آب برنج

برنج غذای اصلی در بسیاری از مناطق جهان، به ویژه کشورهای آسیایی مانند ایران، چین و ژاپن است. با توجه به در دسترس بودن آسان برنج در این کشورها، مردم آن را بخش مهمی از رژیم غذایی خود و همچنین رژیم زیبایی شان ساخته اند.

آب برنج حاوی مواد مغذی است که می تواند برای پوست و مو شما سودمند باشد. برنج دارای ویتامین های B، C و E و همچنین مواد معدنی و هشت اسید آمینه ضروری است که سلامت کلی و همچنین زیبایی پوست و موی شما را بهبود می بخشد.

به زبان ساده آب برنج محلولی شیری رنگ است که از خیساندن و جوشاندن برنج در آب تولید می شود. آب برنج را ساده ترین و رایج ترین و در دسترس ترنی محصول زیبایی می دانند.

روش تهیه و استفاده از آب برنج با جوشاندن

  1. یک فنجان برنج اورگانیک را با آب بشویید.
  2. سپس آن را با ۳ فنجان آب بپزید.
  3. پس از پخته شدن به کم صافی و ایجاد فشار آب برنج را گرفته و در یک ظرف جداگانه بریزید.
  4. بگذارید آب برنج کاملا سرد شده و سپس آن را رد یک ظرف دربسته و مهر و موم شده، به مدت یک هفته در فریزر بگذارید.
  5. برای استفاده از این محلول در رژیم زیبایی خود، ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از این محلول را در یک فنجان آب ریخته و با هم مخلوط کنید.

روش تهیه آب برنج بدون آب جوش

  1. یک فنجان برنج اورگانیک را با آب شسته و ۲ فنجان آب به آن اضافه کنید.
  2. سپس بگذارید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند.
  3. حالا آن را هم زده و آبش را در ظرف دیگری به وسله صافی خالی کنید.
  4. این آب را به مدت ۳ تا ۴ روز در فریزر بگذارید و سپس خارج کرده و به مرور در رژیم زیبایی خود استفاده کنید.
  5. فراموش نکنید هر بار پیش از استفاده محلول را تکان داده و هم بزنید.

شما هیمینطور می توانید آب برنج را قبل از ذخیره سازی در فریزر، به مدت ۲ روز در دمای اتاق بگذارید تا تخمیر شود.

ماده به دست آمده، یعنی آب برنج، اگرچه روش تهیه نسبتا ساده ای دارد. اما یکی از ارزشمندترین مواد مراقبت زا پوست و مو برای شماست. این ماده درمان نهایی برای زیبایی پوست و مو است. در ادامه با خواص آب برنج آشنا می شوید.

بهبود سلامت مو با آب برنج

آب برنج باعث داشتن مویی نرم، سالم و قوی می شود. مو از پروتئین ساخته شده و آب برنج نیز مملو از پروتئین است. پروتئین برنج در تقویت ساقه مو، پر کردن ترک های مو، و نرم و براق کردن آن ها موثر است.

به علاوه، آب برنج شامل نوعی کربوهیدرات به نام اینوزیتول است که می تواند از آسیب دیدن مو جلوگیری کرده و آن را سالم و نرم نگه دارد. همچنین آب برنج با افزایش نرخ رشد مو و تقویت ریشه های مو، ترکیب مناسبی برای درمان ریزش مو است.

روش استفاده از آب برنج برای سلامت مو

پس از شستن موهای خود با شامپو، آب برنج رقیق شده را روی سر خود بریزید و با استفاده از نوک انگشتان پوست سر خود را به آرامی و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس موهای خود را به طور کامل با آب بشویید. این کار را ۲ تا سه بار در هفته انجام دهید. همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید چند قطره، روغن اسطوخودوس، رزماری یا شمعدانی، به آن اضافه نمایید.

همینطور اگر از نوع تخمیر شده آن استفاده می کنید. می توانید مقداری چای سبز رقیق شده نیز به آن اضافه نمایید.

درمان الکتریسیته و وز شدن مو با آب برنج

این محلول برای موهای مجعد و غیرقابل کنترل نیز به خوبی عمل می کند. و با پروتئین های موجود در خودخاصیت ارتجاعی و کشسانی مو را افزایش می دهد.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ که در مجله بین المللی علم و لوازم آرایشی منتشر شده، محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تاریخچه انواع مدل های مو و شیوه مراقبت از آن ها در زنان ژاپنی انجام دادند. و متوجه شدند که آن ها هر روز از آب برنج برای شستشوی موهای خود استفاده می کنند. این محلول اسطکاک سطحی مو را کاهش داده و توان کشش آن را بیشتر می کند.

