خواص مریم گلی (ساج) برای بدن و کاربرد آن برای درمان اختلالات و بیماری های مختلف

مریم گلی یک منبع عالی از فلاونوئیدهایی مانند آپی ژنین، دیئستمین و لوتئولین، و منبع خوبی از اسید های فنولیک است. این گیاه غنی از ویتامین K و همچنین ویتامین A و C می باشد. علاوه بر این، دارای سطوح فوق العاده بالایی از ویتامین های گروه B می باشد. هم نوع تازه و هم نوع خشک شده آن منابع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، روی، آهن و مس می باشند. خواص ضد باکتری، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی مریم گلی باعث می شود این گیاه در درمان بسیاری از مشکلات مفید باشد. با ما تا انتها این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با خواص مریم گلی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

این گیاه را می توان به صورت داخلی و خارجی استفاده کرد. برای استعمال خارجی آن محصولات زیادی از جمله کرم و پماد وجود دارد. اما برای مصرف خوراکی این گیاه می توانید چای آن را به شیوه زیر تهیه کنید:

  • ۱ قاشق غذاخوری برگ مریم گلی تازه (یا ۱ قاشق چای خوری مریم گلی خشک) را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
  • اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کنید.
  • مقداری آبلیمو و عسل را به آن اضافه کنید.
  • این چای را ۲ یا ۳ بار در روز بخورید.

خواص مریم گلی

تقویت حالات روحی و تسکین اضطراب

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

مریم گلی برای تقویت خلق و خوی و تسکین اضطراب مفید است. در طب چینی، از این ماده به عنوان درمان افسردگی استفاده می شود. این گیاه حاوی توژون است که یک آنتاگونیست گیرنده ی گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) و سروتونین (۵-HT3) بوده و به کاهش افسردگی و اضطراب کمک می کند.

مرمی گلی باعث آزاد شدن آنزیم هایی می شود که موجب کاهش استیل کولین (ACh) می شوند. استیل کولین یک انتقال دهنده عصبی مهم می باشد. متعادل نگه داشتن ACh به معنی بهبود خلق و خوی است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در Neuropsychopharmacology منتشر شده نشان دهنده اثر مثبت خواص مهارکننده کولین استراز در بهبود خلق و خوی، درمان اضطراب و بهبود عملکرد ذهنی است.

تسکین گلو درد

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

مریم گلی در درمان گلو درد و التهاب لوزه ها موثر است. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند با عفونت مبارزه کند و سرعت روند بهبود را افزایش دهد. همچنین، درد گلو و  سوزش و التهاب را آرام می کند.

  • ۲ قاشق چای خوری مریم گلی تازه یا خشک شده را در یک فنجان بریزید.
  • ۱ فنجان آب گرم روی آن بریزید.
  • روی فنجان را به مدت ۲۰ دقیقه بپوشانید.
  • چای را صاف کرده و ¼ قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید.
  • این محلول را غرغره کنید.
  • نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای مریم گلی در روز نیز برای گلو درد مفید است.

بهبود سلامت دهان و دندان

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

مریم گلی یک آنتی اکسیدان عالی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد و بهبود سلامت دهان کمک می کند. این گیاه به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، ضد قارچ و ضد التهاب، حتی ممکن است خونریزی، حساسیت به لمس، قرمزی و تورم لثه ها را کاهش دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله ایرانی میکروبیولوژی منتشر شده گزارش می دهد که اثر ضد باکتری دهانشویه حاوی عصاره مریم گلی در برابر استرپتوکوک موتانس در پلاک دندان موثر است. می توانید چای مریم گلی را به عنوان دهانشویه موثر برای درمان بیماری های دهان، عفونت های گلو و زخم دهانی استفاده کنید.

افزایش قدرت حافظه

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

یکی دیگر از مزایای فوق العاده مریم گلی بهبود حافظه است. این گیاه حاوی اجزایی است که می توانند به افزایش تمرکز، هوشیاری روانی و توجه کمک کند.

در تحقیق سال ۲۰۰۳ که در نشریه Pharmacology Biochemistry and Behavior منتشر شده مشخص گردید که اسانس مریم گلی به طور قابل توجهی یاد آور کلمات را بهبود می دهد.

تحقیقات دیگری که در همان سال در مجله Pharmacy and Therapeutics Clinical منتشر شده است نشان دهنده این است که عصاره مریم گلی در مدیریت بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط مفید است.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ در Nutrition نیز اثرات مثبت برگ مریم گلی بر حافظه و تعامل آن با سیستم کولینرژیک در موش های آزمایشگاهی را گزارش داد.

کاهش میزان گلوکز

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

اگر چه نباید مصرف داروهای دیابت و انسولین را نادیده بگیرید، اما استفاده از مریم گلی در رژیم غذایی، می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. مریم گلی دارای خواص ضد گلیسمی است. این بدان معنی است که با کاهش میزان گلوکز ذخیره شده در کبد، میزان قند خون را کاهش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در British Journal of Nutrition منتشر شده، تأثیر مریم گلی بر میزان گلوکز ناشتا در حیوانات غیر دیابتی و اثرات متفورمین بر روی سلول های کبدی موش ها آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان می دهد که مریم گلی با کاهش میزان گلوکز خون ممکن است به عنوان مکمل غذایی در جلوگیری از دیابت نوع ۲ در افرادی که عامل خطر این بیماری را دارند مفید باشد.

