شما را به ریبوفلاوین رفع کرده به پیشگیری از کم خونی کمک کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص چای نعناع برای حل مشکلات مختلف و عوارض ناشی از مصرف زیاد آن

دانه خشخاش از خواص تا مقایسه آن با سایر دانه ها

خواص سرکه بالزامیک برای بدن و عوارض ناشی از مصرف بیش از حد آن

[/quote]

عوارض جانبی احتمالی مصرف مخمر آبجو

مخمر آبجو ممکن است عوارض جانبی مانند گاز و نفخ را ایجاد کند.

اگر عفونت های مکرر مخمر را تجربه می کنید یا آلرژی به مخمر دارید، باید از مصرف مخمر آبجو اجتناب کنید. علاوه بر این، کسانی که بیماری کرون دارند ممکن است نیاز باشد برای جلوگیری از عود علائمشان مصرف این ماده را محدود کنند.

این ماده همچنین ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد. از آنجا که مخمر آبجو می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد، اگر داروهای ضد دیابت مصرف می کنید باید این ماده را با احتیاط استفاده کنید.

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز یا MAOI ها نوعی از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی هستند. مخمر آبجو دارای تیرامین بالایی است که ممکن است با MAOI واکنش نشان دهد و موجب افزایش شدید فشار خون و حمله قلبی یا سکته مغزی شود. اگر از MAOI استفاده می کنید، قبل از مصرف مخمر آبجو باید با پزشک خود صحبت کنید.

به همین ترتیب، باید از استفاده همزمان از مخمر آبجو با داروهای ضد درد مانند دمیرول (مپریدین) اجتناب شود. زیرا ممکن است منجر به افزایش شدید فشار خون شود.

از آنجا که شواهد بالینی کمی در مورد ایمنی مصرف این ماده در دوران بارداری وجود دارد، پیشنهاد می شود که این ماده را در حاملگی تحت نظر پزشک و با احتیاط استفاده کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می کنید، اطمینان حاصل کنید که مکمل مخمر آبجویی که استفاده می کنید بدون گلوتن است.

مانند هر مکمل دیگری، همیشه بهتر است قبل از شروع این مکمل نیز با پزشک خود صحبت کنید و از کمترین دوز ممکن شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی را افزایش دهید.

منابع:

  1. Effect of chromium supplementation on glucose metabolism and lipids: a systematic review of randomized controlled trials
  2. Riboflavin/ultraviolet-a-induced collagen crosslinking for the treatment of keratoconus
  3. High-dose riboflavin treatment is efficacious in migraine prophylaxis: an open study in a tertiary care centre
  4. Folate and neural tube defects
  5. Probiotic-induced changes in the intestinal epithelium: implications in gastrointestinal disease
  6. Effectiveness of probiotics in irritable bowel syndrome: Updated systematic review with meta-analysis