برای درمان الکتریسیته و وز شدن مو ابتدا موهای سر خود را با شامپو شسته. سپس به سنبت ۱ به ۳ از این محلول را با آب گرم حمام مخلوط کرده و به عنوان آخرین مرحله شستشوی سر از آن استفاده کنید. این کار را ۱ یا ۲ بار در هفته انجام دهید.

درمان سوزش و تحریک پوست با آب برنج

نشاسته موجود در این آب، درمانی موثر برای خشکی پوستف اگزما و ضایعات پوستی است. و می تواند تحریک و التهاب پوست را تسکین دهد.

در مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ ثابت شد که گرفتن حمام که حاوی نشاسته برنج باشد؛ به مدت ۱۵ دقیقه و ۲ بار در روز، منجر به بهبود ۲۰ درصدی پوست آسیب دیده می شود. این مطالعه همچنین نشان داد به یان سویله پوست آسیب دیده بیمراان درماتیت آتوپیک نیز درمان می شود.

برای استفاده از این روش ۱ فنجان آب برنج را در وان حمام یا تشت حمام بریزید و برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در روز بدن خود را با آن بشویید. همچنین برای التهابات موضعی می توانید یک گوله پنبه آغشته به این آب را در منطقه آسیب و برای چند مرتبه در روز بمالید.

درمان منافذ باز پوست با آب برنج

منافذ باز و یا بزرگ بر روی پوست می تواند به روش های مختلف موجب ایجاد مشکلاتی مانند آکنه و دانه های سرسیاه شود. منافذ باز در افراد با پوست چرب بیشتر شایع است. برای کمک به مبارزه با این مشکل تحریک کننده، آب برنج بسیار موثر است.

این آب به عنوان قابضی طبیعی عمل می کند و با تنگ کردن منافذ پوست و سفت کردن پوست و ایجاد تعادل در pH پوست، به بهبود زیبایی و سلامت پوست، کمک می کند.

مقدرا مساوی از آب برنج و اب را با هم مخلوط کرده و با یک گوله پنبه آن را روی پوست صورت خود بمالید. سپس بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صورتتان را بشویید. این کار را هر شب و پس از تمیز کردن صورت خود انجام دهید.

بهتر کردن رنگ پوست با آب برنج

آب برنج با خارج کردن سموم پوست، کاهش التهاب پوست و افزایش قابلیت ارجاعی پوست، رنگ پوست را یکدست و بهتر می کند. و پوستی سالم و بی عیب و نقش به شما هدیه می دهد. همچنین باعث جلوگیری زا ایجاد نشانه های پیری و تندی رنگ در نقاط مختلف پوست می شود.

برای گرفتن چنین نتایجی، صورت خود را تمیز کرده، محلول رقیق شده این آب را به کمک یک پد پنبه ای روی صورت بمالید. و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس با انگشتان و ایجاد حرکات دایره ای صورت خود را ماساژ دهید. و در نهایت صورت تان را با آب ولرم بشویید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

نرم کردن پوست با آب برنج

این محلول راه حلی موثر برای داشتن پوستی نرم و مرطوب نیز هست. چراکه پروتئین های موجود در آن در حفظ رطوبت و آب پوست صورت موثر و کمک کننده هستند.

همچنین، آب برنج حاوی آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به پوست، کمک می کند.

۲ واحد آب سرد را با ۱ واحد از این محلول ترکیب کنید. سپس با استفاده از لیف حمام یا یک پارچه رنم، و این محلول، صورت خود را به مدت ۱۵ دقیقه و به آرامی ماساژ داده و بشویید. و در نهایت صورت خود را با آب پاک کنید. این درمان را روزانه یک بار انجام دهید.

چند نکته مهم دیگر درباره آب برنج

  • برای تهیه این محلول می توانید از انواع برنج سفید، قهوه ای و… استفاده کنید.
  • همیشه برنج را قبل از تهیه این محلول با آب سرد برای گرفتن گرد و غبار احتمالی بشویید.
  • سعی کنید برای تهیه این محلول از برنج های اورگانیک که فاقد سموم دفع آفات است استفاده کنید.
  • آب برنج را به صورت رقیق نشده برای موهای خود استفاده نکنید. چراکه نتیجه خوبی نخواهید گرفت.