مطالعات سال ۲۰۰۸ منتشر شده در Current Pharmaceutical Biotechnology، خواص مریم گلی را برای درمان و پیشگیری از دیابت نوع ۲ و عوارض آن مشخص کرد.

یک مطالعه که اخیرا در سال ۲۰۱۳ در Complementary Therapies in Medicine منتشر شده است، نتیجه می گیرد که برگ های مریم گلی می توانند بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر بگذارند و اثرات ضد چربی داشته و وضعیت چربی خون را بهبود بخشند.

کاهش علائم یائسگی

مریم گلی برای درمان علائم یائسگی مفید است. این گیاه می تواند به کاهش چشمگیر این علائم کمک کند. مریم گلی حاوی فلاونوئیدها، روغن های فرار و تانن ها است و به این ترتیب سلامت کلی بدن را بهبود می دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Advances in Therapy منتشر شد برای اولین بار تحمل پذیری و اثربخشی مریم گلی را در زنان یائسه مبتلا به گرگرفتگی مورد تحلیل قرار داد. محققان دریافتند که این گیاه در درمان گرگرفتگی و علائم یائسگی مرتبط با آن در ۶۹ زن شرکت کننده موثر بود.

در این شرکت کنندگان نمره میانگین تعداد گرگرفتگی شدید به طور معنی داری کاهش یافت. برای کاهش علائم یائسگی، روزی ۲ تا ۳ بار به مدت چند ماه چای مریم گلی مصرف کنید.

بهبود هضم

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

مریم گلی برای بهبود هضم عالی است زیرا جریان صفراو و آنزیم های گوارشی را تشویق می کند. به علاوه، این گیاه کمک می کند تا ماهیچه های دستگاه گوارش شل شوند. مریم گلی برای از بین بردن نفخ و گاز،، درمان کولیت و بهبود اشتها عالی است.

برای بهبود هضم و تسکین ناراحتی های گوارشی روزی یک فنجان چای مریم گلی بنوشید. یا این گیاه را در غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم و خواص آن افزایش یابد.

تحریک رشد مو

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

مریم گلی گیاه محبوبی است که به طور گسترده ای در صنعت لوازم آرایشی، مخصوصا برای مراقبت از مو استفاده می شود. این گیاه غنی از مواد مغذی مانند ویتامین B، A و C و مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است و در تحریک رشد مو و مبارزه با ریزش مو موثر است.

به علاوه، مریم گلی تعادل استروژن را برقرار کرده و مانع از ضخیم شدن بافت غشای اطراف فولیکول مو، که موجب ریزش مو می شود، خواهد شد.

این گیاه کمک می کند تا عفونت های پوستی کنترل شود. عفونت های پوستی نیز باعث ریزش مو می شوند.

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را کمی گرم کنید.
  • ۴ یا ۵ قطره از هر کدام از اسانس های مریم گلی، رزماری و اسطوخودوس را به آن اضافه کنید.
  • قبل از خواب، پوست خود را با این مخلوط روغن ماساژ دهید.
  • صبح روز بعد موها را با شامپو ملایم شستشو دهید.
  • این درمان را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

سیاه کردن موها

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

اگر موهای خاکستری دارید و می خواهید آن ها را تیره کنید، مریم گلی یک درمان موثر است. این گیاه رنگ مو را تیره می کند. مریم گلی یک جایگزین امن، ارزان و طبیعی برای رنگ های تجاری است و می توانید با کمک آن ها از شر موهای خاکستری خلاص شوید.

  • ۲ فنجان آب را به جوش آورد.
  • ½ فنجان مریم گلی خشک یا تازه را به آب اضافه کنید.
  • حداقل ۲ دقیقه این گیاه را دم کنید.
  • در ظرف را حداقل ۱ ساعت بپوشانید.
  • ترکیب را صاف کنید.
  • از این محلول برای شستشو موها استفاده کنید.
  • این روند را هر هفته تکرار کنید. سپس هر ۲ هفته یک بار این کار را انجام دهید.

محافظت از سلامت قلب

خواص مریم گلی (ساج) برای بدن
خواص مریم گلی (ساج) برای بدن

این گیاه به خاطر فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی که دارد برای قلب شما بسیار مفید است. مریم گلی باعث بهبود سلامت سلول هایی می شود که درونی ترین قسمت قلب و عروق خونی را تشکیل می دهند. این ماده باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله International Journal of Molecular Science منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف منظم چای مریم گلی منجر به بهبود وضعیت لیپید می شود. این روند باعث می شود که لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد)  کاهش پیدا کرده و سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) نیر افزایش پیدا می کند.

این ماده حتی در درمان مسدود شدن سرخرگ ها، کاهش فشار خون و جلوگیری از حملات قلبی موثر است.

نکات اضافی

  • مریم گلی تازه بسیار خوشمزه تر از مریم گلی خشک است.
  • همیشه برگ های سبز روشن را انتخاب کنید و آن را درون یک حوله کاغذی مرطوب و در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.
  • روغن مریم گلی را نباید به تنهایی به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد.
  • از مصرف این گیاه در مقادیر زیاد اجتناب کنید. زیرا استفاده زیاد از این گیاه می تواند به کبد و سیستم عصبی شما آسیب برساند. علاوه بر این، این ترکیب می تواند مشکلاتی را برای افرادی که مستعد ابتلا به تشنج هستند، ایجاد کند.
  • زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زیرا این گیاه شیر را خشک می کند. علاوه بر این، ممکن است انقباضات رحمی را در زنان باردار تحریک کند.